Influensavaksine?

Jeg kommer ikke til å ta den og har selvsagt undersøkt nøye før jeg tok den beslutningen. Blant annet hørt med ulike leger i familien, fastlegen, lest en del artikler på nettet og tok et valg som føles riktig for meg. Husk på at det ikke er nok vaksine til alle, og da syns jeg noen andre kan få den som faktisk kan dø av influensa, istedenfor meg. Hvis det er «egoistisk» så får andre bare mene det.
Denne vaksinen er en anbefaling, ikke obligatorisk. Syns det er mye press fra ande gravide om at alle må ta den, og hvis det ikke er noe man ønsker så er man «egoistisk» eller «tenker bare på seg selv». Dette er et terminforumn for mange ulike kvinner med ulikt syn på ting, og som tar andre valg enn man selv ville gjort, og det må være greit uten å bli stemplet som egosistisk eller å kun tenke på seg selv.

De som velger å ikke ta vaksinen, får så og si alltid en kommentar om hvorfor man burde ta den. Det er aldri en som ikke skal ta vaksinen som kommenterer på de som skl ta den. Ikke som jeg har sett så langt. Det føles faktisk som et enormt press og det er ikke hyggelig.

Nå tror jeg du har misforstått teksten min, jeg skrev ordrett "Å ikke ta den fordi man ikke ønsker å putte "fremmede/ukjente" stoffer i kroppen synes jeg personlig er egoistisk.". Så vidt jeg vet har du ikke skrevet noe om dette?

Pluss det er en personlig mening, som man må få lov til å ha uten at noen skal gå rundt og si at man mom shamer andre. Vaksinedebatten som går i visse grupper oppriktig skremmer meg. Mitt ønske med teksten min var et håp om å pushe de som sitter på gjerdet og er usikker på om de skal ta den, til å faktisk ta den. For jeg mener fortsatt den er viktig. Poenget med massevaksinering er å beskytte de mest sårbare i samfunnet, de som av ulike grunner har svært dårlig immunforsvar og faktisk ikke kan ta den.

Det er helt greit å ha ulike meninger om vaksinering, og det var ikke meningen å tråkke på tærne dine. Men det er fortsatt lov å ha personlige meninger og å ta opp noe man føler er veldig viktig for samfunnet :)
 
Rart hvordan man blir stemplet som egoistisk fordi man ikke vil ta vaksinen som gravid, for da tenker man ikke på de andre rundt seg.
Som om man er mer smittsom som gravid hvis man har influensa. Er man derimot ikke gravid og ikke har en kronisk sykdom, da er man ikke egoistisk om man ikke tar vaksinen.

Syns ikke det er egoistisk å la den ene vaksinen gå til en som virkelig trenger det. En person som har en kronisk sykdom som er svært utsatt.
Les litt om mom shaming. Det å kalle andre egoistisk for å ta et annet valg som føles riktig for seg selv og sitt barn er nettopp det.

https://healthyhappylife.com/on-mom-shaming/

Du har virkelig misforstått. Det er ingen som har sagt man er mer smittsom som gravid og det er heller ikke bare gravide med kronisk sykdom som anbefales å ta den. Myndighetene har i år oppfordret absolutt alle til å ta den. Dette fordi vi er midt i en pandemi og lever under restriksjoner vi helst skulle vært foruten. Hele Norges strategi for å takle denne pandemien er basert på at vi skal holde oss friske og dermed ikke overbelaste helsevesenet frem til en vaksine er på plass. Hvis helsepersonell, ansatte på skole og barnehager osv. i tillegg til å leve under strenge koronatilak som at de må i karantene over det minste lille tegn til luftveisinfeksjon, må takle influensa kan vi på nytt ende med uforsvarlig lav bemanning på sykehus, stengte barnehager og stengte skoler. Det skjer allerede. Så det er ikke bare et spørsmål om å bidra til å ikke smitte andre lenger og å ivareta de mest sårbare i samfunnet vårt. I år handler det også om å være med på det som på mange måter feilaktig blir kalt for «dugnaden». På sykehjemmene i Oslo forbereder de seg på å måtte jobbe med 60% mindre bemanning som følge av covid og influensa. Det betyr f.eks at ellers oppegående mennesker som bare trenger litt hjelp til dobesøk og morgenstell blir satt på en bleie og ikke tatt opp av senga og besøksforbud igjen. Disse eldre sårbare blir på nytt helt isolert. Så ja, jeg mener det er egoistisk å ikke tenke helhetlig slik dagens situasjon er.

I tillegg er gravide mer utsatt for alvorlig sykdom som kan være skadelig for fosteret. Sjansen er altså større for at du som gravid blir alvorlig syk av influensa med behov for helsehjelp enn f. eks mannen din (gitt at han ikke er i risikogruppen).

Dette handler ikke om mom shaming og det at du trekker den sluttningen viser bare at du ikke forstår helheten her.
 
Last edited:
Hei jenter!
Flott å se at dere diskuterer, å folk har lov å komme med meningene sine.
Men husk på nettvett, og tenk litt over hvordan du formulerer deg ovenfor andre, hold tråden saklig. :)

Utdrag fra forumreglene:

"Bruk nettvett!

