Influensavaksine

Limabø

Betatt av forumet
Desemberlykke 2018
Hei!

Hva tenker dere om å ta årets influensavaksine? Jordmor snakket veldig objektivt og profesjonelt om det, hun sa at det «anbefales», men samtidig virket det som at hun mente jeg ikke burde ta den (min tolkning av hvordan hun sa det og resten av samtalen om vaksinen). Skal snakke med fastlegen om det 3. oktober, men kjenner jeg er usikker.
 
Her har ikke jordmor nevnt det engang , skal spørre når jeg er der på tirsdag. Jeg tok det ikke med første, ble ikke anbefalt det heller faktisk, så jeg er litt usikker
 
Jeg skal ta den. Legen min synes det var en god idé, da jeg har en barnehagegutt fra før.
 
Jeg skal ta den. Skjønte på min jordmor at hun var antivaksine, men hun var veldig objektiv likevel. Har en gutt på snart 1,5 år så tenker det beste er å ta den.
 
Jeg skal ta den. Anbefalt for gravide i 2. og 3. trimester ;)
 
Jeg tar den så fort den kommer. Gravide står først i fhi sin oversikt over risikogrupper og vaksinen er godt utprøvd. De hadde ALDRI fått anbefalt den til gravide om den ikke var trygg. Influensa derimot er ikke noe å spøke med - ikke for en gravid kropp og ikke for barnet i magen. Jordmødre som gir inntrykk av vaksineskepsis burde ta seg eg pære, spør du meg.
 
Det er anbefalt fra offentlig hold for alle gravide i 2. og 3. trimester. Jeg skal selvfølgelig ta den! Det er planlagt vaksinering på 32 ukers kontrollen.
 
Så klart! Det er ingen garanti mot influensa likevel - de kan bomme, det vet man ikke før over jul. Men influensa er ingen spøk for gravide og det ufødte barnet. Mest sannsynlig går det helt fint men risikoen er jo så vanvittig høy og det er jo bedre å ta en «unødvendig» vaksine fremfor å løpe den risikoen?

Røyk, snus, alkohol, spekemat holder vi oss unna fordi det er en uforutsigbar risiko ved å innta slikt. Da burde det være en selvfølge å ta vaksina også.
 
Så klart! Det er ingen garanti mot influensa likevel - de kan bomme, det vet man ikke før over jul. Men influensa er ingen spøk for gravide og det ufødte barnet. Mest sannsynlig går det helt fint men risikoen er jo så vanvittig høy og det er jo bedre å ta en «unødvendig» vaksine fremfor å løpe den risikoen?

Røyk, snus, alkohol, spekemat holder vi oss unna fordi det er en uforutsigbar risiko ved å innta slikt. Da burde det være en selvfølge å ta vaksina også.
Gleder meg så ekstremt til spekemat :wideyed::joyful:
 
jeg skal ikke ta den. har hatt influensa et par ganger i mitt voksne liv så regner med jeg slipper unna. om jeg skulle få den så ser jeg ikke for meg at det er en stor fare da jeg har sterkt immunforsvar og kan ta febernedsettende til det verste er over.
 
jeg skal ikke ta den. har hatt influensa et par ganger i mitt voksne liv så regner med jeg slipper unna. om jeg skulle få den så ser jeg ikke for meg at det er en stor fare da jeg har sterkt immunforsvar og kan ta febernedsettende til det verste er over.

Feber kan være uheldig for babyen. Og man kan bli ganske mye mer dårlig av influensa som gravid. Og babyen er beskyttet også etter fødsel ved vaksine.
 
Feber kan være uheldig for babyen. Og man kan bli ganske mye mer dårlig av influensa som gravid. Og babyen er beskyttet også etter fødsel ved vaksine.
Er klar over dette, men vet også at det ikke er noen stor risiko. Jeg har aldri tatt influensavaksine og kommer ikke til å ta må heller.
 
Er den kommet? Skal til legen 4. Okt, tar den da om den er kommet. Skal prøve å tvinge mannen også som er en pyse med nåler, og gjerne sønn i huset også slik at babyen blir mindre utsatt for smitte her hjemme når hun er født.
 
Tusen takk for svar dere! Jeg ser at de fleste er positive til vaksinen. Jeg skal snakke med legen min 3. oktober så bestemmer jeg meg da. :)
 
Jeg er på vei til legekontoret nå, så skal høre hva legen min mener om vaksinen. Jeg tror jeg hadde influensa da jeg var barn, men kan ikke huske å ha vært det siden. Jeg er egentlig aldri syk, ut over litt snufsen innimellom. Ble litt skremt når jeg leste at gravide risikerer alvorlige komplikasjoner, sykehusinnleggelse og død av influensa, så jeg tenker at jeg like godt kan ta den om jeg unngår det. Har aldri tatt noen slike vaksiner før. Samboeren min er ganske syk nå, og selv om det sjeldent smitter over på meg, kan det jo tenkes jeg blir smittet nå siden man har vel lavere immunforsvar som gravid.
 
Back
Topp