Influensavaksine for gravide

Bkno8473482

Andre møte med forumet
Dere som er gravid og har tatt influensavaksine, hva anbefaler dere? Jeg er så skeptisk til influensavaksine at ting kommer ikke å gå bra slik det skal, Jeg er nå i uke 18.

Hvis du er veldig usikker, bør du snakke med lege eller jordmor om hva du er usikker på.

Jeg har tatt den, tok den i uke 13.
Jeg jobber i helsevesenet, så hadde tatt den uansett.

Det er ekstremt få bivirkninger av influensavaksinen. Hadde det vært fare for abort og fosterskader, hadde de aldri anbefalt den eller i det hele tatt tillatt den til gravide. Det er langt større fare forbundet med å få influensa, enn det er med å ta vaksinen.

Gravide har nedsatt immunforsvar, som gjør at man er mer utsatt for å bli syk. I tillegg er gravide langt mer utsatt for alvorlige komplikasjoner av influensaen, som kan få dødelig utfall både for mor og barn. Tar du vaksinen, er barnet ditt også beskyttet av den de første 6 månedene av sitt liv.

For meg var det helt uaktuelt å ikke ta den, og jeg skjønner rett og slett ikke folk som velger å la være.

Jeg tok den i uke 14 el no, jobber også i helsevesenet så tar den hvert år. Men som en over skriver her, komplikasjonene med å få influensa som gravid er mer alvorlig enn ev bivirkninger av vaksinen.
Men anbefaler deg å prate med lege/jordmor om du er redd/usikker.

Jeg har tatt den to år på rad. Var sjeleglad for det da jeg var i tredje trimester og influensa-epidemien slo til i familien og på jobb. Risikoen ved å få influensa i tredje trimester er så ekstremt mye større enn risikoen ved å ta vaksinen. Kunne aldri tilgitt meg selv og de som eventuelt smittet meg hvis jeg mistet gutten min kort tid før termin på grunn av influensa.

Anbefaler å ta den! Hadde nok ikke ville ha tatt den hadde jeg ikke vært gravid, men tør ikke annet når det anbefales. "Bedre føre vár, enn etterpå snar" tenker jeg. Vaksinen vil også gi bedre beskyttelse til baby når det er født. :)

Grunnlag og grundlag. Lege sa eg var Max uheldig .
Eg fick den sesong influensen + annet. Var syk sikkert 2 mnd.

Ja, men da høres det jo ikke ut som om du ble syk på grunn av vaksinen, men på tross av den. Hvor effektiv vaksinen er, avhenger fra år til år, men som regel er den rundt 60%. Men selv om man blir syk, blir man som regel mildere rammet om man har vaksinen enn om man ikke har den.

Ja, men da høres det jo ikke ut som om du ble syk på grunn av vaksinen, men på tross av den. Hvor effektiv vaksinen er, avhenger fra år til år, men som regel er den rundt 60%. Men selv om man blir syk, blir man som regel mildere rammet om man har vaksinen enn om man ikke har den.
Blev ikke syk av vaksinen men trodde eg tog den før att den skulle beskytte meg mer. Men den hade ikkje effekt hos meg. Så Derfør aldrig mer

Jeg har tatt den :) Var litt rødt og ømt på stikkstedet og litt forkjølelse symptomer som varte i 2-3 dager, ellers ingenting annet :happy: Synes det er verdt å ta den, gir også beskyttelse for baby de første 6 mnd etter fødsel fikk jeg fortalt av min lege og jordmor. Tok den da jeg jobber med eldre mennesker med nedsatt immunforsvar og har ikke så fryktelig lyst å få influensa nå som jeg er mega høygravid :p

Tok den i fjor da jeg var gravid og har tatt den i år.
Den er anbefalt for gravide, så jeg følger det. Og selv om mange ble veeeldig syke i forrige sesong på tross av vaksine, så så det ut til å ha beskyttende effekt for lillegutt som ble født i desember. Han ble lagt inn med RS-virus, og hadde flere forkjølelsesvirus i kroppen, men ikke influensa.
Så jeg tar den gladelig når jeg er gravid, og mulig neste år og når bittelillebror i magen fortsatt er under et år.

Back
Topp