Influensavaksine

Kan godt være det er for mye press til å ta den. Det kjenner jeg ikke til. Regner med det er dyktige fagfolk som står bak anbefalingen og valg av å plassere gravide i risikogruppen. Jeg har ikke kunnskap nok til å kunne argumentere mot denne anbefalingen. Jeg regner med det ligger en avveiing bak det som med alt annet hvor risiko for å ta er satt opp mot risiko mot å ikke ta.

Når det er sagt så er jeg helt enig i at man selvsagt kan og bør stille spørsmål ved myndighetens anbefalinger til tider, men grunnen som ble listet over var basert på feilinformasjon :happy:

Synes det blir litt ironisk å skulle leve slavisk etter føre var prinsipper som gravid mtp mat og annet, men en vaksine der det faktisk er økt risiko for alvorlig sykdom skal man ikke ta? Men man gjør selvsagt som man vil ;)

p.s er advokat. Elsker litt debatt :hilarious::hilarious::hilarious:
Det å avstå fra salami, lakris, alkohol etc. innebærer å ikke innta det i kroppen. Det mener jeg er enklere å forholde seg til enn å skulle tilføre noe til kroppen.. Jeg er nok over snittet skeptisk til "big pharma", og mener vi tar litt for lett på det at legemidler blir anbefalt. Det ligger mye penger i dette.

Når jeg prøver å lese meg frem til hvorfor det skal være skadelig for gravide å få influensa så leser jeg at det er en økt sjans for at mor blir sykere enn normalt pga dårligere immunforsvar under grav. Noen var blitt innlagt under svineinfluensaen, globalt. At det kan gå ut over fosteret finnes det ikke sikre / gode nok studier på.


På den annen side finner jeg kun studier som viser at vaksinen ikke er skadelig for mor eller foster. (har ikke lett veldig mye, men det som dukket opp)

Jeg synes det er viktig å prøve å forstå hva som ligger bak anbefalingene før man tar et valg. Feks så høres det ut som at koffein er mer risiko for fosteret enn influensa når jeg leser forskningen bak dette.. (bare for å sette noe opp mot hverandre) og der vil de fleste vente på evnt nye anbefalinger fra myndighetene enn å velge selv.

Etter svineinfluensaen har jeg vært mer skeptisk til å følge råd om vaksiner. (tok ikke den heller, og er glad for det).

Jeg følger nasjonalt vaksineprogram for barna mine bare så det er sagt, men synes vi skal stole mer på kroppens eget immunforsvar når det kommer til influensa.

Liker også debatt, setter gjerne ting litt på spissen bare for å rokke ved etablerte sannheter. Vi må ikke miste vår kritiske sans og stole blindt på myndighetene heller.

Når alt dette er sagt så vurderer jeg faktisk å ta vaksinen selv denne gang. Har en liten som nettopp har begynt i bhg, og har allerede dratt med seg mye forkjølelse hjem. Merker at immunforsvaret er dårligere, for jeg pleier sjelden å bli syk.. Nå har jeg vært snuete og hatt vond hals i flere dager. Kjedelig med så mye fravær fra jobb. I tillegg så beskytter den jo baby inntil 6 mnd etter fødsel og med bhg unge i hus kan det kanskje være lurt..

Må bare lese litt mer først.. :smiley-angelic008 :smiley-angelic006:smiley-angelic006
 
Last edited:
Det å avstå fra salami, lakris, alkohol etc. innebærer å ikke innta det i kroppen. Det mener jeg er enklere å forholde seg til enn å skulle tilføre noe til kroppen.. Jeg er nok over snittet skeptisk til "big pharma", og mener vi tar litt for lett på det at legemidler blir anbefalt. Det ligger mye penger i dette.

Når jeg prøver å lese meg frem til hvorfor det skal være skadelig for gravide å få influensa så leser jeg at det er en økt sjans for at mor blir sykere enn normalt pga dårligere immunforsvar under grav. Noen var blitt innlagt under svineinfluensaen, globalt. At det kan gå ut over fosteret finnes det ikke sikre / gode nok studier på.


På den annen side finner jeg kun studier som viser at vaksinen ikke er skadelig for mor eller foster. (har ikke lett veldig mye, men det som dukket opp)

Jeg synes det er viktig å prøve å forstå hva som ligger bak anbefalingene før man tar et valg. Feks så høres det ut som at koffein er mer risiko for fosteret enn influensa når jeg leser forskningen bak dette.. (bare for å sette noe opp mot hverandre) og der vil de fleste vente på evnt nye anbefalinger fra myndighetene enn å velge selv.

Etter svineinfluensaen har jeg vært mer skeptisk til å følge råd om vaksiner. (tok ikke den heller, og er glad for det).

Jeg følger nasjonalt vaksineprogram for barna mine bare så det er sagt, men synes vi skal stole mer på kroppens eget immunforsvar når det kommer til influensa.

Liker også debatt, setter gjerne ting litt på spissen bare for å rokke ved etablerte sannheter. Vi må ikke miste vår kritiske sans og stole blindt på myndighetene heller.

Når alt dette er sagt så vurderer jeg faktisk å ta vaksinen selv denne gang. Har en liten som nettopp har begynt i bhg, og har allerede dratt med seg mye forkjølelse hjem. Merker at immunforsvaret er dårligere, for jeg pleier sjelden å bli syk.. Nå har jeg vært snuete og hatt vond hals i flere dager. Kjedelig med så mye fravær fra jobb. I tillegg så beskytter den jo baby inntil 6 mnd etter fødsel og med bhg unge i hus kan det kanskje være lurt..

