Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tenker du å ta influensavaksina i år?
FHI anbefaler at gravide tar den. Skjønner ikke hvorfor man skal trosse anbefalinger som gravid. Full forståelse for at man normalt ikke ville tatt den og at du har hatt influensa tidligere har ingenting å si - du er ikke rustet av den grunn. Ville diskutert det med jordmorJeg skal ikke ta den. Årsakene til det er at jeg aldri har tatt den før, det er flere i risikogruppe enn det er vaksine tilgjengelig og jeg hadde influensa i fjor. Som voksen får man influensa ca 2 ganger hvert tiår, så jeg er godt beskyttet med antistoffer enda
Beskytter den mot covid også? Skjønner ikke helt hvordan det er sammenheng der?Kommer absolutt til å ta den i år. Jobber på sykehus så får den gratis, vil absolutt unngå alt jeg kan med Coviden i år spesielt
Jeg vil unngå det jeg kan mtp på at det eksistere et helt nytt virus som jeg veldig gjerne ønsker å unngå i tilegg til en evt influensa. Du kan være maks uheldig å få begge deler..Beskytter den mot covid også? Skjønner ikke helt hvordan det er sammenheng der?
Jeg diskuterte det med jordmor sist svangerskap, da jeg allerede hadde takket nei via fastlege. Jordmor (veldig erfaren) sa at hun synes det var for mye press på å ta den, og at faren er noe overdrevet.. Det er høy feber over tid som kan være skadelig og det kan dempes med paracet. Hvis man ellers ikke er i risikogruppen og har godt immunforsvar så tror jeg det går fint.FHI anbefaler at gravide tar den. Skjønner ikke hvorfor man skal trosse anbefalinger som gravid. Full forståelse for at man normalt ikke ville tatt den og at du har hatt influensa tidligere har ingenting å si - du er ikke rustet av den grunn. Ville diskutert det med jordmor
Edit: med andre ord - du er i risikogruppen som gravid.
Aha, sånn å forstå. Da skal man virkelig være max uheldig, men klart det kan jo skje.. Det er jo litt geografiske forskjeller også mtp koronautbrudd.Jeg vil unngå det jeg kan mtp på at det eksistere et helt nytt virus som jeg veldig gjerne ønsker å unngå i tilegg til en evt influensa. Du kan være maks uheldig å få begge deler..
Jeg diskuterte det med jordmor sist svangerskap, da jeg allerede hadde takket nei via fastlege. Jordmor (veldig erfaren) sa at hun synes det var for mye press på å ta den, og at faren er noe overdrevet.. Det er høy feber over tid som kan være skadelig og det kan dempes med paracet. Hvis man ellers ikke er i risikogruppen og har godt immunforsvar så tror jeg det går fint.
Jeg respekterer de som alltid følger myndighetenes anbefalinger og de som ikke alltid gjør det av ulike årsaker.
Dette blir det litt debatt av hver gang kan jeg huske..
Kan godt være det er for mye press til å ta den. Det kjenner jeg ikke til. Regner med det er dyktige fagfolk som står bak anbefalingen og valg av å plassere gravide i risikogruppen. Jeg har ikke kunnskap nok til å kunne argumentere mot denne anbefalingen. Jeg regner med det ligger en avveiing bak det som med alt annet hvor risiko for å ta er satt opp mot risiko mot å ikke ta.
Når det er sagt så er jeg helt enig i at man selvsagt kan og bør stille spørsmål ved myndighetens anbefalinger til tider, men grunnen som ble listet over var basert på feilinformasjon
Synes det blir litt ironisk å skulle leve slavisk etter føre var prinsipper som gravid mtp mat og annet, men en vaksine der det faktisk er økt risiko for alvorlig sykdom skal man ikke ta? Men man gjør selvsagt som man vil
p.s er advokat. Elsker litt debatt
Absolutt maks uheldig. Men det kan skje og jeg tar ikke den sjansen. Bølge nr 2 er på godt veg også, så jeg vil forvente en økning både her og der. Vaksinen er anbefalt for gravide, og er trygg. Derfor ser jeg ingen grunn til å ikke ta denAha, sånn å forstå. Da skal man virkelig være max uheldig, men klart det kan jo skje.. Det er jo litt geografiske forskjeller også mtp koronautbrudd.