Influensavaksine - skal dere ta den og når?

Legen sa idag at jeg IKKE skulle ta den i første trimester, pga av utvikling av organer. Så jeg venter til etter uke 12 før jeg tar den.

Tenkte å ta den forige uke men er i 1. trimester så venter til neste år med å ta den da det er for tidlig..
Så da er det bare å vente:happy:

Trodde bare helsepersonell og personer med nedsatt immunforsvar/komplikasjonsfare vaksinerte seg til vanlig, jeg. Og ante virkelig ikke at gravide var anbefalt å gjøre det. Kan ikke huske at jeg fikk noen slike anbefalinger sist gang for 6 år siden. Kan ikke huske å ha fått spørsmål om vaksine for influensa i det hele tatt gjennom livet. Bortsett fra når svineinfluensaen gikk og jeg jobbet i omsorgsbolig. Har aldri hatt et komplisert influensaforløp, så kanskje det er derfor jeg ikke har tenkt over det. (Anekdote: Svineinfluensaen fikk jeg som en skjebnens ironi den dagen jeg var satt opp for vaksine. Men det gikk relativt greit det og).

Får spørre legen på første kontroll da :) Så blir det vel gjort relativt fort etter det?
Nå må jeg jo ta den virker det som.

Eg fekk beskjed av lege og dei så vaksinerte at gravide i 1.trimester kan ta, men berre den så ikkje inneholdt levande bakterie. Dessverre hadde ikkje arbeidsplassen min den vaksinen med døde balterier så eg venta til eg får den el er i 2.trimester.

Den vi har på jobben kan heldigvis brukes i alle stadier av graviditeten, i følge felleskatalogen :)

Jeg jobber som sykepleier og fikk ikke ta den før i uke 12 av bedriftsjomdror. Så jeg blir å ta den i uke 12:) hun sa også at toppen av influensa er størst etter uke 7 og ar hvis jeg tar den før er det kun for å beskytt pasientene.

Typisk at jeg ikke rakk å ta vaksinen før lillemor fikk høy feber, hoste, hodepine og magesmerter ... og gjett hvem som ble hosta på i hele natt?

Håper det bare er et uskyldig, men plagsomt forkjølelsesvirus og ikke influensa.

Typisk at jeg ikke rakk å ta vaksinen før lillemor fikk høy feber, hoste, hodepine og magesmerter ... og gjett hvem som ble hosta på i hele natt?

Håper det bare er et uskyldig, men plagsomt forkjølelsesvirus og ikke influensa.

Ai ai ai, jeg krysser fingrene for deg!

Jeg har lest at influensaen slår inn for fullt i februar. Jeg kan ta sprøyta fra og med mandag (da er jeg 12+0), og det tar to uker før vaksinen har skikkelig virkning. Så i følge min teori skal det gå akkurat da :P Men så leste jeg at årets influensa kommer fra to virus, så man kan bli syk selv om man har tatt vaksinen. Woops..

Ai ai ai, jeg krysser fingrene for deg!

Jeg har lest at influensaen slår inn for fullt i februar. Jeg kan ta sprøyta fra og med mandag (da er jeg 12+0), og det tar to uker før vaksinen har skikkelig virkning. Så i følge min teori skal det gå akkurat da :p Men så leste jeg at årets influensa kommer fra to virus, så man kan bli syk selv om man har tatt vaksinen. Woops..

Typisk!!
Vel, jeg bestiller til apoteket om jeg ikke får den nå. Håper vesla har en luftveisinfeksjon av det mindre kompliserte slaget.

Typisk!!
Vel, jeg bestiller til apoteket om jeg ikke får den nå. Håper vesla har en luftveisinfeksjon av det mindre kompliserte slaget.
Jeg fikk fra apoteket samme dag :happy:

Jeg fikk fra apoteket samme dag :happy:

Ja, det tipper jeg vi får her også. Men skal ringe ned og høre. Bor ikke sååå sentralt.

Men ser ikke poenget i å ta nå dersom jeg allerede er smittet. Den blir jo ikke virksom før 14 dager så.

Vil se an hvordan det forløper hos lillemor først.

Typisk!!
Tror jeg ville tatt den uansett. Er som skrevet over vist nok to typer influensa i år og vaksinen beskytter kun mot den ene

Har vært hos legen to ganger før uke 12 nå og hun har ikke nevnt vaksine med et ord... Jeg visste heller ikke at gravide ble anbefalt å ta den før jeg leste her inne, så nå er jeg litt usikker...

Skal på første kontroll neste uke (12+6). Da sa fastlegen at hun ville gi meg vaksinen samtidig

Jeg trodde jeg fikk den på 12-ukerskontroll. Spurte legen om det men hun sa jeg ikke burde få den før uke 14. Hun satte opp en time til meg da :)

Jeg har nå tatt den. Fikk IKKE lov å ta den før jeg var kommet til 2.trimester.. 14uker..

Ser at vi får en del ulik informasjon fra legene våre om man kan ta vaksinen i første trimester eller ikke. Etter litt googling har jeg funnet ut at det finnes mer enn en variant av årets influensavaksine, og disse har noe ulike virkestoffer og innhold. Man må nok sjekke den enkelte spesifikke vaksinen i felleskatalogen for å finne rådene for den spesifikke vaksinen man skal ta.

I felleskatalogen har de lister opp disse influensavaksinene:
Fluarix Tetra GlaxoSmithKline inj.
Influvac Mylan Healthcare B.V. inj.
Influvac Tetra Mylan Healthcare B.V. inj.
Vaxigriptetra Sanofi Pasteur inj.
Fluenz Tetra AstraZeneca nesespray

Jeg fikk Vaxigriptetra, og i felleskatalogen står det at den kan gis i alle stadier av graviditeten.

Sjekket Fluarix Tetra også, og på den står følgende:
Graviditet: Kan brukes i alle stadier av graviditeten. Mer sikkerhetsdata er tilgjengelig for 2. og 3. trimester, sammenlignet med 1. trimester. Data for bruk av inaktiverte influensavaksiner indikerer ingen skader på foster og svangerskap.

Edit:

Har tittet innom alle på lista, og det er bare den nederste på lista (Fluenz Tetra) som ikke anbefales til gravide:
Graviditet: Moderat mengde data mht. bruk hos gravide. Dyrestudier indikerer ikke direkte eller indirekte skadelige effekter mht. reproduksjonstoksisitet. Data etter markedsføring gir en viss trygghet mht. sikkerhetsprofil, men preparatet anbefales likevel ikke til gravide.

Last edited:
Back
Topp