Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vil ikke utsette fosteret for det, så det blir det ikke noe av(Følger vaksineprogrammet til barna ellers altså).
Litt dårlig formulert der muligens.. Det blir anbefalt å ta den, det som er saken er at det er en del som har reagert dårlig på den, og det er også litt for lite forsket på bivirkninene av den til at jeg vil ta sjansen. Tror det går veldig fint for de aller, aller fleste, ellers hadde den jo ikke vært anbefalt. Så jeg vil ikke kritisere eller si det er feil å ta den, er bare jeg som ikke er helt komfortabel med å ta den. Er jo diverse i vaksiner som i alle fall ikke er sunt. Men som sagt, barna mine og jeg selv tar alle vaksiner i de ordinære programmene. Vil bare ha litt mer forskning på virkelig nytte/hvilke bivirkninger osv før jeg vurderer å ta den.Er det farlig for fosteret å ta vaksinen? Eller hva mener du med å utsette fosteret for det?
Er nysgjerrig førstegangsgravid som ikke helt vet hva jeg skal gjøre/ta/ikke ta eller ikke gjøre[emoji28]
Litt dårlig formulert der muligens.. Det blir anbefalt å ta den, det som er saken er at det er en del som har reagert dårlig på den, og det er også litt for lite forsket på bivirkninene av den til at jeg vil ta sjansen. Tror det går veldig fint for de aller, aller fleste, ellers hadde den jo ikke vært anbefalt. Så jeg vil ikke kritisere eller si det er feil å ta den, er bare jeg som ikke er helt komfortabel med å ta den. Er jo diverse i vaksiner som i alle fall ikke er sunt. Men som sagt, barna mine og jeg selv tar alle vaksiner i de ordinære programmene. Vil bare ha litt mer forskning på virkelig nytte/hvilke bivirkninger osv før jeg vurderer å ta den.
Ok, mye bra forklartÅ si at det er lite forskning på vaksinen for sesonginfluensa til gravide er ikke helt riktigdet er masse dokumentasjon på bivirkninger og ikke minst de fordelene man ser ved å ta den. I USA har man gitt vaksine mot sesonginfluensa til gravide siden 1950-tallet og det eksisterer derfor masse statistikk på området. De ytterst få som reagerer på den får som regel en mindre immunreaksjon som feber, men som er ubetydelig i forhold til hva en influensa fører med seg. Det er i faktisk svært få bivirkninger som er rapportert gjennom tidene (se artikkel). Man har i de seneste årene sett at det er mer skadelig for gravide å få influensa enn man hadde trodd tidligere (ref. FHI). Spesielt faren for å utvikle lungebetennelse er større hos gravide jo lengere man har kommet i graviditeten.
Man kan jo også si, at når denne vaksinen nettopp gis til risikogrupper, altså dem med svakere immunforsvar etc., så gir det jo også mening at fordelene oppveier helt klart de (her små) ulemper man ser. Det er strenge systemer som kontrollerer dette
Ikke kun blir man selv beskyttet, men barnet er også beskyttet den første tiden etter fødsel. Vi kommer til å gå gravide i det som regel er høysesongen og også få barnet i det som ofte er slutten av sesongen, så i utgangspunktet ser jeg kun fordeler ved å ta den.
https://tidsskriftet.no/2015/02/kom...uensavaksinasjon-i-svangerskapet#reference-25
Det at vaksiner inneholder «diverse» som ikke er sunt er og forblir en myte. Det er strenge krav til hva som kan tilsettes i vaksiner av hjelpestoffer og konserveringsmidler og disse er gjennomtestet gjennom flere år for sesonginfluensavaksinen. Det eneste endres er at den tilpasses for årets mutasjoner i virusene (de døde virusene som tilsettes vaksinen). De andre stoffene er det samme hvert år.
Ok, mye bra forklartSom sagt er jeg vaksine-forkjemper ellers! Bare ikke for denne. Men vil ikke styre med å finne motsvar, har ikke tid til en diskusjon hehe
Men at det er en myte at det er uheldige innholdsstoffer i vaksiner er jo ikke sant. Det er kun akkurat det de må ha for at de skal virke godt,- men sunne ting er det definitivt ikke de putter i dem. Jeg er ikke imot vaksiner av den grunn! Men vil ikke ta eller gi barna mine flere enn nødvendig heller
Men vi kan la det ligge her, folk må vurdere selv
Ikke moro å få influensa heller!
Forresten noen som vet når den blir tilgjengelig? Litt lenger ut på høsten kanskje?