Influensavaksine

Jeg tok den ikke sist, og heller ikke denne gang. Jeg vaksinerer så klart mitt barn med det som er nødvendig , er totalt motstander av å ikke vaksinere sine barn men når det komme til meg selv så har jeg aldri tatt slike vaksiner og håper jeg slipper. Jeg og kroppen min blir friskere av å ikke ta, MEN hadde det vært en heftig livsfarlig epedimi feks så hadde jeg tatt den, med tanke for mitt ufødte barn.

Kan legge til at jeg har vært syk 3 ganger på fem år, dvs influensa/omgangssyke så min kropp har styrker seg selv, Heldigvis.

Oj! Det har jeg verken fått informasjon om hos legen eller tenkt på selv.. har jo aldri influensa da, men kanskje lurt allikevel..?

Jeg skal ta den. Jobber på helsestasjon, og vil på ingen måte risikere å være i starten av en graviditet å få en runde med influensa. Samt i fjor varte influensa sesongen helt til mai, så jeg vil heller ikke få den rundt termin! :)

Jeg anbefalt så klart alle gravide il å ta den. Det er en grunn til at fhi har satt gravide i risikogruppen, og set velger jeg å ta på alvor.

Det var én av tingene jeg glemte å ta opp med fastlegen min, men spør henne via e-konsultasjon på helenorge.no
Er lenge siden jeg har lagt flatt pga influensa, men forkjølet har jeg jo vært. Samboeren min mener absolutt at jeg bør ta den, uavhengig av svangerskapet. Han mener jeg har verdens dårligste immunforsvar :dead:

Selvfølgelig! Den er jo anbefalt. Leste også en artikkel i Bergens Tidende ifjor om ei som hadde fått influensa i uke 24-isj og komplikasjoner til influensaen gjorde at hun mistet babyen. Tenker det er en god grunn til at den er anbefalt [emoji4]

Har forresten tatt den med begge de andre barna mine også, aldri opplevd bivirkninger bortsett fra litt øm akkurat over stikket i et par dager.

Kommer til å ta den av 2 grunner. 1: Jeg får den gratis på jobben.
2: Jobber med alvorlig syke, oftest kreftsyke mennesker som ikke trenger å bli smittet med influensa.

Lurer litt på om det er influensa jeg akkurat har hatt, litt usikker på om det var vanlig forkjølelse eller influensa. Hangler fortsatto_O
Mannen her tar den hvert år, jeg har aldri tatt den. Er i vurderings boxen ang å ta den, blir veldig fort syk så det er kanskje smart å ta den.

Dette har jeg heller ikke hørt om?? Har nettop vært helt nede og ligget i 2 uker + syk 2 uker før det med diverse infeksjoner og virus... verken legen i Norge eller her i Danmark nevnte noe om det... [emoji848]

Jeg lurer litt på om alle som ikke er sikre på om de skal følge anbefalingen om å ta vaksinen heller ikke er sikre på om de skal følge andre anbefalinger fra myndighetene, slik som kostholdsråd for gravide, følge svangerskapsomsorgen, røyke- og snus-slutt, ikke drikke alkohol osv?

Hvorfor er det mer "akseptabelt" å gjøre egne vurderinger for om man vil følge anbefalingen om vaksinering av gravide enn andre anbefalinger for gravide som det er mer selvsagt at man skal følge? Mrs82 la ut link til kunnskapsgrunnlaget for hvorfor myndighetene anbefaler influensavaksinen til gravide, og jeg tror ikke kunnskapsgrunnlaget til noen andre her inne er like grundig enten man syns det ene eller det andre.

Nevnte det foresten for fastlegen i går, og da sa hun "spørs om vi har noen igjen om 5 uker da...". De kan visst gå tom, men hun skulle sørge for at det var en igjen til meg.
Sånn til info. Vet ikke helt hvordan det fungerer i praksis, men regner egentlig med at det alltid går an å få tak i da... :)

Jeg lurer litt på om alle som ikke er sikre på om de skal følge anbefalingen om å ta vaksinen heller ikke er sikre på om de skal følge andre anbefalinger fra myndighetene, slik som kostholdsråd for gravide, følge svangerskapsomsorgen, røyke- og snus-slutt, ikke drikke alkohol osv?

