Influesavaksinen

Star1978

Gift med forumet
Assistert-jentene
Tar dere eller har dere tenkt og ta denne vaksinen ?
Jeg har nemmelig ikke tatt den før , eller en gang for noen år tilbake pga jobbet da i hjemmesykepleien og vi fikk tilbud om og ta den gratis den gangen..
men tenker litt no når vi er gravide liksom :)

Tar dere eller har dere tenkt og ta denne vaksinen ?
Jeg har nemmelig ikke tatt den før , eller en gang for noen år tilbake pga jobbet da i hjemmesykepleien og vi fikk tilbud om og ta den gratis den gangen..
men tenker litt no når vi er gravide liksom :)

Den anbefales til gravide i andre og tredje trimester. Jeg tørr ikke ta den i første, men nå er jeg overforsiktig. Kanskje jeg tar den i desember - da er jeg i andre trimester. Får den gratis på jobb.

Generelt så anbefales det å avstå fra vaksiner i første trimester/under graviditet med mindre risikoen er større ved å unnlate å ta. Så med mindre man har kronisk sykdom eller på annet sett er mer utsatt for influensa ville jeg nok avstått, men hør med legen din.

Jeg kommer til å ta den I 2. Trimester. Både fordi jeg jobber i helsevesenet og fordi det er anbefalt:happy: gjorde det sist svangerskap også.

Tar den så fort jeg kommer i 2.trimester, hadde egentlig tenkt å ta den så fort den ble tilgjengelig i år, men så ble en gravid da ;)

Jobber selv i helsevesenet og vi kan fint ta influensavaksinen, den er inaktivert dermed ikke noe levende virus og derfor helt trygg å ta i 1 trimester. (Det viktige er at vi er beskyttet når vi er i 2 og 3 trimester) Er lurt for den gravide å ha den før sesongen startet og tar litt tid før den har ordentlig effekt. Og i hvert fall her jeg bor var sesongen relativt tidlig i fjor.

Ingen planer om å ta den. Aldri tatt den heller. Tørr rett og slett ikke etter at både mormor og mamma reagerte allergisk på et eller annet med den.

Jeg vurderer det, ikke tatt den før, men jeg har astma og nå i tillegg gravid. Skal diskutere det litt med lege etterhvert tenker jeg.

Gravide i risikojobber eller hva det blei omtalt som anbefales å ta den i første trimester også [emoji5]

Kommer neste uke sannsynligvis på jobben her så tar den da [emoji5]

Prøvde å spørre jm om dette forrige gang jeg var gravid. Fikk egentlig ingen råd. Virket som hun ikke ville snakke om det. Sa bare at det var opp til meg selv. Syns det var merkelig. Det hang jo plakat om det på legekontoret. Endte opp med å ikke ta den. Fikk ikke influensa den høsten (termin sent nov), men fikk munn-hånd-fot-syken. Konklusjon: liiiiite morsomt å være syk og gravid. Vet ikke hva jeg skal gjøre denne gangen

Jeg tok den forrige uke :)
Sykepleier på sykehus.

Jeg kommer nok til å ta den, jobber på sykehus. Følgende står på folkehelseinstituttet sin hjemmeside:

Kvinner som er i 2. eller 3. trimester i influensasesongen skal tilbys inaktivert sesonginfluensavaksine når denne blir tilgjengelig på høsten.

Gravide som tilhører en av de andre risikogruppene for alvorlig influensa, eller en av de øvrige målgruppene for vaksinasjon (husstandskontakt, svinerøkter, helsepersonell) anbefales vaksine også i 1. trimester (1-3).

Jeg kommer ikke til å ta den. Helsa mi kommer desverre i første rekke og jeg kan ha ganske kraftige reaksjoner på vaksiner, så jeg får ikke ta under ivf eller graviditet. Sist måtte jeg utsette hpv-vaksinen pga ivf, og det var greit.

Jeg skal helt klart ta den, tok den sist (i vinter som var) og da gubben ble sprekksjuk med influensa slapp jeg unna (var da 33 uker på vei og hadde det tøft nok med oppkast og bekkenløsning). Jordmor jeg gikk til fortalte at to av de gravide hun fulgte opp hadde blitt så syke at de måtte legges inn.

Jeg får den også igjennom jobb, har gitt beksjed til jobben at jm ikke ville jeg skulle ta den før 2trimester. Så da skal jeg bare ta den etter de andre :happy:

Jeg kommer ikke til å ta den. Helsa mi kommer desverre i første rekke og jeg kan ha ganske kraftige reaksjoner på vaksiner, så jeg får ikke ta under ivf eller graviditet. Sist måtte jeg utsette hpv-vaksinen pga ivf, og det var greit.

Vil bare si at HPV vaksinasjonen ikke er anbefalt under graviditet, kontra influensavaksinen som i høyeste grad er anbefalt. Den er ikke anbefalt for at du ikke skal smitte andre, men for at man har høyere risiko for alvorlig sykdom som følger av influensa når man er gravid.

Jeg ville bare oppklare dette. Sannsynligvis sitter det andre og tenker «helsa mi kommer også først» og det er jo nettopp derfor den er anbefalt.

Hva du gjør legger jeg meg ikke opp i :)

Vil bare si at HPV vaksinasjonen ikke er anbefalt under graviditet, kontra influensavaksinen som i høyeste grad er anbefalt. Den er ikke anbefalt for at du ikke skal smitte andre, men for at man har høyere risiko for alvorlig sykdom som følger av influensa når man er gravid.

Jeg ville bare oppklare dette. Sannsynligvis sitter det andre og tenker «helsa mi kommer også først» og det er jo nettopp derfor den er anbefalt.

Du har virkelig misforstått hva jeg mener. Orker ikke legge ut om det, det er ikke alle som kan ta dem selv om de er i risikogruppene som blir beskrevet :p

Jeg kommer ikke til å ta den. Aldri tatt før, ikke sist da jeg var gravid med toåringen heller. Skal snakke med jm om dette først, selvfølgelig.

Det må jo være en grunn til at den ikke er anbefalt til alle gravide tenker nå jeg. Så hvis man er i første trimester, men ikke risikoutsatt pga. sykdom eller yrke - hvorfor ta den da?

Jeg får den også igjennom jobb, har gitt beksjed til jobben at jm ikke ville jeg skulle ta den før 2trimester. Så da skal jeg bare ta den etter de andre :happy:

Samme her. Satt til side en vaksine i dag så da står den i kjøleskapet og venter. Trenger heldigvis ikke forklare det til noen. I fjor fikk jeg influensa i romjulen så vil ikke det igjen, men tar den mest pga. den kollektive beskyttelsen så jeg ikke potensielt er bærer av noe som kan smitte andre som er mer utsatt [emoji4]

Har du fortalt folk på jobben?

Back
Topp