Influensavaksine

Tante Nelly

Betatt av forumet
MayDay2021
Augustlykke 2022 ❤️
Hei,
Er det noen som har bestilt influensavaksine? Ser det er anbefalt fra 2.trimester, så det er vel litt tidlig. Men veit ikke om man må innom lege for å bestille eller om man kan bestille direkte via apotek. Ser apotek 1 reklamerer for at man kan bestille, men synes det var litt vanskelig å se om man må ha resept først eller om det holder at man er i målgruppe. Om man må innom lege er det vel noe man kan ta opp på første svangerskapskontroll kanskje....

Influensasesongen er vel forventet å vare godt utover vinteren, med andre ord vil vi være i andre trimester før det roer seg :) Jeg tenker å snakke med fastlege om det til uka.

Influensasesongen er vel forventet å vare godt utover vinteren, med andre ord vil vi være i andre trimester før det roer seg :) Jeg tenker å snakke med fastlege om det til uka.

Ja, vi må jo ta den. Men tenkte kanskje spørsmålet ble stilt litt tidlig, uten at noen hadde rukket tenke på det.:) Spørs om jeg må bestille time til fastlege så jeg kan ta det opp der jeg også. Hadde vært kjekt om den bestillingen via apotek fungerte...

Aldri tatt noe influensa vaksine, tok ikke svineinfluensavaksinen i 09 heller.
Har aldri fått med meg at man skal det? :wideyed:

Aldri tatt noe influensa vaksine, tok ikke svineinfluensavaksinen i 09 heller.
Har aldri fått med meg at man skal det? :wideyed:

Har ikke tatt influensavaksine siden jeg sluttet som helsepersonell jeg heller. Kom plutselig på det nå som jeg er gravid, at det i år har vært endel snakk om hvem som bør vaksinere seg.

Fant dette på FHI:

"Influensavaksine anbefales spesielt for:

• Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko
  • Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Barn og voksne med:
    • diabetes type 1 og 2
    • kronisk lungesykdom, hjerte- og karsykdom, leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade
    • nedsatt immunforsvar
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege
I tillegg anbefales influensavaksine til:
  • Helsepersonell som har pasientkontakt.
  • Osv osv. "

Har ikke tatt influensavaksine siden jeg sluttet som helsepersonell jeg heller. Kom plutselig på det nå som jeg er gravid, at det i år har vært endel snakk om hvem som bør vaksinere seg.

Fant dette på FHI:

"Influensavaksine anbefales spesielt for:
  • Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko
  • Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Barn og voksne med:
    • diabetes type 1 og 2
    • kronisk lungesykdom, hjerte- og karsykdom, leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade
    • nedsatt immunforsvar
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege
I tillegg anbefales influensavaksine til:
  • Helsepersonell som har pasientkontakt.
  • Osv osv. "
Aha, så ca samme som før hvis vi ser bort fra at i år er det covid oppå det hele?

Jeg tenkte å vente til rundt uke 12, men skal absolutt ta influensavaksine, både fordi det er anbefalt fra tredje trimester, men også fordi jeg ikke har lyst å ligge strak ut med influensa som gravid.

Sniker litt: Apotekene som har opplæring i å sette vaksiner kan rekvirere de selv, slik at du ikke trenger innom lege. :)

Vi får tilbud om vaksine nå neste måned gratis på jobb. Vil den da ikke ha lang nok effekt så jeg bør vente til 2. trimester og ta den hos legen?

Vi får tilbud om vaksine nå neste måned gratis på jobb. Vil den da ikke ha lang nok effekt så jeg bør vente til 2. trimester og ta den hos legen?

Jeg aner ikke. Trodde man var beskytta for hele Influensasesongen når man tok den jeg.....

Jeg aner ikke. Trodde man var beskytta for hele Influensasesongen når man tok den jeg.....
Du er nok beskytta, men jeg tipper listen over de i risikogruppene er laget litt for at de som trenger den mest skal få den. Det er jo kjøpt ikke vaksine til alle. :)

Ah oki. Da tror jeg at jeg tar den som er gratis på jobb.

Den vil ha effekt ja, men det har vært omdiskutert om gravide bør ta influensavaksine i første trimester, sjekka opp dette da jeg var gravid første gang og konklusjonen da var at det forelå lite data på sikkerhet hos gravide i første trimester (gravide får sjelden inkluderes i forskning), men at influensa kunne gi høyere risiko for spontanabort og at man sannsynligvis burde gi den til gravide i første trimester også. På jobb hos oss må man fylle ut et skjema før vaksinen settes, der blir det spurt om graviditet.. i mitt tilfelle den gang ble det opp til bedriftslegen å avgjøre om jeg skulle få den selv om jeg ikke var kommet til andre trimester.

Oi ok. Takk for info. Da skal jeg lese meg litt mer opp før jeg faktisk tar vaksinen.

Min lege sa at det er anbefalt til gravide etter uke 12, og i år skal den være gratis til oss siden det var veldig uheldig /farlig hvis en fikk influensa og covid samtidig.
Har aldri før tatt den vaksinen og aldri hatt influensa utenom svineinfluensa i 2011, men jeg tar den vaksinen så lenge legen anbefaler det:cool:

Back
Topp