Influensavaksine

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg lurer litt på om vi burde tatt den vaksinen jeg.
Min mann har astma (og når han blir syk så blir han veldig syk, som menn flest). Jeg har ikke astma, men får astmamedisin likevel.
Vi tok begge vaksinen da svineinfluensaen kom, og jeg ser at det anbefales å ta vaksinen om man er i risikogruppen.
Men hva tenker dere? Er vaksinen trygg? Jeg må selvsagt snakke med legen om dette, men det blir jo ikke før mandag :)

Vaksinen som er nå er trygg. Det er viktig å skille mellom svineinfluensavaksina, som vi alle vet var en fjasko. Mens sesongvaksinen vi får er prøvd ut i mange, mange år og skal være helt ufarlig. Eneste som gjør at man ikke kan ta den er om man har eggallergi.
Men dere er ganske sent ute for denne sesongens vaksine, er ikke alle steder de gir den lengre. Om dere skal få den, så må det i alle fall skje ganske raskt.

Vaksinen som er nå er trygg. Det er viktig å skille mellom svineinfluensavaksina, som vi alle vet var en fjasko. Mens sesongvaksinen vi får er prøvd ut i mange, mange år og skal være helt ufarlig. Eneste som gjør at man ikke kan ta den er om man har eggallergi.
Men dere er ganske sent ute for denne sesongens vaksine, er ikke alle steder de gir den lengre. Om dere skal få den, så må det i alle fall skje ganske raskt.
Takk for svar :-)
Jeg mener å ha sett et oppslag på venteværelset da jeg var hos legen denne uken. Men har ikke tenkt over det før jeg leste i nettavisen at det anbefales å ta den. Om det er tomt så får vi ta sjansen på at det går bra i år også, men jeg kjenner at jeg gjerne vil ha en ekstra trygghet.

Er visst ikke for sent å ta, for er nå sesongen virkelig setter igang. Det tar 2 uker fra du tar den til du har full effekt, og man kan komme å ta den på laben på legekontoret, man må ikke ha time hos legen først.

Mannen min og snakket om at jeg burde ta den vaksinen. Ble litt skeptisk men har jo ikke hørt det skal være farlig???

Vi har begge tatt den, mannen er i risikogruppe pga diabetes (blir mye vanskeligere å regulere blodsukkeret når han er forkjøla), og jeg er gravid. Når Folkehelseinstituttet går ut og anbefaler det er det jo fordi de anser risikoen for mye større dersom man lar vær. Har ikke funnet noen studier som viser til at det er skadelig å vaksinere seg mot sesonginfluensa, men studier som viser at det kan få negative følger for mor og barn dersom man lar vær å gjøre det finnes derimot.

Last edited:
Vurderte det, men nå er det for sent. Når influensaen er kommet så er det for sent i mine øyner ;)

Har astma og tar ikke vaksinen, men min astma er ikke så alvorlig, grunnen til at astmatikere skal ta er jo fordi influensa kan virkelig sette seg i lungene på de med astma og man kan ende opp på sykehus osv. Men siden jeg nesten ikke bruker medisiner og kun får anfall i kulda eller ved anstrengelse så ser jeg ikke helt vitsen :) men kan jo høre med legen om hva han mener :)

Back
Topp