Influensavaksine

For det første er det ikkje anbefalt fra veke 12, men fra veke 14 når ein går inn i 2. Trimester :-)

Eg spurte jordmor på tirsdag og hu anbefalte meg ikkje å ta den! Hatt influensa 2 gonger i mitt voksne liv, ca med 8 års mellomrom som er vanlig, med mindre ein har nedsatt immunforsvar får folk influensa kvar 8.-10. År :-) så med tanke på det bare er 4 år siden sist nå i denne sesongen så satse me på at eg sleppe unna! :-)

Legen anbefalte den ikke med mindre man hadde dårlig imunforsvar eller andre ting da det er en lite utprøvd vaksine med ukjente bivirkninger. Så jeg tok ikke sist og tar ikke nå

Influensavaksinen er jo en av de som er mest testet. Så skjønner ikke hva legen din snakker om. Men det er uansett selvfølgelig opp til hver enkelt om man vil ta den eller ikke.

Influensavaksinen er jo en av de som er mest testet. Så skjønner ikke hva legen din snakker om. Men det er uansett selvfølgelig opp til hver enkelt om man vil ta den eller ikke.
De på vaksineprogrammet er mest testet. Denne er mer utprøvd enn fx svineinfluensavaksine, men på laaaangt nær blant de som er mest utprøvd!

Jeg tenker å ikke ta den. Rett og slett fordi jeg ikke har et nedsatt immunforsvar. Føler at jeg ikke har et behov for å ta den. Har kun hatt influensa en gang, tror jeg.

De på vaksineprogrammet er mest testet. Denne er mer utprøvd enn fx svineinfluensavaksine, men på laaaangt nær blant de som er mest utprøvd!

Svineinfluensa-vaksinen er jeg faktisk i mot. Alt for mange som fikk uheldige bivirkninger og ettervirkninger av den når den kom på markedet.

Men vanlig, standard influensavaksine ser jeg ikke på som farlig i det hele tatt. Disse har eksistert så lenge nå og folk tar de hvert år. Skjønner om folk er skeptiske hvis de aldri har tatt før. Men jeg har tatt tidligere, uten bivirkninger i det hele tatt. Derfor velger jeg å ta den nå når jeg er gravid og det er anbefalt av bedriftsjordmor hvor jeg jobber.

Svineinfluensa-vaksinen er jeg faktisk i mot. Alt for mange som fikk uheldige bivirkninger og ettervirkninger av den når den kom på markedet.

Men vanlig, standard influensavaksine ser jeg ikke på som farlig i det hele tatt. Disse har eksistert så lenge nå og folk tar de hvert år. Skjønner om folk er skeptiske hvis de aldri har tatt før. Men jeg har tatt tidligere, uten bivirkninger i det hele tatt. Derfor velger jeg å ta den nå når jeg er gravid og det er anbefalt av bedriftsjordmor hvor jeg jobber.
Jeg er mot svineinfluensa vaksinen. Fikk ME syken av den ... Men vanlig influensavaksine er godt nok forsket på :)

Den er ikke lik hvert år ( den skreddersys til årets influensa). Den blir ansett som trygg, men vil bare påpeke at d er langt fra d damme dom å ta vaksine i vaksineprogrammet som er lik hvert år og testet over maaaaange år. Man kan altså bli syk av den. (Som jeg ble da jeg tok den. Og som aaaaldri blir syk av influensa;))

Den er ikke lik hvert år ( den skreddersys til årets influensa). Den blir ansett som trygg, men vil bare påpeke at d er langt fra d damme dom å ta vaksine i vaksineprogrammet som er lik hvert år og testet over maaaaange år. Man kan altså bli syk av den. (Som jeg ble da jeg tok den. Og som aaaaldri blir syk av influensa;))

Er klar over det. Men det er snakk om små endringer. Men som sagt, opp til hver enkelt å ta sjansen på å ta eller ikke ta den. Håper ingen av oss blir skikkelig syke uansett hva vi gjør :)

