Influensa vaksinen

De var tom på legekontoret, og vet ikke om jeg burde ta den nå som jeg er så langt på vei?

Ja, vaksina blir bare viktigere jo lengre du er på vei, siden det er på slutten av svangerskapet den er farligst. Influensatoppen er i år for i februar, men det betyr ikke at man ikke kan bli smittet senere. Så bare ta :) Her var også legekontoret tomme når jeg tok før jul, men legen min skrev ut resept slik at jeg bare tok med når jeg var der på kontroll :)

Jeg jobber på en avdeling der vi får inn de som blir rammet hardt av influensa. Og akkurat argumentet «jeg har aldri hatt influensa» syns jeg er et av de dårligste argumentene. Det sir alle som blir innlagt også. En gang er den første. I år er det spesielt unge og barn som rammes.

det med at den bare dekker en type og at den ikke har truffet i år er også feil:
Godt treff i år
Hvor godt årets vaksine treffer vet man ikke før sesongen er i full gang. I år er treffprosenten svært god, og da hovedsakelig overfor den virustypen som er den dominerende nå, ifølge Folkehelseinstituttet. Studier viser at mellom 70 til 90 prosent av de som har vaksinert seg har unngått å bli syke.

– Normalt inneholder vaksiner komponenter fra tre eller fire virus. Gjerne to fra såkalte influensa A og en eller to fra influensa B. I år er det den vi kaller A (H1) virus som er den dominerende, men det er også litt A (H3) virus. Den siste vil nok smitte mest eldre, mens A (H1) i større grad vil ramme barn, og spesielt de under fem år, sier forsker ved Folkehelseinstituttets avdeling for influensa, Karoline Bragstad.https://www.tu.no/artikler/arets-in...ffsikker-na-lager-de-neste-ars-vaksine/458129

Det kan godt hende, jeg vet bare ei gravid venninne fikk panikk fordi ungen hennes ble syk og hun var ikke vaksinert. Ringte legen som sa det var ikke den type influensa man var vaksinert mot.

Uansett skal jeg ikke vaksinere meg og heller ikke gjort det de andre gangene :)

Vet det allerede er en tråd, men vet ikke hvor.
Jeg lurte på hvor mange av dere som har tatt den?
Og er det noen som ikke har tatt det?
Og hvorfor?

Jeg tok den pga livredd for influensa pga astma å for å bli syk med baby i magen.

Back
Topp