Vi ønsker å legge til rette for en saklig debatt på forumet og ber alle bruke fornuft og god folkeskikk. Vær omtenksom overfor dine meddebattanter. Bak ethvert kallenavn sitter det et menneske som fortjener å bli behandlet med respekt, selv om man er uenige om sak. Diskuter gjerne sak så fillene fyker, men unngå å gå til usaklige personangrep. Alle brukere har muligheten til å rapportere innlegg som strider mot forumreglene. Vi oppfordrer dere til å gi forumledelsen beskjed dersom dere oppdager innlegg som bryter reglene"

Ha en nydelig dag videre :)
 
jeg har aldri vært inne på tanken å ta den, hverken som gravid eller uten. Har heller aldri (i mine fem tidligere svangerskap) blitt rådet til det av hverken jordmødre, leger eller familie (har også dyktige helsepersonell der) Hadde lege eller jordmor sagt til meg at denne bør du ta, hadde jeg lyttet til de som er de som følger meg opp.

Er ikke imot vaksiner og synes det er er bra tilbud for de ekstra utsatte og det som ellers ønsker det. Har aldri vært influensa syk med høy feber o.l og det har heller ingen av mine barn. (Sier ikke at det ikke kan skje oss på lik linje med andre for der er alltid en mulighet for det og andre ting)
er vi syke holder vi oss selvfølgelig hjemme for oss selv.
Nettet man har rundt seg, plassen man bor på, Hvor man jobber og hvordan man lever livet sitt generelt har også noe å si, er mye som spiller inn.
At folk har ulike meninger og holdinger er helt greit, men å «angripe» hverandre syns jeg lite om. Les gjennom forumregler..

Du burde ha blitt anbefalt å ta den :)

https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/

Dette er ikke press, eller angrep som du kaller det - kun en opplysning. Man må kunne ha egne generelle synspunkter særlig når de er saklig formulert uten at det anses som et angrep. At noen tolker det slik og tar det personlig kan man ikke alltid bebreides for. Jeg har hvert fall ikke brutt noen forumregler :)
 
Jeg har tatt den i dag. Jeg har nedsatt lungekapasitet og astma. Og tar den hvert år. I tillegg jobber jeg på barneskole, og skolen er langt fra smittefri ;)
 
Jeg skal ta den i år, av flere grunner. For det første er det anbefalt av helsedirektoratet for oss gravide, da en eventuell influensa kan være skadelig for fosteret i tillegg til at den vil beskytte fosteret 6 mnd etter det er født. For det andre tenker jeg at å risikere å få både Covid og influensa samtidig er ikke noe jeg ønsker. Jeg vil jo helst ikke ha noen av delene, men influensaen er det i det minste en vaksine mot. Jeg har også astma og blir tungpust av en vanlig forkjølelse. Ser derfor for meg at kroppen min vil ha mer enn nok med å fikse Covid. Jeg gjør jo selvsagt det jeg kan for å ikke få Covid, men risikoen er jo der fortsatt. I tillegg har jeg familie som er ekstra utsatt myp Covid, og tenker det kan være greit å beskytte de også ved å ta vaksine i år så de også har mindre risiko for å få begge deler evt.:happy:
 
Jeg tok den på første svangerskapskontroll. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å ta den, men legen fikk meg til å ombestemme meg, så nå er den tatt :)
 
Jeg hadde ikke tenkt så mye over det før jeg leste denne tråden. Jeg skal selvsagt ta influensavaksinen. Om jeg hadde tatt covidvaksinen om den kom ut neste uke er jeg usikker på, men influensavaksinen er jo utprøvd.
 
Den er anbefalt fra 2 trimester og skal ta den på jobb i år som alle andre år som sykepleier.
 
Tenkte å ta den via jobb i år (er sjukepleiar i kommunen), men gjenstår å sjå kor lang tid arbeidsgiver brukar på å få ut fingen..ifjor kom (og gjekk) sesongen uten at vi fekk vaksina :rolleyes: I år skal eg vere litt meir på ballen! Tar den uansett altså, men litt prinsippsak at kommunen bidrar for sine ansatte, spesielt i år!
 
Har i det siste tenkt på at jeg ønsker å ta den, men er visst veldig mangel på vaksiner i år. Hvordan gjør dere det når dere tar? Kan man bare dra til apoteket å få tatt?
 
Har i det siste tenkt på at jeg ønsker å ta den, men er visst veldig mangel på vaksiner i år. Hvordan gjør dere det når dere tar? Kan man bare dra til apoteket å få tatt?

Eg får via jobb, men vi må vente til etter 1.nov med å ta. Tar på legekontoret. Spendt på om det er noko igjen då..
 
Har i det siste tenkt på at jeg ønsker å ta den, men er visst veldig mangel på vaksiner i år. Hvordan gjør dere det når dere tar? Kan man bare dra til apoteket å få tatt?
Tok den hos fastlegen i forbindelse med kontroll der.
 
Jeg tok den da jeg var på kontroll for to dager siden. Har ei i familien som ble veldig syk i svangerskapet, så jeg var aldri i tvil om jeg skulle ta den eller ikke.
 
Har i det siste tenkt på at jeg ønsker å ta den, men er visst veldig mangel på vaksiner i år. Hvordan gjør dere det når dere tar? Kan man bare dra til apoteket å få tatt?

Så sant dei har inne der du bur kan du berre stikke innom apoteket å ta den, ja. Det kostar visst litt meir enn om du tek den hos fastlegen då, men trur ikkje det er snakk om meir enn 300,-. Eg skal ta den på apotek1 i morgon ;)
 
Back
Topp