Influensavaksine - 11 dager til termin

Manana

gravid for første gang
Februarlykke 2015
Jeg var på kontroll hos jordmor i dag, og hun mente jeg burde ta influensavaksine så fort som mulig, slik at barnet i magen også blir beskyttet og slipper å risikere å bli sykt nå i vinter. Er det noen andre som har tenkt til å ta det? Jeg er redd jeg skal bli litt dårlig av vaksinen nå som det kanskje er veldig kort tid til fødsel, men samtidig drar jo storesøster med seg alt mulig av basiller hjem fra barnehagen. Hva hadde dere gjort?

Dette lurer faktisk jeg også på så håper på mange svar her :)

Har tenkt akkurat det samme at det hadde vært fint at både jeg og baby var immune mot influensaen i vinter for det er jo veldig slitsomt å bli syk med nyfødt baby :(

Meeen med 16 dager til termin så spørs det vel kanskje om det har noen effekt hvis baby plutselig blir født dagen etter å ha tatt vaksinen?

Nå har ikke jeg hørt om at gravide blir anbefalt influensavaksine, men når jeg leser på fhi.no, ser jeg jo at de anbefaler jo faktisk det da. Jeg har ikke tenkt å ta vaksine, i såfall burde jeg ha tatt det tidligere, da poenget med å ta vaksinen for oss er at det er noe forhøyet risiko for komplikasjoner ved influensa i svangerskapet. Det står også at vaksinen KAN beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødsel; det betyr altså ikke at baby er immun mot influensaviruset. Så mulig jeg ville tatt hvis jeg hadde hatt termin lengre utpå høsten. (Men personlig er jeg litt usikker ifht bivirkninger og da; husker ikke om det var den mot svineinfluensa eller fugleinfluensa som gav flere bivirkninger.)

Jeg ville ikke gjort det. Vi har risikopasienter i vår familie og selv ikke de blir anbefalt av lege å ta denne.

Kommer ikke til å ta vaksinen i år. Jobber ikke lengre med pasienter i risikogruppen, så ikke samme behovet nå.

Jeg kommer ikke til å ta den..

Nei, takk, vil helst ikke vaksinere meg, har aldri tatt influensavaksine og synes det er unødvendig. Og spesielt nå i slutten av graviditeten kan det være skadelig.

Jeg tar ikke denne vaksinen, ikke tatt disse tidligere heller i livet.

Hadde noe influensa lignende to uker siden og da var det over 7 år siden sist så holder meg unna slike vaksiner:)

Nei, takk, vil helst ikke vaksinere meg, har aldri tatt influensavaksine og synes det er unødvendig. Og spesielt nå i slutten av graviditeten kan det være skadelig.
Hvorfor kan det være skadelig?

Har aldri tatt influensavaksine før, men jordmor anbefalte alle på svangerskapskurset å ta den.
Jeg lurer også på hva som kan være skadelig med å ta den i slutten av svangerskapet? Da hadde de jo ikke satt den :p
Bivirkninger er jo en annen sak, men har ikke særlig lyst til at baby skal bli syk i vinter heller..
Tror jeg kommer til å ta den hvertfall :)

Her er infoskriv/anbefaling fra folkehelseinstituttet:
https://www.fhi.no/globalassets/dok...r-bade-mor-og-barn-informasjonsskriv-2016.pdf

"Beskytter barnet også etter fødsel. Spedbarn har høyere risiko for alvorlig sykdom og død som følge av influensa enn større barn og voksne. Vaksineres mor i svangerskapet blir også barnet beskyttet det første halvåret etter fødsel.
Gravide i 2. og 3. trimester anbefales å vaksinere seg før influensasesongen"

Last edited:
Er ingen grunn til å mene at influensavaksine er skadelig når man er forbi første trimester. De anbefaler den av en grunn. Skjønner ikke hvorfor folk mener at man ikke kan stole på anbefalingene som gis...

Skal ta den og hadde gjort det om jeg ikke var gravid også siden en i huset har nedsatt immunforsvar.

Hvis en er i en risiko gruppe så kan det være anbefalt å ta den. Men selv ikke da hadde jeg tAtt den om jeg selv var i risiko gruppa.
En skal ikke tro blindt på alt helsemyndighetene mener og sier. De fleste mennesker tåler en influensa, og sjelden at babyene blir syke når de er så små. Når de blir noen mnd tåler de endel de også.
Mange blir bare mer syke av vaksinene. Og senere i livet. Unge friske mennesker trenger IKKE influensa vaksine.

