Influensavaksine

Jeg har tatt den :) gikk helt fint. Bittelitt vondt i overarmen samme dag, ellers har jeg ikke merket noen ting. Hvis man får full virkning av den før fødsel (2 uker) så er baby også beskyttet etter fødselen.

Hva slags endringer? Jeg tenkte å ta den hos fastlegen :)
Det kan tas på apotek nå også. Det er fordi det ikke trengs resept lengre, du kan bestille selv og betale for vaksinen så setter de på Apotek+ (?) også mot betaling. Jeg vet ærlig talt ikke hva som lønner seg. Vi er jo en utsatt gruppe, men jeg tror allikevel fastlege tar betalt for utstyr og vaksinen.

Står på apotek1 sine sider at gravide i 2. Og 3. trimester blir definert som «risikogruppe» og at vi kan få satt vaksinen på apoteket uten resept:)

Vedlegg

• 1E08BDA3-D059-4BAF-A831-DCD5B30D3F00.png
    1E08BDA3-D059-4BAF-A831-DCD5B30D3F00.png
    68 KB · Visninger: 21
Det kan tas på apotek nå også. Det er fordi det ikke trengs resept lengre, du kan bestille selv og betale for vaksinen så setter de på Apotek+ (?) også mot betaling. Jeg vet ærlig talt ikke hva som lønner seg. Vi er jo en utsatt gruppe, men jeg tror allikevel fastlege tar betalt for utstyr og vaksinen.

Hos fastlegen er vel egenandelen 50 kr mener jeg for de som defineres som risikogrupper (som gravide), og selve vaksinen gratis. På apotek må du betale full pris. Apotekene har vel også ganske nylig begynt å sette influensavaksine. For meg var det viktig at det er noen med erfaring på hva de skal gjøre ved anafylaktisk reaksjon også (selv om det er sjelden) så jeg ville gått på fastlegekontoret eller til en vaksineklinikk slik jeg gjorde, med utdannede sykepleiere.

Hos fastlegen er vel egenandelen 50 kr mener jeg for de som defineres som risikogrupper (som gravide), og selve vaksinen gratis. På apotek må du betale full pris. Apotekene har vel også ganske nylig begynt å sette influensavaksine. For meg var det viktig at det er noen med erfaring på hva de skal gjøre ved anafylaktisk reaksjon også (selv om det er sjelden) så jeg ville gått på fastlegekontoret eller til en vaksineklinikk slik jeg gjorde, med utdannede sykepleiere.
Jeg har bestilt time hos fastlegen nå. Der koster det 50,- :)

Ja, leste om det nå. Har alltid fått influensavaksine gratis pga jobb, men siden jeg er i mammaperm nå så ble jeg plutselig usikker med de nye reglene. Kjekt at det skal koste kun 50 kr. Jeg tar den hos legen, der har de flinke sekretærer og flere leger hvis uhellet skulle skje :happy:

Har ikke fått noe info om dette, ingen plass. Hverken jordmor eller lege har nevnt dette med influensavaksine. Så har jeg ikke lest dette her så har jeg ikke vist om det er anbefalt engang :oops:

Jeg har lyst å ta influensavaksinen. Men kjenner litt på det at jeg vil vente med vaksinen til baby er ute. Grunnen til det er at jeg har termin om under to uker, baby kan komme når tid som helst og tidligere har jeg blitt syk med feber og influensasymptomer av influensavaksinen. Så jeg ønsker ikke å risikere å bli syk av vaksina så tett opp mot fødsel

Jeg har lyst å ta influensavaksinen. Men kjenner litt på det at jeg vil vente med vaksinen til baby er ute. Grunnen til det er at jeg har termin om under to uker, baby kan komme når tid som helst og tidligere har jeg blitt syk med feber og influensasymptomer av influensavaksinen. Så jeg ønsker ikke å risikere å bli syk av vaksina så tett opp mot fødsel
De skal gi en vaksine som er inaktiv virus og dermed helt trygg for gravide, problemet er at det tar 2 uker før den setter inn. Så man kan bli syk imellomtiden :grumpy:

De skal gi en vaksine som er inaktiv virus og dermed helt trygg for gravide, problemet er at det tar 2 uker før den setter inn. Så man kan bli syk imellomtiden :grumpy:
Tror hun du siterer ikke er redd for vaksinen i seg selv, men for bivirkninger av den. Man kan jo fort bli litt pjusk, og det er kjipt å være pjusk når en skal føde. Særlig nå; en risikerer vel å bli satt i isolat ved tegn til feber og "pjuskhet".

Back
Topp