Influensavaksine

Mia_mini

Elsker forumet
Fra helsenorge.no:
Dette er fordi gravide i 2. og 3. trimester og spedbarn har en økt risiko for alvorlig sykdom hvis de får influensa. Hvis du tar influensavaksinen mens du er gravid, kan vaksinen beskytte barnet ditt mot influensa den første tiden etter fødselen. ... Denne risikoen ser ut til å øke utover i svangerskapet.

Fra folkehelseinstituttet:
Gravide i 2. og 3. trimester og spedbarn under 6 måneder har økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner som følge av influensasykdom. Vaksinasjon av gravide vil i tillegg til å beskytte mor, også bidra til å beskytte barnet inntil 6 måneder etter fødsel.

Jeg har avtalt med min lege å ta vaksine i oktober.
Har dere planlagt å ta det også?
Vi er jo alle høygravide og får barn midt i sesongen.

Nei, skal ikke ta den. Er generelt skeptisk til alle vaksiner (utenom de i vaksinasjonsprogrammet til barn da!).

Tar den hvert år så tar den i år og. Blir ofte syk i flere mnd av influensa til vanlig.

Jeg blir veeldig sjelden syk og tar ikke influensavaksine til vanlig så jeg kommer ikke til å gjøre det nå heller.

Jeg skal ta! Jobber i barneskole :)

Har aldri tatt vaksinen tidligere (har vel heller aldri hatt influensa), så tar den sikkert ikke i år heller.

Jeg tok den sist gang. Vet ikke sikkert hva jeg blir å gjøre i år enda.

Kommer ikke til å ta verken influensavaksinen eller den nye som er kommet til spedbarn mot diarre. Ellers vil vi følge vaksineringsprogrammet;)

Tror jeg kommer til å ta denne. Med førstemann ble jeg anbefalt av alt av helsepersonell å ta vaksina, og har allerede fått anbefaling av det fra jordmor i bedriftshelsetjenesten. Tar ikke den til vanlig, men jeg er såpass utsatt for smitten(mannen jobber på skole, jeg arbeider med folk og storebror i bhg) at hvis jeg får det anbefalt fra både lege og jm igjen kommer jeg til å ta den nå. Også får jeg den gratis gjennom jobb, det er også et pluss:)

Jeg tar den hvert år uansett. Med astma så er det sterkt anbefalt. Så ja, jeg skal ta.

Jeg har aldri tatt influensavaksinen, og jeg har vel bare hatt influensa ett par ganger i livet.
Vet ikke om jeg skal ta den eller ikke. Får høre hva fastlegen anbefaler ved neste kontroll.

Jeg har aldri tatt influensavaksinen, og jeg har vel bare hatt influensa ett par ganger i livet.
Vet ikke om jeg skal ta den eller ikke. Får høre hva fastlegen anbefaler ved neste kontroll.

Jeg sa til fastlegen min at jeg aldri har hatt influensa før eller tatt vaksine, så det kan jo gå fint uten.
Hun vil fortsatt anbefale det, for det hadde jo vært typisk om jeg nå skulle få det for første gang :rolleyes:

Jeg sa til fastlegen min at jeg aldri har hatt influensa før eller tatt vaksine, så det kan jo gå fint uten.
Hun vil fortsatt anbefale det, for det hadde jo vært typisk om jeg nå skulle få det for første gang :rolleyes:

Tenker jeg også! At det er typisk å få influensa i år liksom! Hva ble det til da? Litt skummelt å ta sånn vaksine også tenker jeg, for jeg vet jo ikke hvordan jeg reagerer på den.

Tenker jeg også! At det er typisk å få influensa i år liksom! Hva ble det til da? Litt skummelt å ta sånn vaksine også tenker jeg, for jeg vet jo ikke hvordan jeg reagerer på den.

Helt enig. Synes ikke noe om å ta vaksine "unødvendig".
Men jeg kommer til å ta den.
For det har større konsekvenser nå som jeg er gravid enn ellers.
Og beskyttelsen fra barnet i starten er sikkert fint å få med seg på vinterbarn :)

Back
Topp