informasjon og internett...

bjlind

Forelsket i forumet
Jeg lurer på et par ting jeg da.. for for eksempel førstegangsfødende, hvordan vet de f.eks at de skal ta folat minimum de tre første månedene? hvordan vet de hva de skal holde seg unna av mat og div? Jordmødrene sier at internett burde vært forbudt for gravide, hvor skal man da få informasjon? jeg visste ang folat fra sist gang jeg var gravid , å da leste jeg meg til det, ellers hadde jeg aldri tatt det. Hva med matportalen å hva man skal spise og ikke, hvem informerer om det hvis man gjerne ikke har legetime før i uke 9 og legen informerer ikke mye om sånn heller.... så hva skulle de gravide gjort uten internett egentlig?

Hvilken jordmor sier at gravide ikke skal være på internett??? Det høres helt idioti ut spør du meg ....

Nå har jeg aldri møtt verken leger eller jordmødre som har sakt at Internett burde være forbudt for gravide. Men jeg vet om de som mener at forum ikke er like Sundt for alle. Og det støtter jeg dem i. Husker godt krangle som utspant seg her inne sist jeg var gravid. Jeg var ikke deltagende for jeg syntes det ble de dumt. Men jeg såg jo hvordan det gikk inn på de forskjellige i debattene og spekemat, røyking, fedme, snus, kjønn og svineinføuensaen. Og det er nok det de sikter til, ikke det å lete etter informasjon. Er du usikker på deg selv og engstelig så kan et forum ta knekken på deg. Og så synes jeg man får kjempe god info med legen. Internett er en like stor gode som den er en onde spør du meg... Spørs hvordan det brukes.

Jeg er egentlig enig med deg her. Men jeg mener også at de som er gravide  har ansvar for egen kropp og kan oppsøke informasjon om svangerskapet. Det er vel ingen gravide som sitter på baken og tenker ingenting skjer i kroppen min når jeg er gravid???

Er egentlig litt enig med jordmødre som sier at internett kan være en ulempe for en del gravide. da tenker jeg først og fremst på forumsider. Her blir vi skremt av historiene til andre og mange har en tendens til å bli i overkant dømmende. Jeg for min del har aldri hørt om noen i min omgangskrets som har hatt en MA, men utifra det som postes på forumsidene så virker det som om det er en voldsom stor andel som opplever dette. Dette gjør nok til at vi alle blir litt mer bekymret enn vi hadde vært hvis vi ikke oppsøkte disse sidene. Når det er sagt så er det etter min mening mye positivt med forum når vi backer opp hverandre og har en plass å snakke om det som opptar oss mest. :D

Regner med de fleste som finner ut de er gravide søker informasjonen på nettet rimelig raskt. Jeg blir bare provosert av jordmora jeg hadde sist som sa at internett burde være forbudt for gravide.. er enig i at forum kan være skumle for enkelte, spesielt de som tar alt som skriver der for god fisk. Er selv med i barselsgrupper og forum i forbindelse med min første fødte og ofte blir det spurt spørsmål om de andre syns man skal dra til legen når ungen dems er sånn og sånn.. noen ganger har flere sagt at " Nei det hadde jeg ikke gjort, sikker bare vanlig forkjølelse" eller lignende. Når de da først drar til legen så viser det seg at ungen er alvorlig syk. Man må ta alt som skrives i slike forum med en klype salt. alle svangerskap er forskjellig...

de fleste jordmødre jeg har snakket med, mener også man skal holde seg unna nettet. da mener de i hovedsak forumsider, som fører til hysteri og synsing fra andre gravide som ikke sitter med relevant fagkunnskap. ser den, men samtidig er det veldig godt å ha noen å diskutere ting med. tror bare det er viktig at man kontakter helsepersonell, dersom det er noe man er i tvil om- istedet for å diskutere det f.eks her. 

nettet fører jo til at ting f.eks er mye mer tilgjengelig for gravide nå, f.eks doppler. det er mange jordmødre som ikke synes det er så lurt, blant annet fordi det kan skape unødvendig redsel (selvfølgelig også betrygge om man finner hjertelyden). 

Ja jeg kommer ikke til å anskaffe meg doppler nettop fordi det kan føre med seg en del bekymring også. Jeg diskuterer på forumsider, men sier også klart ifra at jeg syns man bør oppsøke lege eller annet fagpersonell dersom man har ting man lurer på. Det jeg ville med denne tråden var å sette litt fokus på at dette ikke er noe "isteden for" lege/hs/jm/ osv men i tillegg til :)

Selv fant jeg ut mye bra på nett ved forrige svangerskap. bl.a at jeg skulle ta folat og div. Legen min er nemlig av den mest informative typen ... men heldig dere som har en lege som gir masse info.

