Influensavaksine

Du har satt deg inn i hvorfor noen tar den, men konkludert med at å gå mot gjeldende anbefaling er best for deg? Greit, men vær gjerne klar på at det er det du mener da, så ikke andre usikre tror det gjelder dem også, for generelt sett er det et stort poeng. Mange poeng.

Hørte aldri noe om at jeg måtte ta influensavaksine sist svangerskap (2 år siden). Jeg pleier heller ikke å bli veldig dårlig av influensa, 3 dager med feber og litt slakk i noen dager etter det. Tror sist jeg hadde skikkelig influensa var i 2007, da hadde jeg nedsatt imunforsvar, siden det har jeg ikke vært syk i mer enn 2-3 dager i strekk:-) Så med mindre legen min sterkt anbefaler meg å ta vaksinen, kommer jeg ikke til å ta den:-) (Her i huset har mannen allerede hatt en runde med influensa i august, og ble ikke smitta, han derimot burde kanskje tatt den vaksinen;-) )

Da har du ikke hatt influensa siden 2007 i det hele tatt. Og neppe mannen din i august heller.

Gravide sto på risikogrupper-listen som ble anbefalt dette allerede da jeg fikk min datter i 2011, og det står offentlig tilgjengelig, på folkehelseinstituttet sine nettsider, i aviser, typisk bv og andre steder så vanlige tilgjengelig er ikke informasjonen.

Du har satt deg inn i hvorfor noen tar den, men konkludert med at å gå mot gjeldende anbefaling er best for deg? Greit, men vær gjerne klar på at det er det du mener da, så ikke andre usikre tror det gjelder dem også, for generelt sett er det et stort poeng. Mange poeng.

Har ikke prøvd å påstå at det gjelder andre enn meg. Jeg bestemmer over min egen kropp og velger bort den vaksinen og det må folk respektere. Mange gravide velger å ikke ta vaksinen og de skal ikke få kritikk for det. For det er dem sin kropp og ingen skal si at dem ikke tar det riktige valget for seg selv.

Har ikke prøvd å påstå at det gjelder andre enn meg. Jeg bestemmer over min egen kropp og velger bort den vaksinen og det må folk respektere. Mange gravide velger å ikke ta vaksinen og de skal ikke få kritikk for det. For det er dem sin kropp og ingen skal si at dem ikke tar det riktige valget for seg selv.
Neida, men du formulerte det som at det var ikke noe poeng, i første omgang, ikke som et "jeg gar valgt at det ikke et et poeng for meg" og det et noe helt annet

Det et ditt valg, som bare går utover deg og ditt barn (og indirekte din familie) om du et uheldig. De fleste får jo ikke influensa. For dem som får det kan det i verste fall være snakk om livet til babyen. For meg et det et poeng godt nok. Langt godt nok. Men det er meg, mitt liv, min baby og min familie. Du har selvsagt rett til å velge for deg. Det er bare en (faglig godt begrunnet) anbefaling, ikke påbudt. Og godt er jo det.

Eg e i risikosonen, har astma og allergi og blir veldig dårlig når eg ein sjelden gong blir ramma av influensa. Har tatt vaksinen dei 3 siste årene, og trur nok at eg vil ta den i år og.

Er det noen bivirkninger?

Er det noen bivirkninger?
De vanligste bivirkningene er lette influensasymptomer, jeg har tatt den flere år på rad pga jobben og har aldri reagert noe i det hele tatt. De fleste merker ingenting annet enn litt øm på stikkstedet første dagen.

Nå hadde vi fått vaksinene på jobb så jeg tok årets i dag :)

Back
Topp