Influensavaksine?

• Trådstarter Trådstarter M#
  • Opprettet Opprettet
Det er viktig å ikke blande sesonginfluensavaksinen med svineinfluensavaksinen. Svineinfluensavaksinen var bygd opp helt annerledes og var svært dårlig utprøvd. Den ga flere kronisk syke. Sesonginfluensavaksinen er en av de mest utprøvde vi har og er helt trygg. Den gis til alle de svakeste og eldste i samfunnet, så hadde den gitt mye bivirkninger og komplikasjoner hadde man garantert hørt mer om det, siden gruppen som anbefales å ta den allerede er svake og lett disponert for sånt. :)

Dette[emoji1312][emoji1376]

Jeg har tatt influensavaksinen, selv om det er rapportert at den ikke har så god effekt i år. Folkehelseinstituttet har anbefalt at alle gravide i andre og tredje trimester tar vaksinen fordi gravide er mer sårbare for komplikasjoner (immunforsvaret senkes for at kroppen ikke skal frastøte seg fosteret). Disse komplikasjonene kan være skadelige for fosteret, og personlig har jeg valgt å stole på vurderingen FHI har gjort.

Måtte inn å lese, ble litt skremt av det med fosteret siden jeg har hatt influensa i første trimester. Men det det står er at det KAN vær en sammenheng, men det er for få studier som kan bekrefte det. Tror man skal ha en kraftig infeksjon for det evt skal kunne påvirke fosteret.
Henhold til oss gravide er det at vi kan bli ille rammet om vi først blir syke. ( i sjeldne tilfeller) kilde fhi

Måtte inn å lese, ble litt skremt av det med fosteret siden jeg har hatt influensa i første trimester. Men det det står er at det KAN vær en sammenheng, men det er for få studier som kan bekrefte det. Tror man skal ha en kraftig infeksjon for det evt skal kunne påvirke fosteret.
Henhold til oss gravide er det at vi kan bli ille rammet om vi først blir syke. ( i sjeldne tilfeller) kilde fhi
Det var absolutt ikke meningen å skremme noen. Mulig jeg var litt uklar, jeg ville bare forklare kort hvorfor jeg valgte å ta vaksinen. Du har helt rett i at det må gjøres flere studier før det kan trekkes definitive konklusjoner. De studiene som er gjort trekker imidlertid i retning av at det er en sammenheng. Siden den vanlige influensavaksinen er så godt utprøvd, og FHI har valgt å anbefale den til alle gravide i andre og tredje trimester, så jeg ingen grunn til ikke å ta vaksinen.

Det var absolutt ikke meningen å skremme noen. Mulig jeg var litt uklar, jeg ville bare forklare kort hvorfor jeg valgte å ta vaksinen. Du har helt rett i at det må gjøres flere studier før det kan trekkes definitive konklusjoner. De studiene som er gjort trekker imidlertid i retning av at det er en sammenheng. Siden den vanlige influensavaksinen er så godt utprøvd, og FHI har valgt å anbefale den til alle gravide i andre og tredje trimester, så jeg ingen grunn til ikke å ta vaksinen.

Har lest litt om det tidligere, og virker som det er feber over 39,5 som kan være skadelig da. Tenker på alle som har hatt influensa i løpet av de 40 ukene man er gravid. Men ja, enig med deg ang vaksine. [emoji4]

Jeg tok den i dag faktisk :)
Var på min første kontroll hos jordmor i går og hun sa at det fortsatt var anbefalt å ta den. Så jeg dro rett til legen i dag og fikk tatt.

Jeg tok den i dag faktisk :)
Var på min første kontroll hos jordmor i går og hun sa at det fortsatt var anbefalt å ta den. Så jeg dro rett til legen i dag og fikk tatt.
Så bra :)
Jeg tok i går :D

Anbefaler ALLE gravide i 2. og 3. trimester å ta vaksinen. Det er ikke for sent, selv om influensasessongen nærmer seg toppen. Gravide som blir syke med influensa kan bli kjempedårlige, både pga nedsatt immunforsvar, men også pga økt blodvolum i kroppen, som gjør at influensaviruset sprer seg raskere. Dette kan være farlig for både mor og fosteret. Selv tok jeg vaksinen i 1. trimester, da dette blir anbefalt av WHO. I Norge anbefaler man ikke gravide i 1. trimester å ta den, men det betyr ikke at man er frarådet å ta den. Grunnen til dette er at man mener det ikke er nok forskning til å kunne gå ut med en generell anbefaling.

Jeg kommer ikke til å ta den. Har aldri tatt den, og kommer ikke til å gjøre det.
Jeg har dessverre hørt at den ikke har så god virkning. Og det er ikke sikkert at de treffer med riktig vaksine mtp hvilke influensa som kommer - har jeg hørt/lest.

Følger vanlig vaksineprogram..

Har tatt den! Fastlegen ringte meg og ville ha meg opp å ta den, siden det anbefales at alle gravide i 2 og 3 trimester tar den [emoji4].. jeg valgte å høre på det, istede for å kanskje utsette baby’n min

Jeg tok den ikke sist, var da midt i 2e trimester ved influensasesongen. Da nevnte ikke legen noe om det engang.

Har ikke tatt den nå heller og tror ikke jeg kommer til å ta den :/ Jm nevnte det denne gangen, men hun var og usikker på om det var noe vits i å ta den når den kanskje ikke gjorde noe forskjell.

Vis sykehuset sier jeg må ta den, så kommer jeg til å gjøre det, men vis ikke gjør jeg det ikke. Tok den for er par år siden pga jobb, og var helt ødelagt etterpå, så vil helst slippe

Jeg hadde store planer om å ta den i 2. Trimester, men har funnet ut at den har elendig dekning i år da de har "bommet" på viruset. Så jeg dropper det..

Back
Topp