Influensavaksine

Maispire19

Blir kjent med forumet
Noen av dere som skal ta influensa-vaksinen? Får tilbud om den gratis da jeg er helsepersonell, men aldri tatt den før og ser den anbefales til kvinner i 2. og 3. trimester, men jeg er ikke i andre trimester før i starten av november. Lurer på å ta den likevel.

Har aldri tatt den før, men tenker å ta den i år. Var veldig syk med influensa i vinter, og det vil jeg virkelig ikke bli nå igjen. Får den også gratis på jobb, men er sykmeldt nå.. Ringte legekontoret i dag og spurte om jeg kunne ta den samtidig som jeg skal på svangerskapskontroll neste uke (er da i uke 12). Fikk da beskjed om at de enda ikke har fått vaksinene og at de ikke kommer før om et par uker.

Tror jeg blir å ta den så snart jeg er i andre trimester ja, dvs i november.

Hadde nesten glemt vaksina. Ja jeg har tenkt at jeg skulle ta den. Skal høre om jeg kan ta den i fmb svangerskapskontroll. Blæ, er så lenge til. Men får jo oppfølging hos gynekolog da.

Ja, den skal jeg ta. Tenkte å ta den hos fastlegen i forbindelse med blodprøver.

Man kan ta den før uke 12 også:
  • "Gravide som tilhører en av de andre risikogruppene for alvorlig influensa, eller en av de øvrige målgruppene for vaksinasjon (husstandskontakt, svinerøkter, helsepersonell) anbefales vaksine også i 1. trimester (1-3)."
Her står det mye god informasjon om vaksinen. Det er gitt mange millioner influensavaksine til gravide, så dette er ikke utprøving eller utrygt. Tvert i mot regnes jo risikoen som høyere ved å ikke ta den. Derfor anbefalingen er som den er: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlag/gravide/

Tok den sist (termin juni) så blir å ta den denne gangen også, skal høre med legen i uke 12 om når det blir :)

Hmm, har ikke tenkt så mye på det, men må kanskje vurdere å ta den. Jeg er ikke spesielt utsatt, men med to barn i hus er det ikke fritt for basilusker her :hilarious:

Jeg får alltid influensa, så jeg tenker å ta den i november ja :)

Absolutt! Etter uke 12. Vi er i risikosonen hvor det anbefales. Anbefaler dere som er skeptisk i å lese dere opp før dere tar et valg :)

Hmm, har ikke tenkt så mye på det, men må kanskje vurdere å ta den. Jeg er ikke spesielt utsatt, men med to barn i hus er det ikke fritt for basilusker her :hilarious:

Man regnes som utsatt bare fordi man er gravid, så den anbefales alle gravide. :)

Fritt valg å ta vaksine selvsagt, men veldig lurt å lese om dette dersom man ikke har hørt om det før. :)

Vurderer det dersom fastlegen anbefaler

Jeg opplever at flere har fortalt at fastlegen deres mener de har anbefalt det siden de har informasjonsplakat eller informasjonsskriv om influensavaskine på venteværelset eller lignende (der er jo gravide en av gruppene som nevnes), så absolutt ikke alle fastleger som er flinke til å ta det opp med hver enkelt pasient selv. Så dersom fastlegen ikke nevner det så kan det i så fall være lurt å spørre hvert fall. :)

Som helsepersonell, så tenkter jeg nok å ta den siden jeg er gravid. Å få influensa å være gravid, er ikke nødvendigvis så farlig for meg, men det kan være farlig for fosteret så det vil jeg gjerne unngå. Vi får den ikke før i november likevel, så da er jeg forbi de magiske 12 ukene :)

Tar den om det er anbefalt ja :) hva koster det for oss som ikke får den i forbindelse med jobb, egentlig?

Jeg hadde glemt å bestille den sist på jobb, så tror jeg betalte ca 150kr eller noe. Men det varierte litt i forrige barselgruppe, fra 85-200kr tror jeg. Tror det varierer mellom kommunene. Har vel litt med pris og kvanta vil jeg tro. Mulig litt dyrere i små kommuner enn store, siden de små ikke bestiller like mange, med andre ord høyere kvantapris.

Back
Topp