influensaen

camika

Forumet er livet
Nå er den kommet i bhg her også.
Det ble sendt ut mail til foreldrene i dag, så jeg regner med at dagen i morgen kommer til å preges av endel bekymrede foreldre.
Både Gaute og Odin snufser og hoster, så jeg er litt bekymra jeg også. Er det noen dere som vet hvor lang inkubasjonstid det er?

1-3 dager er den mest vanlige inkubasjonstiden, men det kan visstnok gå lenger (opptil en uke tror jeg, men husker ikke dette sikkert).

Og influensaen er kommet for fullt i barnehagen vår også!

I går var det på det meste 11 barn der, av noen-og-femti. Mange med svineinfluensa, men det er visstnok noen som holder barna hjemme av frykt også.

3 av barna er innlagt på sykehus.[:(]

I dag var vesla den eneste friske som var igjen på småbarnsavdelingen. Den nest-siste fikk feber og måtte hentes.

Både jentene og jeg er skikkelig forkjølte. Jentene hostet mye (særlig nattestid) for ei ukes tid siden, og har vært snørrete siden. Ja, vesla har vel vært snørrete siden forrige helg, egentlig. Men ingen av oss har hatt feber, så jeg antar det ikke er svineinfluensa.

De har vært i grei form også, men Isabelle virket litt sliten i går, og har våknet litt tidlig i det siste, så vi la henne litt før vanlig i går. Hun sov også ganke godt på morgenen i dag. Likevel var hun veldig grinete/vanskelig i ettermiddag, så jeg foreslo at hun skulle legge seg i 17-tiden. Jeg stod og laget middag, og regnet ikke med at hun ville legge seg, men jo, det ville hun. Hun sovnet med en gang, og sover enda. Så helt i form er hun vel ikke.

Hun har sikkert samme forkjølelse som meg, jeg er også veldig trøtt for tiden, sovner fra alt på tv osv.[&o] Ja, og jeg har selvsagt vått vondt i bihulene igjen.[>:]

Her er ikke vaksine tilgjengelig for "vanlige" enda, de begynte vaksinering av risikogrupper denne uka. Så spørs om det ikke blir for sent for oss.[8|]

Oj, skal si bhg deres er hardt angrepet[&:] det er skummelt at så mange havner på sykehus...
Vi har enda litt redusert barnegruppe pga vannkopper, de aller fleste på vår base har hatt det nå så jeg håper inderlig de blir spart for influensaen. Endel av barna er vaksinert da, så helt mannefall blir det uansett ikke.

Jeg vet det er endel her i kommunen som har "lurt" til seg vaksine selv om de ikke er i risikogruppe. Ikke skjønner jeg at folk har samvittighet til det når man ser at tallene på folk i risikogruppene og ant vaksiner ikke helt stemmer overens[&:]

Vi hadde en lett hysterisk mor i bhg i dag, så jeg regner med at morgendagen blir litt texas![8D] Jeg håper ingen ser Odin sin snørrete nese og får panikk[8|][;)]

ORIGINAL: camika

Oj, skal si bhg deres er hardt angrepet[&:] det er skummelt at så mange havner på sykehus...
Vi har enda litt redusert barnegruppe pga vannkopper, de aller fleste på vår base har hatt det nå så jeg håper inderlig de blir spart for influensaen. Endel av barna er vaksinert da, så helt mannefall blir det uansett ikke.

Jeg vet det er endel her i kommunen som har "lurt" til seg vaksine selv om de ikke er i risikogruppe. Ikke skjønner jeg at folk har samvittighet til det når man ser at tallene på folk i risikogruppene og ant vaksiner ikke helt stemmer overens[&:]

Vi hadde en lett hysterisk mor i bhg i dag, så jeg regner med at morgendagen blir litt texas![8D] Jeg håper ingen ser Odin sin snørrete nese og får panikk[8|][;)]

Ha-ha, slik opplevde jeg det tidligere i høst. Vi var i bursdag, og Isabelle var litt snørrete. Hadde hostet litt også om natten, men var fin på formiddagen, så vi gikk i bursdag. Når vi kom i bursdagen begynte hun å hoste og hoste og hoste.[:'(][&:] Særlig den ene mamma'n sendte stadig noen stygge blikk på oss.[>:][X(]

Jeg tror de fleste på småbarn i hvertfall var snørrete før utbruddet også, så jeg regner ikke med at noen av barnehageforeldrene får panikk av litt snørr.[8D]

Enig i at det er skikkelig dårlig å lure seg til vaksine. Det er tross alt viktigst at de i risikogruppen får den. Jeg sjekket akkurat kommunens nettside, og neste uke vil vaksineringen også omfatte de som er i risikogruppe og over 65 år. Når det blir tilgjengelig for oss andre vet de ikke enda, tilgangen på vaksiner er begrenset her også.

Hihi! Man simpelten HØRER at de tenker for noen uansvarlige foreldre som drar smitte med seg overalt[8D]
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om denne influensaen. I begynnelsen tenkte jeg at dette er sterkt overdrevet, men nå som vi ser hvor fort det smitter så tenker jeg at det er kanskje ikke så overdrevet allikevel.

Jeg har aldri hatt influensa (som jeg kan huske iallefall) så jeg håper jeg har beintøfft immunforsvar, og at ungene har arva det!

Jeg har igrunnen tenkt at mine har jammen ikke så bra immunforsvar, for de har vært mye syke/forkjølte. Er vel litt naturlig med vesla da, som akkurat har begynt i barnehagen, men Isabelle er minst like mye dårlig som henne selv om hun har to års "fartstid" blant bassiluskene.[8|]

Men om man skal dømme etter den foreløpige utviklingen i "influensasaken", så kan det jo virke som om immunforsvaret deres ikke er så verst likevel.[:D] *bank-i-bordet*

Hadde ikke mine hatt diare og oppkast hadde de nok ikke mistenkt svineinfluensa. Martin hadde diare, og Eirik kasta opp, og plages fortsatt med kvalme og brekninger. Men uansett må de jo holdes hjemme nå, de er smittsomme i ei uke etter symptomutbrudd.... Eirik ble syke ei uke etter Martin han da... Så hvem er neste?[&:][8D]

I barnehagen til snuppa og meg ble det første tilfellet av influensaen påvist denne uka, nå er det 3 barn som har fått det påvist. Snuppa ligger her med ørebetennelse hun, så ikke noe svineri enda ihvertfall... Håper vi slipper unna det. 

Back
Topp