Må bare lese litt mer først.. :smiley-angelic008 :smiley-angelic006:smiley-angelic006

Helt enig at man bør prøve å forstå det og jeg er også skeptisk til legemiddelindustrien. Jeg vet f. eks ikke om jeg ville tatt covid-vaksine om den kom i dag, men det blir for meg en helt annen problemstilling enn influensavaksinen. Covid-vaksinen vil nok anbefales for de i risikogruppen og det inkluderer ikke gravide p.t.

Når det gjelder myndighetenes anbefalinger så er de basert på store mengder seriøs forskning. Mye mer enn jeg klarer å finne ved enkle Google-søk. Så gjøres det risikoanalyser og avveiinger av risikofaktorer av eksperter innen fagområdet. Det er denne avveingen jeg har sånn tillit til. For når det kommer til gravide er man føre-var. Hadde det innebært en høyere risiko ved å ta den hadde den aldri blitt aktivt anbefalt i 2. og 3. trimester. Det er derfor jeg også ville ventet på en evt. endring i retningslinjene før jeg innretter meg etter nye koffeinabefalinger. Jeg mener det må mer forskning til. Jeg overlater disse vurderingene til ekspertene og har enorm tillit til myndighetene hva gjelder svangerskapsomsorgen i Norge. Barnedødeligheten i Norge er en av de laveste i verden og det er etter min mening en veldig god grunn til å stole på de ;)
 
Det å avstå fra salami, lakris, alkohol etc. innebærer å ikke innta det i kroppen. Det mener jeg er enklere å forholde seg til enn å skulle tilføre noe til kroppen.. Jeg er nok over snittet skeptisk til "big pharma", og mener vi tar litt for lett på det at legemidler blir anbefalt. Det ligger mye penger i dette.

Når jeg prøver å lese meg frem til hvorfor det skal være skadelig for gravide å få influensa så leser jeg at det er en økt sjans for at mor blir sykere enn normalt pga dårligere immunforsvar under grav. Noen var blitt innlagt under svineinfluensaen, globalt. At det kan gå ut over fosteret finnes det ikke sikre / gode nok studier på.


På den annen side finner jeg kun studier som viser at vaksinen ikke er skadelig for mor eller foster. (har ikke lett veldig mye, men det som dukket opp)

Jeg synes det er viktig å prøve å forstå hva som ligger bak anbefalingene før man tar et valg. Feks så høres det ut som at koffein er mer risiko for fosteret enn influensa når jeg leser forskningen bak dette.. (bare for å sette noe opp mot hverandre) og der vil de fleste vente på evnt nye anbefalinger fra myndighetene enn å velge selv.

Etter svineinfluensaen har jeg vært mer skeptisk til å følge råd om vaksiner. (tok ikke den heller, og er glad for det).

Jeg følger nasjonalt vaksineprogram for barna mine bare så det er sagt, men synes vi skal stole mer på kroppens eget immunforsvar når det kommer til influensa.

Liker også debatt, setter gjerne ting litt på spissen bare for å rokke ved etablerte sannheter. Vi må ikke miste vår kritiske sans og stole blindt på myndighetene heller.

Når alt dette er sagt så vurderer jeg faktisk å ta vaksinen selv denne gang. Har en liten som nettopp har begynt i bhg, og har allerede dratt med seg mye forkjølelse hjem. Merker at immunforsvaret er dårligere, for jeg pleier sjelden å bli syk.. Nå har jeg vært snuete og hatt vond hals i flere dager. Kjedelig med så mye fravær fra jobb. I tillegg så beskytter den jo baby inntil 6 mnd etter fødsel og med bhg unge i hus kan det kanskje være lurt..

Må bare lese litt mer først.. :smiley-angelic008 :smiley-angelic006:smiley-angelic006

Du beskriver det jeg føler veldig godt! Jeg er veldig skeptisk til å tilføre noe i kroppen, å avstå noe er derimot ikke et problem.

Jeg har flere familiemedlemmer som er leger, og skal høre med dem om hva de tenker.
 
Last edited:
Jeg skal definitivt ta den! Hadde influensa ifjor - 14 dager i strekk med feber og helt ute av stand til å ta vare på datteren min i over en uke. Da influensaen endelig var på retur, kom omgangssyken. Gikk ned 7 kg på ca 3 uker og hadde så dårlige blodverdier at jeg måtte følges opp i flere uker etterpå pga for få hvite blodlegemer. Er ellers ganske sunn og frisk, men så dårlig som jeg var i vinter tror jeg ikke at jeg har vært før. Det frister mao ikke til gjentakelse (spesielt ikke som gravid)
 
Hadde årets influensa (rett før korona kom) og den va jævlige. Nå er eg kronisk sjuk til vanlig og tåler mindre enn andre. Men det å ligge ei veka med 40 i feber der ingen smertestillende funket mer enn 1-2 timer va jævli, i tillegg til tungpustet.. Og tenk å gå gravid oppi det hele, nei takk så eg tar denne gangen.
Har ikkje tatt dei andre svangerskapene, ane ikkje koffer. Men har nå to barnehage barn som drar me seg litt av hvert og eg får det meste.
 
Back
Topp