Influensavaksine for gravide

Jeg tok den i 3.trimester. Hadde en samtale med jordmor først og hun mente at jeg burde ta den. Hadde forøvrig influensa da jeg gikk gravid med datteren min i 2009 og det var helt j*****. Heldigvis gikk alt bra med oss, men jeg ble skikkelig dårlig, måtte til slutt ha penicillin for disse luftveisinfeksjonene som ofte kommer i etterkant av en sånn runde.

Det er ekstremt få bivirkninger av influensavaksinen. Hadde det vært fare for abort og fosterskader, hadde de aldri anbefalt den eller i det hele tatt tillatt den til gravide. Det er langt større fare forbundet med å få influensa, enn det er med å ta vaksinen.

Gravide har nedsatt immunforsvar, som gjør at man er mer utsatt for å bli syk. I tillegg er gravide langt mer utsatt for alvorlige komplikasjoner av influensaen, som kan få dødelig utfall både for mor og barn. Tar du vaksinen, er barnet ditt også beskyttet av den de første 6 månedene av sitt liv.

For meg var det helt uaktuelt å ikke ta den, og jeg skjønner rett og slett ikke folk som velger å la være.
Signerer denne! FHI (folkehelseinstituttet) hadde ikke gått ut med en generell oppfordring til gravide dersom det hadde vært fare for fosterdød eller -skade. Kan også nevne at det i hysyeriske USA anbefales at absolutt alle gravide tar den, også gravide i første trimester, samt alle som planlegger å bli gravide i influensasesongen.

Jeg har tatt den - selv med sprøyteskrekk [emoji85]

Var ikke noe de anbefalte eller snakket noe om i 2009-10 da jeg gikk gravid. Eneste jeg tok var svineinfluensavaksinen som kom da. Måtte ta den da jeg jobbet innen helse og fikk den gratis på jobb.
Selv med min nåleskrekk ;)
Men jeg var uheldig og fikk forkjølelse som utviklet seg til bronkitt siste mnd før fødsel. Aldri vært så syk av "vanlig" forkjølelse!
Under fødsel fikk jeg antibiotika pga forurenset fostervann og fikk plutselig skyhøy feber. Nesten 41 i temp var det eneste jeg hørte fra jordmor før hun stappet en stikkpille oppi rumpen min og heiv på meg venflon med antibiotika. Så den hestekuren tok alt av forkjølelse/bronkitt eller hva det var i tillegg til infeksjonen i livmoren. Var iallefall tilnærmet frisk dagen etter ungen var født.

Dere som er gravid og har tatt influensavaksine, hva anbefaler dere? Jeg er så skeptisk til influensavaksine at ting kommer ikke å gå bra slik det skal, Jeg er nå i uke 18.
Jeg mener man bør følge myndighetenes anbefalinger. Alle gravide i andre og tredje trimester anbefales å ta vaksinen. Dette er fordi gravide med influensa lettere kan få alvorlige komplikasjoner. Spedbarn har heller ikke noe godt av en slik infeksjon, og tar du vaksinen under svangerskapet så vil den beskyttelsen overføres til barnet.

Sist men ikke minst, vil du også bidra til gruppeimmunitet. Dette hjelper med å få ned mengden smitte i befolkningen og hjelper med å beskytte de som av medisinske grunner ikke kan vaksinere seg (men som vil bli veldig syke om de først blir smittet).

Influensavaksinen er en av de best utprøvde vaksinene vi har, som det har vært grundig forsket på. Den er helt trygg å ta.

Blev ikke syk av vaksinen men trodde eg tog den før att den skulle beskytte meg mer. Men den hade ikkje effekt hos meg. Så Derfør aldrig mer
Det blir jo litt som å si at du aldri vil bruke bilbelte mer, etter å ha vært i en bilulykke... Du har hatt uflaks, og det er kjipt, men du bør ikke slutte å beskytte deg av den grunn.

Vaksinen beskytter de fleste, den gjør at mange ikke blir syke. Og mange av de som likevel blir syke, får et lettere forløp. Man bør selvsagt fortsette å ta den, selv om man likevel har blitt syk en gang.

Enig, tok den selv med sprøyteskrekk[emoji85] ingen bivirkninger som jeg la merke til. Tok i uke 12.

Tok den i uke 12 selv [emoji3]
Fikk vondt i hodet og kroppen dag 2 ca - og da var vi i dåp [emoji85][emoji28]

Men heller en dag med litt vondt enn influensa altså! [emoji87]

Tok den da den kom i høst, var da ca 14 uker

Jeg tok den, 12 uker på vei. Fikk ikke influensa, har frisk og fin baby på snart 5 mnd.

Back
Topp