Hvorfor er det mer "akseptabelt" å gjøre egne vurderinger for om man vil følge anbefalingen om vaksinering av gravide enn andre anbefalinger for gravide som det er mer selvsagt at man skal følge? Mrs82 la ut link til kunnskapsgrunnlaget for hvorfor myndighetene anbefaler influensavaksinen til gravide, og jeg tror ikke kunnskapsgrunnlaget til noen andre her inne er like grundig enten man syns det ene eller det andre.

Kjenner jeg blir litt provosert av første del av innlegget ditt :P altså.. når vaksinen for årets sesonginfluensa utarbeides er det jo ingen garanti for at det er akkurat det viruset som kommer i år.. den utarbeides jo ut i fra hva man antar.. dessuten er det noen som blir skikkelig dårlige av vaksina.. så worst case kan man jo da først bli drit dårlig av vaksina - og så bli sjuk igjen om det er andre virus som kommer i influensasesongen.. er veldig for barnevaksinasjonsprogrammet altså, men jeg kjenner jeg er litt usikker på den sesonginfluensaen.. personlig er jeg jo heller ikke i situasjoner der jeg er utsatt for noe særlig smitte, og jeg har veldig godt immunforsvar..

Kjenner jeg blir litt provosert av første del av innlegget ditt :P altså.. når vaksinen for årets sesonginfluensa utarbeides er det jo ingen garanti for at det er akkurat det viruset som kommer i år.. den utarbeides jo ut i fra hva man antar.. dessuten er det noen som blir skikkelig dårlige av vaksina.. så worst case kan man jo da først bli drit dårlig av vaksina - og så bli sjuk igjen om det er andre virus som kommer i influensasesongen.. er veldig for barnevaksinasjonsprogrammet altså, men jeg kjenner jeg er litt usikker på den sesonginfluensaen.. personlig er jeg jo heller ikke i situasjoner der jeg er utsatt for noe særlig smitte, og jeg har veldig godt immunforsvar..

Vet ikke om du så lenken min lenger oppe, men slik jeg forstår det tar man ikke denne vaksinen først og fremst for seg selv, men for den lille i magen?

Vet ikke om du så lenken min lenger oppe, men slik jeg forstår det tar man ikke denne vaksinen først og fremst for seg selv, men for den lille i magen?

Jada.. det vet jeg! Men synes allikevel det er provoserende å sammenlikne det å ikke ta influensavaksine med å røyke, snuse og drikke alkohol i svangerskapet..

Når det kommer til influensa er jo sannsynligheten veldig liten for at det skal skje noe galt.. for det første er det ikke mer enn 5-10% av befolkningen som får influensa hvert år.. for det andre vil det å ta vaksinen kun redusere risikoen for å få influensa med 60%, gitt at den faktisk beskytter mot rett virus da! Dersom det viser seg at det kommer et annet virus en antatt blir det jo egentlig bare å utsette kroppen for unødvendig vaksinering.. Så; det å ta vaksinen er absolutt ingen garanti for å ikke bli syk.. og det er jo det å bli syk som er farlig for barnet - riktignok dersom man er en av de veldig få som skulle bli alvorlig syk..

Jeg tenker å høre med min lege etter uke 12 hva hun tenker, men synes absolutt ikke man kan sammenlikne influensavaksine med de andre rådene fra fhi..

Forstår godt hva Håpefull[emoji4] mener med kommentaren sin. Det er mange årsaker til at folk er skeptisk til slike vaksiner. Og ja den er for å beskytte den lille. Men er absolutt ikke sikkert den hjelper, da den er laget før en vet 100% hvilken influensa som kommer dette året. Influensavaksinen kommer jeg nok mest sannsynlig til å ta.

Jeg er for såvidt mer skeptisk til vaksiner som blir laget for å beskytte mot f.eks svineinfluensa og som ikke er testet. Når jeg gikk gravid i 2009/2010 ble gravide anbefalt å en slik vaksine. I min omgangskrets var det 3 stykker som fikk barn med alvorlig allergi som har fått bekreftet at det var en konsekvens av vaksinen. Selv ble jeg rådet av overlege på Haukeland og ikke ta den selv. Men at alle rundt meg skulle ta den istedenfor. Fremdeles en risiko for meg, men mindre risiko enn en utestet vaksine.

Back
Topp