Info om Honning og Rosiner til småbarn

#Grusomme Gabriel#

Forumet er livet

Honning

Ammende kan trygt spise honning. Du må imidlertid huske at spedbarn ikke må få honning.
Honningen kan inneholde en bakterie som er særlig farlig for barn under 12 måneder.
Denne bakterien:
Clostridium botulinum
Clostridium botulinum produserer noen av de mest potente biologiske nervegiftene vi kjenner,
og gir den fryktede sykdommen botulisme, som ofte får dødelig utgang.
Honning: En spesiell form for botulisme hos spedbarn ble for noen år siden registrert
i forbindelse med konsum av honning fra Argentina. Mattilsynet har derfor advart mot
at det gis honning til barn under ett år.

ROSINER:

Barn bør spise rosiner i små porsjoner, og ikke hver dag. Rosiner kan ha et høyt innhold
av soppgiften ochratoksin A (OTA), som ikke gir noen akutt forgiftning, men som har uheldige
langtidsvirkninger.

Små barn (under 3 år) bør ikke spise mer enn ca. 50 gram rosiner i uken, mens større barn kan
spise mer avhengig av kroppsvekten. Da det er snakk om langtidseffekter så betyr det ikke noe
at et barn spiser mange rosiner en dag og ingen neste dag. Det er det totale inntaket over en
lengre periode som skal begrenses.

Hvis et barn på 10 kg spiser 20 gram rosiner om dagen med et innhold av OTA på 2,5 mikrogram
pr. kg, vil det tolerable daglige inntak av OTA bli fylt opp bare fra rosinene uten at en vurderer
inntak fra andre kilder. OTA finnes i små mengder i en rekke matvarer uten at det har noen helsemessig
betydning. Det er først ved et høyt inntak over tid at helseeffekter kan oppstå. OTA kan virke nedsettende
på immunforsvaret, være skadelig for nyrene og være kreftfremkallende ved vedvarende høyt inntak.

Mattilsynet kontrollerte høsten 2003 blant annet innhold av OTA i rosiner. Ved et innhold av OTA over
10 mikrogram per kilo ble varepartier nektet omsatt. Det arbeides for tiden med å justere og komme fram
til felles europeiske grenseverdier for OTA og andre soppgifter/ mykotoksiner slik at kontrollen skal bli
lik i de forskjellige land. Danske myndigheter har gått ut med et tilsvarende kostholdsråd for små barn.

Det er ikke gjort særskilte undersøkelser på OTA i økologiske rosiner. Derfor skiller ikke kostholdsrådet
mellom økologiske og ikke-økologiske rosiner.

åh!! Supert! Tusen takk! Har alltid lurt på det med honning, ville ikke tatt risken med å gi det før barnet var ett år, men hadde lurt fryktelig på hvorfor :P

Og det med rosiner visste jeg rett og slett ikke. Er det noe mer vi som kommende førstegangsmødre bør vite om? Utenom kumelk da :P

ORIGINAL: Cali

åh!! Supert! Tusen takk! Har alltid lurt på det med honning, ville ikke tatt risken med å gi det før barnet var ett år, men hadde lurt fryktelig på hvorfor :P

Og det med rosiner visste jeg rett og slett ikke. Er det noe mer vi som kommende førstegangsmødre bør vite om? Utenom kumelk da :P
Ja, peanøtter burde ikke gis til barn. Anbefalingen er vel 3 år, men vil vel heller si 5 pga munnmotorikken og kraften på hosten er bedre da. Ikke bare fordi den kan settes i halsen, men oljen i peanøtten gir kjemisk lungebetennelse. Oftest må operasjon til for å få ut biten da små barn ikke kan hoste kraftig nok til å få biten ut igjen.

Uff ja har hørt dette med rosiner før...

Skulle forsøke å forklare dette i barnehagen en dag, men visste vel egentlig ikke helt va jeg snakket om. dette var nyttig!

ka som e årsaken til at en ikkje skal gi kumelk til barn under 1 år egentlig... bare at d e hardt for magen og allergi?
jobbe i barnehage og har ei under ett år.. og enkelte eldre som har unger på min alder skjønner ikke hvorfor de ikke kan gi henne vanlig melk... følte jeg ikke hadde noe bra nok svar å komme me... veit bare at d e anbefalt å vente til etter 1 år...

Back
Topp