Influensavaksine

marley

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Novemberlykke 2020
Hva tenker dere om den? Anbefales gravide i 2 og 3 trimester, så vi er jo i en av risikogruppene som blir anbefalt å ta den.

Tenker å ta den :) gjorde det med forrige, og nå har vi en nystarta barnehagegutt, så regner med å få alt av smitte i heimen i høst og vinter :p

Vil ikke utsette fosteret for det, så det blir det ikke noe av :-) (Følger vaksineprogrammet til barna ellers altså).

Vil ikke utsette fosteret for det, så det blir det ikke noe av :-) (Følger vaksineprogrammet til barna ellers altså).

Er det farlig for fosteret å ta vaksinen? Eller hva mener du med å utsette fosteret for det?
Er nysgjerrig førstegangsgravid som ikke helt vet hva jeg skal gjøre/ta/ikke ta eller ikke gjøre[emoji28]

De anbefaler jo at gravide bør ta vaksinen. Jeg skal ta den da jeg er en av de som får influensa så og si hver vinter, med påfølgende lungebetennelse. Vil ikke utsette babyen for høy feber etc.

Jeg har ingen planer om å ta den. :) Har aldri tatt den før og ser ikke behovet ettersom jeg aldri har influensa. Har kanskje hatt det en gang da jeg var barn, men er ikke sikker. :p

Er det farlig for fosteret å ta vaksinen? Eller hva mener du med å utsette fosteret for det?
Er nysgjerrig førstegangsgravid som ikke helt vet hva jeg skal gjøre/ta/ikke ta eller ikke gjøre[emoji28]
Litt dårlig formulert der muligens.. Det blir anbefalt å ta den, det som er saken er at det er en del som har reagert dårlig på den, og det er også litt for lite forsket på bivirkninene av den til at jeg vil ta sjansen. Tror det går veldig fint for de aller, aller fleste, ellers hadde den jo ikke vært anbefalt. Så jeg vil ikke kritisere eller si det er feil å ta den, er bare jeg som ikke er helt komfortabel med å ta den. Er jo diverse i vaksiner som i alle fall ikke er sunt. Men som sagt, barna mine og jeg selv tar alle vaksiner i de ordinære programmene. Vil bare ha litt mer forskning på virkelig nytte/hvilke bivirkninger osv før jeg vurderer å ta den.

Litt dårlig formulert der muligens.. Det blir anbefalt å ta den, det som er saken er at det er en del som har reagert dårlig på den, og det er også litt for lite forsket på bivirkninene av den til at jeg vil ta sjansen. Tror det går veldig fint for de aller, aller fleste, ellers hadde den jo ikke vært anbefalt. Så jeg vil ikke kritisere eller si det er feil å ta den, er bare jeg som ikke er helt komfortabel med å ta den. Er jo diverse i vaksiner som i alle fall ikke er sunt. Men som sagt, barna mine og jeg selv tar alle vaksiner i de ordinære programmene. Vil bare ha litt mer forskning på virkelig nytte/hvilke bivirkninger osv før jeg vurderer å ta den.

Å si at det er lite forskning på vaksinen for sesonginfluensa til gravide er ikke helt riktig:) det er masse dokumentasjon på bivirkninger og ikke minst de fordelene man ser ved å ta den. I USA har man gitt vaksine mot sesonginfluensa til gravide siden 1950-tallet og det eksisterer derfor masse statistikk på området. De ytterst få som reagerer på den får som regel en mindre immunreaksjon som feber, men som er ubetydelig i forhold til hva en influensa fører med seg. Det er i faktisk svært få bivirkninger som er rapportert gjennom tidene (se artikkel). Man har i de seneste årene sett at det er mer skadelig for gravide å få influensa enn man hadde trodd tidligere (ref. FHI). Spesielt faren for å utvikle lungebetennelse er større hos gravide jo lengere man har kommet i graviditeten.

Man kan jo også si, at når denne vaksinen nettopp gis til risikogrupper, altså dem med svakere immunforsvar etc., så gir det jo også mening at fordelene oppveier helt klart de (her små) ulemper man ser. Det er strenge systemer som kontrollerer dette:)

Ikke kun blir man selv beskyttet, men barnet er også beskyttet den første tiden etter fødsel. Vi kommer til å gå gravide i det som regel er høysesongen og også få barnet i det som ofte er slutten av sesongen, så i utgangspunktet ser jeg kun fordeler ved å ta den.

https://tidsskriftet.no/2015/02/kom...uensavaksinasjon-i-svangerskapet#reference-25

Det at vaksiner inneholder «diverse» som ikke er sunt er og forblir en myte. Det er strenge krav til hva som kan tilsettes i vaksiner av hjelpestoffer og konserveringsmidler og disse er gjennomtestet gjennom flere år for sesonginfluensavaksinen. Det eneste endres er at den tilpasses for årets mutasjoner i virusene (de døde virusene som tilsettes vaksinen). De andre stoffene er det samme hvert år.

