Influensavaksine?!?!

marimor2011

Første møte med forumet
hei jeg lurer på deres mening om Helsedir. anbefaling om Influ.vak. til gravide! Skal, skal ikke?

skal ikke selv, men råder alle som er usikre til å skaffe seg info/fakta før de bestemmer seg. er ulemper og fordeler man selv må veie for og imot... eventuelt diskutere det med fastlege[:)]

ORIGINAL: honning84

skal ikke selv, men råder alle som er usikre til å skaffe seg info/fakta før de bestemmer seg. er ulemper og fordeler man selv må veie for og imot... eventuelt diskutere det med fastlege[:)]

signerer denne..

Årets vaksine er ikke den samme som ifjor visstnok!

Jeg har landet på å ta den.  Husk forresten at det ikke er snakk om svineinfluensa vaksinen fra i fjor, Pandemrix, men sesonginfluensavaksinen.

Det er umulig å forutsi hvordan en gravid kropp vil reagere på influensa, mange vil tåle det helt fint men det er umulig å forutsi hvordan den gravide kroppen vil reagere. Risikoen ved å la være å ta vaksinen er høyere enn risikoen ved å ta den.

Gravide har 13 ganger så stor sjanse for alvorlige komplikasjoner og sykehusinnleggelse som mannen i gaten. Det syntes jeg er ganske mye.

Jeg hadde overhodet ikke vurdert det om jeg var gravid en gang.

jeg hadde ikke gjort det.. for jeg er skeptisk til hele vaksinen, og tar ikke alt norskt helsevesen sier for å være god fisk.

Jeg hadde ikke gjort det. Har dessuten hørt at svineinfluensa vaksinen er i sesonginfluensa vaksinen i år.

ORIGINAL: Mimøi

Jeg hadde ikke gjort det. Har dessuten hørt at svineinfluensa vaksinen er i sesonginfluensa vaksinen i år.

Nå er det vel selve innholdet i vaksinen i fjor det var reaksjoner på, ikke det inaktive viruset. Vaksinen som kun var mot svineinfluensa i fjor ble fremstilt på en litt annen måte.

"Sesongvaksinen er ikke tilsatt adjuvans (et forsterkningsmiddel), slik pandemivaksinen var. Den leveres i endosebeholdere, slik at den heller ikke er tilsatt konserveringsmiddel."

Fra  http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7315360

Det kan være lurt å lese skrivet som er utformet spesielt for gravide når det gjelder denne vaksinen, altså sesonginfluensavaksinen:
http://www.fhi.no/dokumenter/653255eb96.pdf

Back
Topp