Influensavaksine

Tuttelure

Forumet er livet
Junilykke 2020 ♡
Augustlykke 2022 ❤️
Er det trygt å ta den i første trimester?

Jeg husker ikke helt hvor, og skal ikke si at det er riktig men mener å ha lest at en ikke bør ta influensavaksine i 1 trimester? :) Men jeg er veldig usikker!

Spørs om j får høre med noen på jobben som har erfaring. Viktig å få tatt den men uaktuelt dersom d utgjør risiko i første trimester..

Jeg leste meg litt opp på det, og det anbefales kun dersom du er i en risikogruppe i tillegg til graviditeten. Det var pga at forsteret er ekstra utsatt de tre første mnd. Men jeg vurderer å ta det når jeg runder uke 12 i desember. Tenkte i alle fall å spørre legen.

Tok den for tre år siden og var da gravid i 1 trimester. Fikk beskjed etter sa at jeg ikke skulle tatt den.
Var gravid igjen året etter, tok den ikke.
Har ikke tenkt å ta den i år da de siste vaksinene ikke har vært anbefalt til gravide i 1 trimester.

*sniker fra april*

Årets vaksine kan tas " på alle stadier i graviditeten". Den jeg tok ved tidligere svangerskap i 2016 kunne ikke det. Er ulik vaksine fra år til år.

Info om at den kan tas i alle stadier k graviditeten finner du på felleskatalogen - som er samme info en lege benytter seg av.

Jeg tok den selv før andre trimester denne gang.

Takk for svar:-)

Back
Topp