Influensavaksine

FrøkenPK

Flørter med forumet
Hei!
Jeg er i uke 35 nå, og leser i nyhetene at gravide er i risikogruppen for influensa og at Folkehelseinstituttet anbefaler gravide i 2. og 3. trimester å ta influensavaksine. Jeg ringte legen, og hun sa at jeg kan velge om jeg vil eller ikke. Har dere tatt influensavaksine?? Og er det noen hensikt, så sent i svangerskapet?
 
Jeg tok den forrige uke, da jeg var 33+4. Tok den ikke for min egen del, men for lillebror i magen. Babyene vil ha en fordel av at vi tar den fordi de er beskyttet via oss de første levemnd :) ønsker absolutt ikke en nyfødt med influensa.
 
Tok den i forrige uke jeg også, og signerer m&m mini. Ikke for min egen del, jeg skal alltids tåle en influensa, men for at baby skal være best mulig beskyttet igjennom den første vinteren :)
 
Er bare 31+2 men kommer ikke til å ta den :)
 
Jeg er også så usikker! :/

Jm sa at den nye vaksinen ikke hadde levende "organismer" (er det det det heter?) så eks mor vil ikke få bivirkning og bli veldig dårlig av den. Jeg har aldri tatt den før, og nå er jeg litt sånn 60/40 for å ta den.
 
Jeg tok den idag, er 36 uker. Ikke for min del, men for babyens. Var litt i tvil men tror det er det tryggeste :)
 
Jeg skal ta den så fort jeg blir frisk. Fikk ikke ta vaksinen med infeksjon i kroppen. Har ikke lyst å bli skikkelig influensa-syk mens jeg skal passe på den lille. Og så blir det mindre sannsynlig at den lille blir syk også.
 
Tok den i går 37+3:) Tok den heller ikke for min egendel, men for lillegull i magen:)
Tenker det er godt at han er mer beskyttet mot influensa når han kommer ut :)
 
Jeg tok den i dag (36+6) :) mest for at lillemor i magen skal være mer beskyttet under sin første vinter.
 
Hei!
Jeg er i uke 35 nå, og leser i nyhetene at gravide er i risikogruppen for influensa og at Folkehelseinstituttet anbefaler gravide i 2. og 3. trimester å ta influensavaksine. Jeg ringte legen, og hun sa at jeg kan velge om jeg vil eller ikke. Har dere tatt influensavaksine?? Og er det noen hensikt, så sent i svangerskapet?

Jeg er uke 34+3, og legen sa at det ikke var nødvendig siden jeg snart har termin. Men i dag sa jordmor det motsatte, at det er anbefalt for oss også og at det gir baby litt ekstra beskyttelse i starten. Så jeg skal bestille time for å ta den. :)
 
Jeg er også så usikker! :/

Jm sa at den nye vaksinen ikke hadde levende "organismer" (er det det det heter?) så eks mor vil ikke få bivirkning og bli veldig dårlig av den. Jeg har aldri tatt den før, og nå er jeg litt sånn 60/40 for å ta den.

Hvorfor er du usikker? Den har ikke levende virus nei, så den er helt ufarlig for gravide.
 
Hvorfor er du usikker? Den har ikke levende virus nei, så den er helt ufarlig for gravide.

Det er jo ikke alle vaksiner som har hatt godt rykte på seg, bare se eks på svineinfulensavaksinen, hvor mange som fikk ME/MS/narkolepsi etc av den...

Men jeg skal til gyn/ul på mandag og høre hva han mener, samt skal ta det opp med legen når jeg skla ditt om 2 uker. tipper nok at jeg velger den, men liker det ikke. gjør det kun pga barnet.
 
Det er jo ikke alle vaksiner som har hatt godt rykte på seg, bare se eks på svineinfulensavaksinen, hvor mange som fikk ME/MS/narkolepsi etc av den...

Men jeg skal til gyn/ul på mandag og høre hva han mener, samt skal ta det opp med legen når jeg skla ditt om 2 uker. tipper nok at jeg velger den, men liker det ikke. gjør det kun pga barnet.

Litt usikker på hva du mener med at andre vaksiner heller ikke har et godt rykte? For de vanlige vaksiner som gis i Norge har vært i bruk i lange tider og er trygge.

Det var veldig få som fikk narkolepsi i forhold til alle de hundre tusener som vaksinerte seg, og det var ingen voksne som ble syke. Kun barn. Og det var flere barn som døde av svineinfluensa enn antall barn som pleier å dø av sesonginfluensa. Tror media har skremt mange... Når det gjelder ME så er det folk som har fått det etter influensa også.. Så der vet man lite. Har ikke hørt at noen har fått MS? Synes det høres tvilsomt ut..

Er ikke så glad i unødvendige vaksiner eller medisiner jeg heller, og har aldri tatt influensavaksine. Men synes ikke det er noe å lure på når den sterkt anbefales gravide i 2. og 3. trimester. Det er jo heller ikke noe særlig å ha influensa for nyfødte.

Når man ser på forskning på gravide som tar influensavaksine ser man en høyere risiko for blant annet dødfødsel hos de som har influensa, mens ingen risiko er funnet hos gravide som tar vaksinen. :)
 
Jeg er i uke 38+0 og tok den nå nettopp. Litt i seineste laget kanskje, men men. :)
Har dere andre fått bivirkninger?
 
Jeg er i uke 38+0 og tok den nå nettopp. Litt i seineste laget kanskje, men men. :)
Har dere andre fått bivirkninger?
tok den for en og ei halv uke siden, har ikke merket noen bivirkninger uten om at jeg var litt støl i hånden de første dagene. Vondt å ligge på den siden feks :)
 
Det er jo ikke alle vaksiner som har hatt godt rykte på seg, bare se eks på svineinfulensavaksinen, hvor mange som fikk ME/MS/narkolepsi etc av den...

Men jeg skal til gyn/ul på mandag og høre hva han mener, samt skal ta det opp med legen når jeg skla ditt om 2 uker. tipper nok at jeg velger den, men liker det ikke. gjør det kun pga barnet.
var også veldig usikker på om jeg skulle ta den av samme grunner som deg. Var med legen med mini for snart to uker siden og endte opp med å ta den da. Mest for mikro blir født bare noen uker før jul og det blir vanskelig å holde oss unna så mye folk. Dattera til søskenbarnet mitt fikk RS virus når hun var bare et par mnd (født i begynnelsen av desember) og jeg tenker at kan jeg gjøre noe for å prøve å forhindre det, så gjør jeg det jeg kan. Vi har også ei på ett år som er myyye syk! Så da er det greit at babyen er litt beskyttet hvertfall :)

Men som sagt.. jeg gikk leeeeenge i tenkeboksen før jeg bestemte meg, og hadde egentlig landet på å ikke ta den.. men så ei natt jeg ikke fikk sove vant vaksinen diskusjonen i hodet mitt :p har ikke merket noen bivirkninger utenom litt stlø i armen de første dagene :)
 
Back
Topp