Jeg personlig ser ikke vitsen med å ta vaksine mot influensa, har da overlevd det siden jeg var liten :-) Blir noen i familien dårlig, får de holde seg unna. Og jeg får heller satse på at vi holder oss friske. Men skjønner jo at noen vil ta den, og syntes jo alle skal få velge selv, ikke skremmes til å enten ta den eller ikke :-)

Hvis en er i en risiko gruppe så kan det være anbefalt å ta den. Men selv ikke da hadde jeg tAtt den om jeg selv var i risiko gruppa.
En skal ikke tro blindt på alt helsemyndighetene mener og sier. De fleste mennesker tåler en influensa, og sjelden at babyene blir syke når de er så små. Når de blir noen mnd tåler de endel de også.
Mange blir bare mer syke av vaksinene. Og senere i livet. Unge friske mennesker trenger IKKE influensa vaksine.

Men de er jo akkurat det de gjør, anbefaler spesielt gravide å vaksinere seg fordi man er i risikogruppen? Det står at gravide har høyere risiko for alvorlig sykdomsforløp og følgesykdom av influensa.

Hvordan mener du at folk blir sykere av vaksinen enn om de ikke tok den? Og senere i livet? Det er vitterlig bare tøys og tull. Trist at folk i det hele tatt tror på det. De vanlige influensavaksinene er det forsket godt nok på i massevis til å si at er helt trygge. Om noen påstår at de ble syke av den så betyr ikke det at det er sant eller hadde noen som helst slags sammenheng.

Blir ikke bare litt oppgitt av vaksineskeptikere engang, må være slitsomt å være så mistroisk.

Med argumentet om at de fleste overlever influensa så kan man jo bare slutte med vaksine mot meslinger, kikhoste, røde hunder osv da. Siden de fleste overlever den også.

Hvordan mener du at folk blir sykere av vaksinen enn om de ikke tok den? Og senere i livet? Det er vitterlig bare tøys og tull. Trist at folk i det hele tatt tror på det. De vanlige influensavaksinene er det forsket godt nok på i massevis til å si at er helt trygge. Om noen påstår at de ble syke av den så betyr ikke det at det er sant eller hadde noen som helst slags sammenheng.

Blir ikke bare litt oppgitt av vaksineskeptikere engang, må være slitsomt å være så mistroisk.

Med argumentet om at de fleste overlever influensa så kan man jo bare slutte med vaksine mot meslinger, kikhoste, røde hunder osv da. Siden de fleste overlever den også.
Jeg må bare slenge meg på det du skriver her.

Det er klart man kan tenke at de fleste som får influensa får det jo uten videre problemer, også gravide. Men mange som ikke trenger å bli dødssyk av de andre sykdommene det vaksineres mot også? Droppe de også da...?

I tillegg tenker jeg at når de går ut spesielt med en anbefaling til gravide om å ta influensavaksinen (spiller jo ingen rolle om jeg ikke har dødd av influensa tidligere i livet...), så følger jeg disse anbefalingene. Gravide har høyere risiko for komplikasjoner ved influensa, som f.eks lungebetennelse. Dette vil igjen være med på å øke faren for fosteret i magen. Jeg siterer de videre; "
Det er vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel"
Jeg tar rett og slett ikke sjansen på å ikke følge anbefalingene, også når det i tillegg kan beskytte lillemor det første halve året av sitt liv :)

Folk må gjøre som de vil så klart ! Om dere vil ta vaksine så gjør det ingenting for meg.

Bare sier til dere som er i tvil , sett dere litt mer inn i selve vaksinen dere skal ta og vurder nøye. PR idag blir det satt mange unødvendige vaksiner på folk :/

Og igjen , ikke stol blindt på hva helsemyndighetene i Norge sier

Nå var det influensa vaksine det var snakk om her ;)

Syntes det blir litt dumt å sammenligne med andre sykdommer som ligger i vaksinasjonsprogrammet. Hadde det vært så viktig å ta den mot influensa, hadde den vært i programmet. Jeg liker ikke tanken på å ta en ny hvert år, men vaksinerer gladlig barnet mitt mot andre ting. Skremsel er jeg ikke noe fan av, enten det er for eller imot.

Back
Topp