Influensavaksine

A.Msinmamma

Glad i forumet
Skal dere ta den? Aldri før hørt at det er anbefalt til gravide, men etter jeg leste det her inne begynte jeg jo å tenke på det.. er bare 8 uker å leste det var anbefalt i 2. Og 3. Trimester?

Jeg har aldri hatt influensa, men skal høre med legen om det anbefales.

Mener vi i 1. trimester ikke skal ta den.

Googlet litt rundt ifm influensavaksine på jobb og kom frem til at jeg ikke skulle ta den (pleier heller ikke å gjøre det). Fant noe info fra Folkehelseinstituttet eller hva det var ;)

NEI! Tok den sist svangerskap fordi jeg følte jeg måtte siden jeg var gravid. Ble syk av den og havnet på sykehus m 40 i feber. Så ble altså syk og utsatte barnet mitt for fare da jeg gjorde d anbefalte for å forhindre å utsette barnet mitt for fare... Så d gjør jeg ikke igjen! Er frisk, sprek og veltrent, så føler ikke d er nødvendig i d hele!

Jeg fikk ME av svineinfluensa vaksinen så jeg liker ikke influensa vaksinene. Nei her med stor N

Jeg ble anbefalt den av legen når jeg var på kontroll her om dagen. Men så sær som jeg er, er jeg ikke noe fan av å ta slike sesong vaksiner. Jeg følger programmet og det holder :) Resten klarer kroppen og jobbe med :)

Jeg tok den ikke sist. Har aldri hatt influensa og tenker oddsen for å få det er såpass liten. Men får se da, har jo en unge i bhg nå som drar med seg hjem basselusker, så har ikke helt bestemt meg enda.

Jeg har hatt influensa en gang, og det var ordentlig fælt. Har også tatt vanlig sesonginfluensavaksine en gang, og den tålte jeg helt utmerket. Å sammenligne disse vaksinene med svineinfluensavaksina er å dra den litt langt. Vanlig sesonginfluensavaksine er veldig godt utprøvd. Men skjønner jo at folk er skremt av vonde opplevelser med svinevaksina.
Har ikke helt bestemt meg da, får diskutere det litt med legen.

Nei skal ikke det :)
Tenker at en influensa klarer kroppen å takle.
Også pleier jeg aldri å bli syk heller så satser på at jeg ikke blir det i svangerskapet heller ;)

Inne på mai forumet ligger det en veldig fin tråd med masse info for de som ikke har lest seg opp på dette. Sjansen for fosterdød øker om mor for influensa. Derfor anbefales alle gravide fra uke 12 å ta den. Jeg er selv skeptisk, men spurte legen og han sa jeg burde ta den. Har fått resept, men ikke henta den ut enda. Tenkte å høre med mamma som er jordmor når jeg får fortalt om graviditeten om hun syns jeg bør ta den. Har hatt influensa da minstemann var 4 mnd i 2009 og i 2012. Derfor ser jeg det som sannsynlig at jeg kan bli smitta nå.. Har tre barn i skolealder også. Men jeg er redd bivirkningene på vaksina. Hørt noen bli skikkelig dårlige av den, og andre hanglet hele sesongen.

Hmmm.... jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å ta den, men har nå blitt anbefalt av en lege på Folkehelseinstituttet om å ta den. Hun anbefalte å vente til jeg var i 2.trimester.

Jeg har ikke barn fra før og anser ikke sannsynligheten for å få det som så stor, men hun sa at sannsynligheten for at det påvirker fosteret negativt om jeg fikk det, var stor.

Så nå blei jeg usikkert... hmmm....
Får se om jeg finner dem Mai tråden.

Jeg skal ikke. Tok den sist og endte opp på sykehus m 40 i feber og utslett over hele kroppen i uke 32. Pleier ikke få influensa. Fikk den forrige sesong, da kastet jeg opp og hadde feber en dag! Mye mindre farlig for bebis d. Er veltrent og slank og feiler meg intet annet enn at jeg er gravid. Er dessuten høygravid etter sesongen er ferdig.

Back
Topp