Last edited:
Jeg reagerer sterkt på vaksiner, så må ta en ny vurdering med lege denne gangen også. Sist tok jeg den ikke. Nå har jeg barnehagegutt, så spørs om vi skal tenke litt ekstra hardt denne gangen.

Å si at det er lite forskning på vaksinen for sesonginfluensa til gravide er ikke helt riktig:) det er masse dokumentasjon på bivirkninger og ikke minst de fordelene man ser ved å ta den. I USA har man gitt vaksine mot sesonginfluensa til gravide siden 1950-tallet og det eksisterer derfor masse statistikk på området. De ytterst få som reagerer på den får som regel en mindre immunreaksjon som feber, men som er ubetydelig i forhold til hva en influensa fører med seg. Det er i faktisk svært få bivirkninger som er rapportert gjennom tidene (se artikkel). Man har i de seneste årene sett at det er mer skadelig for gravide å få influensa enn man hadde trodd tidligere (ref. FHI). Spesielt faren for å utvikle lungebetennelse er større hos gravide jo lengere man har kommet i graviditeten.

Man kan jo også si, at når denne vaksinen nettopp gis til risikogrupper, altså dem med svakere immunforsvar etc., så gir det jo også mening at fordelene oppveier helt klart de (her små) ulemper man ser. Det er strenge systemer som kontrollerer dette:)

Ikke kun blir man selv beskyttet, men barnet er også beskyttet den første tiden etter fødsel. Vi kommer til å gå gravide i det som regel er høysesongen og også få barnet i det som ofte er slutten av sesongen, så i utgangspunktet ser jeg kun fordeler ved å ta den.

https://tidsskriftet.no/2015/02/kom...uensavaksinasjon-i-svangerskapet#reference-25

Det at vaksiner inneholder «diverse» som ikke er sunt er og forblir en myte. Det er strenge krav til hva som kan tilsettes i vaksiner av hjelpestoffer og konserveringsmidler og disse er gjennomtestet gjennom flere år for sesonginfluensavaksinen. Det eneste endres er at den tilpasses for årets mutasjoner i virusene (de døde virusene som tilsettes vaksinen). De andre stoffene er det samme hvert år.
Ok, mye bra forklart :-) Som sagt er jeg vaksine-forkjemper ellers! Bare ikke for denne. Men vil ikke styre med å finne motsvar, har ikke tid til en diskusjon hehe :-) Men at det er en myte at det er uheldige innholdsstoffer i vaksiner er jo ikke sant. Det er kun akkurat det de må ha for at de skal virke godt,- men sunne ting er det definitivt ikke de putter i dem. Jeg er ikke imot vaksiner av den grunn! Men vil ikke ta eller gi barna mine flere enn nødvendig heller :-) Men vi kan la det ligge her, folk må vurdere selv :-) Ikke moro å få influensa heller!

Ok, mye bra forklart :) Som sagt er jeg vaksine-forkjemper ellers! Bare ikke for denne. Men vil ikke styre med å finne motsvar, har ikke tid til en diskusjon hehe :) Men at det er en myte at det er uheldige innholdsstoffer i vaksiner er jo ikke sant. Det er kun akkurat det de må ha for at de skal virke godt,- men sunne ting er det definitivt ikke de putter i dem. Jeg er ikke imot vaksiner av den grunn! Men vil ikke ta eller gi barna mine flere enn nødvendig heller :) Men vi kan la det ligge her, folk må vurdere selv :) Ikke moro å få influensa heller!

Det var heller ikke for å si at valget ditt er feil for deg, men noe av det du skrev synes jeg kunne tolkes som unødvendig skremmende, og da ville jeg gjerne kommentere:) det er i hvert fall ikke på basis av frykt for hvilke stoffer som er i vaksinen at man skal la vær med å ta den:)

Og ja, man kan definere noen av de stoffene som puttes i vaksiner som farlige alene, men som toksikologiens far Paracelcus sa: «alt er gift og ingenting er uten gift, det er dosen som avgjør». Mengdene i en vaksine er mikroskopiske. Ta f.eks. formaldehyd, giftig i ren form, ja, men finnes allerede i mye større mengder i blodet ditt enn innholdet i én vaksine.
Men de er ikke uheldige stoffer, de har alle en viktig funksjon i vaksinen som helhet.

Men ja, skal la den ligge nå:p

Ska absolutt ta den så leng æ ikke får beskjed om at æ ikke bør av legen.
Blir nok syk når æ tar den. Men håpe den har bedre dekkningsgrad enn fjorårets. Men vil beskytt mæ sjøl å absolutt beskytt baby.

Forresten noen som vet når den blir tilgjengelig? Litt lenger ut på høsten kanskje?

Eg tenker å ta vaksina. Har vært tett i nasen siden eg vart gravid. Orker ikkje meir sjukdom på toppen om eg kan unngå det.

Forresten noen som vet når den blir tilgjengelig? Litt lenger ut på høsten kanskje?

Den pleier å komme rundt september/oktober:)

Tenkte jeg ville høre om jeg kunne få den samme dag jeg skal til glukosebelastning i uke 24...når dagen likevel skal gå hos legen liksom:p

Back
Topp