Influensa vaksine

Er det bare å ringe til legekontoret og si at jeg ønsker å ta denne vaksinen? (Koster det noe? Ikke at det har så mye å si egentlig, men greit å vite) Synes det er rart at det ikke blir nevnt på kontroll når det er så viktig? Har ikke tenkt over dette i det hele tatt!
Du kan bare stikke innom legekontoret og si du vil ta den, så får du komme inn med en gang:-) Var i allefall sånn her :-) Koster 180,- mener jeg å huske:-)

Ok, så det var etter det. Jeg gikk gravid den gangen, og tok ikke den vaksinen. For meg ble dette et fryktelig hysteri over noe som på langt når ble så farlig som de fryktet. Inneholder denne vaksinen mye av de samme stoffene som svineinfluensa vaksinen?
Sesonginfluensavaksine inneholder ikke de samme stoffene som svineinfluensavaksinen gjorde nei. Det var en helt ny vaksine, vanlig influensavaksine er godt utprøvd over mange mange år og de endrer virussammensetningen litt hvert år for å treffe viruset best mulig.

Sesonginfluensavaksine inneholder ikke de samme stoffene som svineinfluensavaksinen gjorde nei. Det var en helt ny vaksine, vanlig influensavaksine er godt utprøvd over mange mange år og de endrer virussammensetningen litt hvert år for å treffe viruset best mulig.
Ok, men er den utprøvd på gravide også i mange år?

Har noen tatt den og evt hvorfor?
Har noen blitt anbefalt å ta den?
Jeg har ikke tatt den, og ingen planer om å ta den.
Jeg ble til slutt enig med meg selv om å ta den:-P Fikk det anbefalt av jm, både fordi jeg er gravid og at jeg er i risikogruppen uansett (astma/allergi og nedsatt immunforsvar).
Det satt langt inne hos meg å ta den, både fordi jeg 1: har ekstrem sprøyteskrekk, og 2: jeg ble så dårlig etter jeg tok svineinfluensavaksina at jeg var redd det samme skulle skje nå.
Jeg fikk influensalignende symptomer fra fredag-søndag etter jeg tok den (tok den en torsdag), men etter det har jeg ikke merket noe, annet enn at det klødde en stund der jeg ble stukket:-)

Jeg har ikke tatt den. Har tatt veldig få vaksiner selv etter min mor bestemte seg for å kutte ut vaksineprogram når min storebror ble så syk av det. Sånn jeg har forstått det så er det veldig strengt i Norge og ta det, mens legen min i England var så glad for at jeg valgte å ikke ta den. (Han har mange pasienter som er blitt alvorlig syk av den). Så det er et veldig vanskelig tema der jeg føler jeg blir dradd i forskjellige retninger. Og for meg personlig har mye tryggere forhold til legen min i England enn her hjemme av mange forskjellige grunner. Jeg tør ikke å anbefale eller fortelle noen om de skal ta vaksine eller ikke, for det kan være så dramatisk utfall uansett hva man gjør. Så jeg har måtte lære å stole på meg selv og akseptere å ta konsekvensene for de valgene jeg tar. Og alle som er gravide og friske i hodet ville ikke gjort noe for å utsette eller skade barnet sitt, så de gjør de valgene de selv skal klare å leve med om folk er uenig eller ikke.

Veldig godt med sånne tråder! Skal på kontroll om to dager, så da får jeg sikkert tatt sprøyten også :)

Eg fekk ikkje ta an fordi eg slite me ein infeksjon i kroppen så de ikkje finne ut av, ellers hadde eg tatt an :)

Har tatt den etter anbefaling fra jordmor :) Var en helsesøster som tok den på meg på helsestasjonen, kostet 100 kr. Var plakater på helsestasjonen, å der sto det at gravide var i risikogruppen.
Jeg kjente ingenting etterpå, ble ikke rød der jeg ble stukket engang :)

Jeg har ikke tatt den. Har tatt veldig få vaksiner selv etter min mor bestemte seg for å kutte ut vaksineprogram når min storebror ble så syk av det. Sånn jeg har forstått det så er det veldig strengt i Norge og ta det, mens legen min i England var så glad for at jeg valgte å ikke ta den. (Han har mange pasienter som er blitt alvorlig syk av den). Så det er et veldig vanskelig tema der jeg føler jeg blir dradd i forskjellige retninger. Og for meg personlig har mye tryggere forhold til legen min i England enn her hjemme av mange forskjellige grunner. Jeg tør ikke å anbefale eller fortelle noen om de skal ta vaksine eller ikke, for det kan være så dramatisk utfall uansett hva man gjør. Så jeg har måtte lære å stole på meg selv og akseptere å ta konsekvensene for de valgene jeg tar. Og alle som er gravide og friske i hodet ville ikke gjort noe for å utsette eller skade barnet sitt, så de gjør de valgene de selv skal klare å leve med om folk er uenig eller ikke.
Ja det er et vanskelig valg for noen. Ikke alle stoler blindt på de anbefalinger som kommer hele tiden. Tror også det er viktig å kjenne på sin egen magefølelse og stole på seg selv. Da jeg var gravid og det ble anbefalt alle å ta svineinfluensa vaksinen, var det et ekstremt press om å ta denne. Først sa legen til meg at jeg spillte russisk rullet med livet mitt siden jeg ikke tok den. Andre gangen sa han at hvis jeg var hans datter hadde jeg ikke fått gått ut av kontoret hans før jeg hadde tatt den. Husker jeg var ekstremt langt nede da, men valgte allikevel å kjenne på min egen magefølelse som sa at det var feil for meg å ta den. Alle har de samme valgene i Norge, og så er vi heldigvis utstyrt slik at vi kan tenke selv. For noen føles en ting rett, for andre føles samme tingen feil. Som du sier, så tar en valg en selv skal leve med om folk er uenig eller ikke.

Jeg har tatt den.

For de aller aller fleste er det ikke farlig å ta vaksiner. Vaksinene er utviklet og utprøvd i så mange år at det er ikke farlig. Dessverre er det noen som reagerer på dem (som med all allergi).

For de aller aller fleste er det heller ikke farlig å få vanlig influensa. Dessverre er det noen som reagerer mer på virususet og blir dårligere.

Man kjenner seg selv best og bør nok handle ut fra det. Snakk med legen hvis du er usikker. ;)

Vel jeg har ikke tatt den, Har ikke fått noen anbefalinger heller om å ta den

Back
Topp