Influensavaksine

Skal du ta influensavaksinen?

• Ja

Votes: 64 78,0%
  • Nei

Votes: 7 8,5%
  • Vet ikke

Votes: 11 13,4%

• Antall som har svart
    82
Jeg har aldri tatt det før, men tror jeg skal gjøre det i år. Vi får muligens tilbud om den gjennom jobb.

For meg er det en selvfølge å ta vaksinen. Vaksiner er bra. Spesielt når man som gravid har nedsatt immunforsvar, og økt fare for å bli syk, og i tillegg har økt fare for alvorlige komplikasjoner.. Det er en grunn til at den er anbefalt.

Jeg får den på jobben, og tar den også når jeg ikke er gravid. Jeg har aldri fått bivirkninger, men noen kan bli litt snørrete av den et par dager.

Men tror alle gravide får tilbud fra kommunen om vaksinen hvis man er gravid? Siden gravide er i risikogruppen. Sånn jeg forstod det på min fastlege.

Men tror alle gravide får tilbud fra kommunen om vaksinen hvis man er gravid? Siden gravide er i risikogruppen. Sånn jeg forstod det på min fastlege.

Ja, men tror ikke det er alle fasteleger som følger helt med.. Kommer ann på hvor mange gravide de har innom tror jeg.
Min lege trudde man skulle kun ta den i første trimester sist jeg var gravid.
Men det er jo etter det. :D

Jeg fikk ikke noe tilbud om det sist gang. Jeg tok selv iniativ overfor legen om å få resept.

Skal selvsagt ta den, ingen tvil ☺️ Er sykepleier og får den på jobb, har tatt den hvert år. Viktig både for å beskytte seg selv og andre.

Et influensautbrudd forårsaker i gjennomsnitt cirka 900 dødsfall årlig i Norge, og i sesongen 2017-2018 var det 1400 registrerte dødsfall. Her er det også mørketall. Så for meg er det viktig å bidra i denne dugnaden også. Har aldri fått bivirkninger av vaksinen, og om jeg så hadde blitt litt dårlig i noen dager hadde jeg vært dårlig med glede :love017

I dag har jeg vært på oppsatt time hos jordmor, og fikk faktisk tilbud om å ta vaksinen her.
Greit å slippe å dra til fastlegen å gjøre det, så da tok jeg det i samme slengen.

Fikk beskjed om de som tar vaksinen for første gang kan reagere noe mer enn de som har tatt den tidligere. Men svært få som reagerer voldsomt mye på vaksinen. Man kunne bli dårlig i løpet av dagen man tok den.

Jeg var ikke i tvil, korona og influensa er en dårlig kombo..
Tok den i fjor, fikk influensa ca 2-3 uker etterpå, merkelig, men kanskje før den hadde rukket å spre seg godt i systemet.

Tok den for 10 dager siden, fikk kjempe elveblest i 3 dager, fra dag 3-5 etter vaksinen.
Spurte legen på kontrolltime hva det kunne komme av og han var ikke i tvil om at det var en bivirkning av vaksinen. Urticaria, som elveblest også heter, er en registrert bivirkning, spesielt hos gravide.
Visst nok ikke farlig for baby og hos meg helt borte etter dag 5.

Vi ble veldig bekymret og googlet masse når det skjedde (i helgen), så kanskje dette hjelper andre som opplever dette!

Tok den i fjor, fikk influensa ca 2-3 uker etterpå, merkelig, men kanskje før den hadde rukket å spre seg godt i systemet.

Tok den for 10 dager siden, fikk kjempe elveblest i 3 dager, fra dag 3-5 etter vaksinen.
Spurte legen på kontrolltime hva det kunne komme av og han var ikke i tvil om at det var en bivirkning av vaksinen. Urticaria, som elveblest også heter, er en registrert bivirkning, spesielt hos gravide.

Vi ble veldig bekymret og googlet masse når det skjedde (i helgen), så kanskje dette hjelper andre som opplever dette!

Man kan fremdeles få influensa selv om man er vaksinert, men sykdomsforløpet er som regel langt lettere enn om man ikke tok den. Den beskytter ikke 100%.

Jeg skal ta den samtidig med glukosebelastningstesten om tre uker. Har pleid å få den på jobben, men siden det er mangel i år, får ikke bedriftshelsetjenestene gi den til kreti og pleti. Har ikke pleid å få andre bivirkninger enn litt ømt rundt stikkstedet.

Jeg hadde 13 dager med feber og influensakkropp tidligere i høst. Tok mye lengre tid før jeg kom meg enn ved andre virus ingeksjoner jeg har tatt. Jordmor sa vi gravide har dårligere immunforsvar/mere utsatt som gravid. De var aldri redde for baby når jeg var syk. Men tussig, JA

Jeg hadde lege time i går, fikk spørsmål om jeg ville ta den fordi det var anbefalt så tok den da :) ellers hadde jeg vel aldri tenkt på det.

Jeg var utrolig trøtt og følte meg overkjørt av en trailer i går og is kald, lik bleik å bare frøys. Men det er over i dag :happy:

Bare litt øm i armen :laughing001

Uff da...uheldig du da :(
du må være en av få som får store bivirkninger av vaksinen. Fikk beskjed at det var svært få som fikk annet enn litt feber lignende symptomer samme dag man tar vaksinen. Bra det ikke er farlig med elveblest for babyen iallefall!

Tok den i dag og er fortsatt ganske fin i formen. Husk at vi gravide skal ikke betale for den. Eller jeg slapp i hvertfall

Er du helt sikker på at vi ikke skal betale? Tok du den hos fastlegen eller hos helsestasjonen?

Jeg tok den på helsestasjonen, og mens jeg ventet kom de ut å fortalte at de vil komme en egenandel på vaksinen etterhvert, men de hadde ikke fått noe beløp fra kommunen enda. Så jeg skulle eventuelt betale neste gang.

Oppdatering. Kjenner litt på at jeg har tatt den i dag føler meg varm. Armen er rød og hoven og gjør faktisk vondt haha. Så vet dere det

Det går forhåpentligvis fort over :) greit å få tatt vaksinen nå i disse dager uansett tror jeg.

Jeg tok den for en uke siden og har ikke kjent noen bivirkninger annet enn litt øm på stikkstedet. Ingenting utover det. Tok den i første svangerskap, men ikke med nummer 2. Nå med nr. 3 i coronatider føles det helt riktig, så jeg er glad jeg tok den :)

Back
Topp