Det er disse sidene her de anbefaller en å holde seg unna, og de har et poeng. Jeg var førstegangs med gullet i fjor, og ble livredd av ting noen skrev på nettet. Særlig 1 trimester på barn i magen kan være fryktlig lesning innimellom, var noen fæle historier på 2 trimester også husker jeg, om for lite fostervann og fødsel på baderom i uke 17 og streptokokkbakterier, hylgrinte og fikk full panikk. Fikk også beskjed her da jeg spurte om hva som skjer når man er reshus- at jeg kom til å støte ut gullet osv, bare tull selvfølgelig og gudskjelov. 

Men seriøse legesider skal du selvfølgelig lese,og matportalen, folkehelseinstituttet osv. Er viktig at man tross alt vet hva som skjer med kroppen og barnet. Og jo mer du vet, jo mindre lar en seg skremme av disse chattestedene også.

surrehodet skrev:
Det er disse sidene her de anbefaller en å holde seg unna, og de har et poeng. Jeg var førstegangs med gullet i fjor, og ble livredd av ting noen skrev på nettet. Særlig 1 trimester på barn i magen kan være fryktlig lesning innimellom, var noen fæle historier på 2 trimester også husker jeg, om for lite fostervann og fødsel på baderom i uke 17 og streptokokkbakterier, hylgrinte og fikk full panikk. Fikk også beskjed her da jeg spurte om hva som skjer når man er reshus- at jeg kom til å støte ut gullet osv, bare tull selvfølgelig og gudskjelov. 

Men seriøse legesider skal du selvfølgelig lese,og matportalen, folkehelseinstituttet osv. Er viktig at man tross alt vet hva som skjer med kroppen og barnet. Og jo mer du vet, jo mindre lar en seg skremme av disse chattestedene også.

Jeg kuttet også ut barn i magen etter å ha vært der inne på 1 trimester en stund. Virket som om nesten alle på forumet mistet, blødde eller hadde MA. Noen ganger er det også vanskelig å svelge alle historiene som blir servert på forum. Det er vel sikkert ikke slik at alle som poster er helt sannferdige, og noen er bare ute etter oppmerkasomhet. Med dette i tankene så filtrerer jeg informasjonen jeg finner på nettet. Lurer jeg på noe medisinsk så sjekker jeg seriøse sider på nett, og ønsker jeg bare å prate med noen i samme situajson så poster jeg her.

Jeg er en av dei som ikke leser tråder jeg ser han med det å miste å gjøre. Dette er ikke for å være ufin og føler jeg burde skrevet noen gode ord til dei, men jeg klarer bare ikke.

Jeg er glad jeg hadde babyverden under sist svangerskap og har god kontakt med dei 2 år etter fødselen, men selvsagt en god del lar jeg meg bare gå hus forbi med vilje.

Men jeg har truffet en jordmor som ALDRI skulle jobbet som det (jeg lagde en offesiell klage på henne) så er ikke alltid dei i helsevesenet er dei beste heller. Klarer ikke tenke på at en usikker førstegangsfødene skulle ha gått til hun. Huff altså.

Internett er kjekt å ha så lenge en har begge beina planta godt på jorda. ;)

Eg har aldri vert borti nokon som meiner at internett burde vert forbundt for gravide. Men mi jordmor fekk vite at eg satt mykje på babyverden, og då sa ho at det var var viktig å sjå kva eg leste litt ann.

Det er mykje spesielt som kan skrivast, og eg har også lese innlegg der nokon er kjempesure fordi dei ikkje får "selfølgelig skal du få ks" av legen fordi denne gravide dama hadde lyst på det. Då har forumsgjengen lett for å seie at "kvifor i all verden, du veit kva som er best for deg bla.bla.bla", mens det i bunn og grunn er profesjonelle fagfolk som er best egna til å ta den avgjerelsen sammen med den gravide.

Og det med å sile ut kildene sine. Er ikkje alle sider ein bør hente informasjon ifrå ;)

Og så kan det jo vere skummelt på eit terminforum med kvinnfolk proppafulle av hormoner, er i dårleg form, trøtte og dermed kortare lunte. Det er lettare å bli kvassare enn planlagt, og det kan også bli tatt lettare innpåseg dersom ein ikkje klarer å sile det vekk!:)

Back
Topp