Influensasesongen

IdaChristinel

Glad i forumet
Hei!

Har ikke tenkt så mye på influensasesongen før nå de siste dagene hvor det brått er kommet litt mer om den i media igjen. Jeg er så sjeldent syk og tanken har aldri falt meg inn å vaksinere meg mot influensa... Leste jo nå at vi gravide er i risikogruppen og bør vaksineres. Jeg har alltid tenkt endel på bivirkningene på vaksiner og veid det opp mot hverandre (lenge før jeg ble gravid).

Er det slik at jeg burde ringe legen på mandag og få time til vaksinering eller er det litt hipp som happ så lenge man er flink med hygienen? Nå er det jo en mnd til termin og tenker da om det har noen hensikt å ta den da det sikkert tar litt tid før den "virker" også?

Så også nå at det var oppdaget svineinfluensa i en barnehage i området rundt der jeg jobber...

Har dere tatt vaksinen? Hvorfor/Hvorfor ikke? :)

Ikke tatt vaksine... Kommer ikke til å gjøre d... Har ikke noe kjempe grunn hvorfor, annet ett at noen ting bør kroppen min klare å ordne opp i... :p

Jeg tok den i september/oktober. Fordi det er anbefalt, og fordi det også beskytter babyen den første tiden ettet fødsel. Hverken mor eller barn har godt av influensa under graviditet, og iallefall ikke på slutten. Mor kan pådra seg alvorlige infeksjoner, lungebetennelse feks. Og de har også sett en økning av dødfødsler der mor har hatt influensa i svangerskapet. Alt dette står på helsenorge.no eller fhi.no.

Den årlige influensavaksinen er også såpass godt dokumentert og gjennomtestet, og alvorlige bivirkninger av den er uhyre sjelden. Risikoen for å få influensa er større, selv om det ikke akkurat skjer ofte det heller.
Så for meg var det en selvfølge! Jeg har termin midt i influensasesongen, jeg har ingen medisinske grunner til å la være (eggeallergi, alvorlig sprøyteskrekk etc), og ønsker å beskytte lille mest mulig, både i og utenfor magen. :)

Det er så mange tråder om vaksinen. ;) Søk, så finner du mange svar. Har tatt den fordi jeg er gravid og den beskytter barnet etter fødsel. Er også i risikogruppa fra før. Aldri merket en bivirkning! :)

Har aldri tatt og kommer har ikke tenkt på det dette svangerskapet heller. Kommer ikke til å ta. Er en mnd til termin for meg også.

Snakk med legen om hva som er mest fornuftig for deg ;)

Jeg tok den i høst, fordi jeg vurderte det dit at utfallet ville være verre for meg om jeg får influensa enn eventuelle bivirkninger av vaksinen.

Kommer ikke til å ta den nei.
Vil ikke sprøyte den dritten inn i kroppen min med vilje ! Og får jeg / baby influensa overlever vi det også :-)

Jeg har tatt den, både for at den er anbefalt og for at det er eneste måten å beskytte babyen på de første månedene.
Vaksinene de gir mot influensa nå er ikke noe mer farlig enn andre vaksiner. Grunnen til at mange er så skeptisk er jo pga tabbene med svineinfluensavaksina for noen år siden. Den de gir nå er utprøvd i 20-40 år, så bivirkningene er så si ikke eksisterende og den er ikke farlig.

Jeg tok den i september/oktober. Fordi det er anbefalt, og fordi det også beskytter babyen den første tiden ettet fødsel. Hverken mor eller barn har godt av influensa under graviditet, og iallefall ikke på slutten. Mor kan pådra seg alvorlige infeksjoner, lungebetennelse feks. Og de har også sett en økning av dødfødsler der mor har hatt influensa i svangerskapet. Alt dette står på helsenorge.no eller fhi.no.

