Influensavaksine?

• Trådstarter Trådstarter M#
  • Opprettet Opprettet

M#

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Har dere planer om å ta Influensavaksine?
Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg gjorde det sist svangerskap, tenkte kanskje å gjøre det denne gangen også.

Jeg gjorde det også sist, men var da i siste trimester. Denne gangen er jo det sesong for influensa nå, og da er vi jo ikke i "målgruppen", eller man er vell alle på vei inn i andre trimester nå, men er det ikke da litt sent mtp sesonginfluensan?

Nei, har lest at vaksinen har uansett ikke så god effekt, og etter å ha hørt om de som er blitt (kronisk) syke etter influensavaksine, så tar jeg ikke sjansen.. Angrer sikkert dersom jeg blir syk :p
Bare for å ha sagt det; jeg er selv fullvaksinert som barn, og vaksinerer barna mine etter programmet. Det er bare denne influensavaksinen jeg ikke stoler helt på, og iallefall ikke nå når jeg er gravid.

Jeg har tatt influensavaksinen, selv om det er rapportert at den ikke har så god effekt i år. Folkehelseinstituttet har anbefalt at alle gravide i andre og tredje trimester tar vaksinen fordi gravide er mer sårbare for komplikasjoner (immunforsvaret senkes for at kroppen ikke skal frastøte seg fosteret). Disse komplikasjonene kan være skadelige for fosteret, og personlig har jeg valgt å stole på vurderingen FHI har gjort.

Jeg har tatt influensavaksinen, selv om det er rapportert at den ikke har så god effekt i år. Folkehelseinstituttet har anbefalt at alle gravide i andre og tredje trimester tar vaksinen fordi gravide er mer sårbare for komplikasjoner (immunforsvaret senkes for at kroppen ikke skal frastøte seg fosteret). Disse komplikasjonene kan være skadelige for fosteret, og personlig har jeg valgt å stole på vurderingen FHI har gjort.
Har du tatt den nettopp eller? Jeg lurer litt på når det er for sent...

Jeg har tatt den, tok den i oktober, og angrer ikke, selv om jeg fikk influensa i jula og ble veldig dårlig. Legen min sa at i år er influensaen spesielt hissig og fører til mye mer sykdom og flere komplikasjoner, så å ikke ta den er farlig, jeg kunne ha blitt enda dårligere om jeg ikke hadde tatt den.

Svineinfluensavaksinen var spesiell. Alle andre influensavaksiner er helt trygge og ingen blir syke av dem. Det er myter/skremselspropaganda. Det er mye skumlere å bli ordentlig syk, den kan faktisk føre til fosterdød også :(

Har du tatt den nettopp eller? Jeg lurer litt på når det er for sent...
Tok den like før jul. Fastlegen nevnte ingenting om at det var for sent da i alle fall. Ville ringt legekontoret og spurt :)

Tok den like før jul. Fastlegen nevnte ingenting om at det var for sent da i alle fall. Ville ringt legekontoret og spurt :)
Jeg gjorde det jeg. Var ikke for sent enda. De hadde bare 2 vaksiner igjen på legekontoret, så da la de av en til meg til mandag :) så da ordner det seg visst :happy:

Jeg tok forrige uke [emoji4] jobber i helsevesenet så er både for å beskytte sårbare pasienter og for å unngå å få det selv. Hadde tatt i høst hvis jeg ikke var i 1.trimester da.

Har lest at det er anbefalt så synes det er rart jordmor ikke nevnte noe når jeg var der før jul. Skal dit igjen på tirsdag så får spørre hvis hun ikke nevner noe.

Ikke tatt den og synes også det er rart at ikke lege/jordmor har nevnt at man burde ta den...

Nei, har lest at vaksinen har uansett ikke så god effekt, og etter å ha hørt om de som er blitt (kronisk) syke etter influensavaksine, så tar jeg ikke sjansen.. Angrer sikkert dersom jeg blir syk :p
Bare for å ha sagt det; jeg er selv fullvaksinert som barn, og vaksinerer barna mine etter programmet. Det er bare denne influensavaksinen jeg ikke stoler helt på, og iallefall ikke nå når jeg er gravid.

Helt enig med deg :)

Legen nevnte ingenting om det, og på den plakaten de hadde på veggen sto det at gravide kunne vurdere det etter samråd med lege eller noe sånt, så jeg tolket det som det var litt ulikt fra person til pwesobz

Er det ikke litt sent å ta den nå? Den skal vel helst tas senest i november, nå er jo influensasesongen i full gang.

Nei, har lest at vaksinen har uansett ikke så god effekt, og etter å ha hørt om de som er blitt (kronisk) syke etter influensavaksine, så tar jeg ikke sjansen.. Angrer sikkert dersom jeg blir syk [emoji14]
Det er viktig å ikke blande sesonginfluensavaksinen med svineinfluensavaksinen. Svineinfluensavaksinen var bygd opp helt annerledes og var svært dårlig utprøvd. Den ga flere kronisk syke. Sesonginfluensavaksinen er en av de mest utprøvde vi har og er helt trygg. Den gis til alle de svakeste og eldste i samfunnet, så hadde den gitt mye bivirkninger og komplikasjoner hadde man garantert hørt mer om det, siden gruppen som anbefales å ta den allerede er svake og lett disponert for sånt. :)

Vurderte å ta den når jeg kom i andre trimester etter å lest om det her inne. Pleier ikke ta influensa vaksiner. Har vært hos legen to ganger etter jeg fant ut jeg var gravid og har da ikke vært noe snakk om vaksinen. Skal til jordmor om en uke så tenker spørre henne hva hun synes å så ta en vurdering ut ifra det[emoji4] Jeg blir veldig sjeldent syk.

Jeg tok den rett før jul, jeg var 11+3 og ble oppfordret av jordmor til å bestille time når jeg var på første kontroll i uke 9..

Hun som vaksinerte meg sa at det ikke spilte noen rolle om jeg hadde passert 12 eller bare nærmet meg :-) hun sa det ville gå 10 dager før vaksinen ville ha noe effekt, så jeg tenker at det ikke er for seint nå, man kan vel få influensa en stund til?

Back
Topp