Jeg tok den i går, (er i 2. trimester nå som man skal være når man tar den) og følger generelt anbefalingene ettersom de er der for en grunn. Jeg har fått influensa før og vil jo egentlig tro at de fleste har det i løpet av livet... Dere som sier at dere aldri får influense, blir dere da aldri syk? Noen for det jo milder en andre, og man trenger ikke innom legekontoret om man får influensa.
Mener å ha lest at man ikke får influensa hvert år fordi viruset må muttere nok for å smitte igjen. Jeg har hatt influensa to ganger i mitt voksne liv som jeg husker- ene da minstemann var fire mnd i 2009, og andre gangen da jeg jobba i akkuttmottak i 2013. Jeg var skikkelig dårlig, så jeg vet det var influensa. Ellers om jeg blir syk er det ofte halsbetennelse med streptokokker.

Ofte så sier folk de har influensa, men så har de en forkjølelse. Jeg hadde hvertfall ikke greid å gå på jobb, shoppe, passe andres barn etc, selv med Paracet innabords. Da mini var fire mnd måtte jeg få hjelp til å passe de to eldste for jeg greide nesten ikke bære han engang.

Høres ut som du hadde det da du tror du hadde det.

Mener å ha lest at man ikke får influensa hvert år fordi viruset må muttere nok for å smitte igjen. Jeg har hatt influensa to ganger i mitt voksne liv som jeg husker- ene da minstemann var fire mnd i 2009, og andre gangen da jeg jobba i akkuttmottak i 2013. Jeg var skikkelig dårlig, så jeg vet det var influensa. Ellers om jeg blir syk er det ofte halsbetennelse med streptokokker.

Ofte så sier folk de har influensa, men så har de en forkjølelse. Jeg hadde hvertfall ikke greid å gå på jobb, shoppe, passe andres barn etc, selv med Paracet innabords. Da mini var fire mnd måtte jeg få hjelp til å passe de to eldste for jeg greide nesten ikke bære han engang.

Høres ut som du hadde det da du tror du hadde det.
Jeg er også av de som syns det ordet brukes nokså skjødesløst. Høres absolutt ut som ekte influensa det du hadde, da. Jeg påberoper meg å ha hatt det én gang, og nei, ingen paracet eller ibux kunne "redde" meg da. Var helt forferdelig.

Har ikke tatt den, er kjempe usikker. Vil egentlig ikke, og legen har ikke nevnt dette. Jeg får høre hva legen sier ved neste kontroll. Tenker at med termin 1 juni så er jeg utenfor sesong når jeg er høygravid uansett.

Sniker litt fra juli ;)

Til opplysning inneholder årets influensavaksine også svineinfluensavaksinen.

Sniker litt fra juli ;)

Til opplysning inneholder årets influensavaksine også svineinfluensavaksinen.
Det er neppe samme svinevaksine som den som ble laget og distribuert i hui og hast. Den inneholdt en del hjelpestoffer fordi man ikke hadde nok virus å bruke til å dekke hele verden - og ikke nok tid til å lage tilstrekkelig. Det har de jo hatt nå.

Har aldri før tatt influensasprøyter for de ulike infuensaene som har vært opp gjennom årene, så kommer ikke til å gjøre det nå heller. Dessuten kan det komme med bivirkninger. Mange fikk jo ME etter svineinfluensa sprøyta eks.

Har aldri før tatt influensasprøyter for de ulike infuensaene som har vært opp gjennom årene, så kommer ikke til å gjøre det nå heller. Dessuten kan det komme med bivirkninger. Mange fikk jo ME etter svineinfluensa sprøyta eks.
Mye tyder på at det skyldtes nevnte hjelpestoff som de måtte tilsette svinevaksine fordi de ikke hadde nok virus til å lage mangemange vaksiner. Dette er ikke et stoff de har i de vanlige sesonginfluensavaksinene.

Liker ikke tanken på vaksiner i voksen alder. Ble tvunget til svineinfluensavaksinen i forsvaret og gikk rundt med passelig angst etterpå da alle historiene om senskader kom i media. Slapp heldigvis unna noe tull der, men tror jeg sparer de vanlige vaksinene til lille når hun/han vokser opp :) har såpass godt immunforsvar, at jeg skal nok klare meg uten.

Back
Topp