Den årlige influensavaksinen er også såpass godt dokumentert og gjennomtestet, og alvorlige bivirkninger av den er uhyre sjelden. Risikoen for å få influensa er større, selv om det ikke akkurat skjer ofte det heller.
Så for meg var det en selvfølge! Jeg har termin midt i influensasesongen, jeg har ingen medisinske grunner til å la være (eggeallergi, alvorlig sprøyteskrekk etc), og ønsker å beskytte lille mest mulig, både i og utenfor magen. :)
Signerer denne! Er vaksinert av akkurat samme grunner og spesielt fordi vi har termin midt i verste sesongen og fordi barnet blir beskyttet. Har dessverre en nevø som ble veldig syk av virusinfeksjon fem dager etter fødsel og vil gjøre alt jeg kan for å beskytte mini mot noe liknende. Jeg ville snakket med jordmor eller lege, tror fortsatt ikke det er for sent å vaksinere seg,men begynner å nærme seg grensen så da må du forte deg.

Signerer denne!!

Jeg har så ekstrem sprøyteskrekk så har ikke tatt den enda. Den er i tankene mine, men veien dit er lang. Heller ingen i helsevesenet som har nevnt den med et ord, ingen oppslag på helsestasjonen/føden. Nesten litt merkelig så mange folk som har vært å styra med meg dette svangerskapet! Men likevel, tror jeg hadde tatt den om jeg ikke gikk i bakken av frykt.

Jeg har så ekstrem sprøyteskrekk så har ikke tatt den enda. Den er i tankene mine, men veien dit er lang. Heller ingen i helsevesenet som har nevnt den med et ord, ingen oppslag på helsestasjonen/føden. Nesten litt merkelig så mange folk som har vært å styra med meg dette svangerskapet! Men likevel, tror jeg hadde tatt den om jeg ikke gikk i bakken av frykt.

What she said!

Det har j faktisk ikke tenkt på!ikke har jeg hatt tid til det heller. Nå er det snart for sent også!

Takk for tilbakemeldinger! Blir nok å ringe legen på mandag for å høre hva han anbefaler og om det er for sent eller ikke:) Ønsker så klart ikke at lillemor skal risikere å bli dårlig!:)

Jeg skulle ta den for en mnd tid siden å glemte det. Angrer nå for å si det sånn. For det jeg har nå er ikke bra. Håper bare det ikke går utover baby. Blir veldig redd når jeg ser folk skriver om dødfødsler å sånn :/

Mener at legen min sa at vaksinen er ikke-levende, noe som vil si at man ikke får feber ol av den. Jeg fikk iallfall ingen bivirkninger når jeg tok den i oktober :) Jm anbefalte meg å ta den, og jeg er glad jeg gjorde det. Da er babyen også immun den første tiden :)

Jeg skulle ta den for en mnd tid siden å glemte det. Angrer nå for å si det sånn. For det jeg har nå er ikke bra. Håper bare det ikke går utover baby. Blir veldig redd når jeg ser folk skriver om dødfødsler å sånn :/

Usj, det er kjedelig!:/ Det som skrives om ang dødfødsel er nok ikke veldig vanlig og så lenge du kjenner godt med liv og gjør det du kan for å få i deg det du trenger, så tror jeg det skal gå bra! Masse god bedring til deg!:) Håper du blir frisk snart:)

Uff, men du skal vite at det er ekstremt sjeldent det ender så vondt, ellers skal jeg love deg at jordmødre landet over hadde gjort det de kan for å overtale folk til å ta vaksinen. Det er mye som kan være farlig, f.eks å spise rått kjøtt. Derfor anbefales det å unngå dette. Men har du først fått i deg rått kjøtt er det en veldig liten sjanse for at baby blir syk. Sjansen er der, men den er svært liten. Er det samme med vaksinen. Den beskytter og minimerer sjansen for komplikasjoner, men har du først blitt syk er det fremdeles en svært liten sjanse for alvorlige komplikasjoner, bare at sjansen er større enn for andre. Om du skjønner. Bare pass på å ta kontakt med lege og få god oppfølging da feber ikke er bra i svangerskapet. Og om du sliter med luftveiene er det også viktig du tar kontakt. Masse god bedring til deg, prøv ikke å bekymre deg ❤

Signerer denne!

Back
Topp