Influensa vaksinen

Emmisel

Elsker forumet
Junibarna 2019
Vet det allerede er en tråd, men vet ikke hvor.
Jeg lurte på hvor mange av dere som har tatt den?
Og er det noen som ikke har tatt det?
Og hvorfor?

Jeg har tatt. Hadde egentlig ikke tanker rundt det, men når samboer begynte med influensalignende symptomer og jeg hadde legetime dagen etter så tok jeg den like så godt. Kjente plutselig på bekymring når det muligens ble smitte i hus. Han ble ikke syk da, men nå har jeg jo tatt den. Tok den vel rett før eller rett etter jul.

Tok den impulsivt pga et legebesøk,og de hadde flere vaksiner igjen. .. Hadde ikke gjort meg tanker om for eller imot, annet enn at det er anbefalt..

Tatt den, har tatt den flere år nå.

For meg er det uaktuelt å ikke ta. Det er en så simpel forsikring for å redusere (nesten halvere) risikoen for dødfødsel og alvorlige komplikasjoner, så et lett valg.

Jeg og tok den før jul, jeg tok den pga det er annbefalt og ta den etter uke 12 ;)
Og spurte jordmor og lege som sa at jeg burde ta den og .

Tatt den! Beskytter meg og barnet, så en selvfølge :)

Fikk på onsdag. Så nååå føler jeg meg sikkelig dårlig :hungover: Liksom innfulensa uten snør og hoste.. blæææ.. og øm i stikkearmen..

Tatt den og kan melde om st toppen er i gang nå! Veeeldig gla jeg tok den. Da årets influensa rammer barn/unge. Influensa type A som har slått til i år.

Jeg tok den før jul pga det er anbefalt for gravide, og hurra for det, samboer har hatt det nå. Han var liggende i 6 hele dager, og ikke før 14.dagen han var i helt i toppform igjen. Og dette er en kar i ekstremt god fysisk form.
3-åringen hadde også, men hun kom seg veldig fort.
Samboer er som meg "bank i bordet" , aldri syk har aldri før hatt influensa, så en gang blir den første. Skrekk og gru.
Håper alke gravide slipper unna.

Har ikke tatt den

Ikke tatt den, ikke tatt den de to andre gangene heller.
Ikke en nødvendighet for meg, den beskytter jo bare mot en type influensatype.
Hørte at den som gikk nå var ikke den som vaksinen beskyttet mot.

Jeg har aldri hat influensa.

Ikke tatt den, ikke tatt den de to andre gangene heller.
Ikke en nødvendighet for meg, den beskytter jo bare mot en type influensatype.
Hørte at den som gikk nå var ikke den som vaksinen beskyttet mot.
Jeg har aldri hat influensa.

Jeg jobber på en avdeling der vi får inn de som blir rammet hardt av influensa. Og akkurat argumentet «jeg har aldri hatt influensa» syns jeg er et av de dårligste argumentene. Det sir alle som blir innlagt også. En gang er den første. I år er det spesielt unge og barn som rammes.

det med at den bare dekker en type og at den ikke har truffet i år er også feil:

Godt treff i år

Hvor godt årets vaksine treffer vet man ikke før sesongen er i full gang. I år er treffprosenten svært god, og da hovedsakelig overfor den virustypen som er den dominerende nå, ifølge Folkehelseinstituttet. Studier viser at mellom 70 til 90 prosent av de som har vaksinert seg har unngått å bli syke.

– Normalt inneholder vaksiner komponenter fra tre eller fire virus. Gjerne to fra såkalte influensa A og en eller to fra influensa B. I år er det den vi kaller A (H1) virus som er den dominerende, men det er også litt A (H3) virus. Den siste vil nok smitte mest eldre, mens A (H1) i større grad vil ramme barn, og spesielt de under fem år, sier forsker ved Folkehelseinstituttets avdeling for influensa, Karoline Bragstad.https://www.tu.no/artikler/arets-in...ffsikker-na-lager-de-neste-ars-vaksine/458129

Back
Topp