Influensa vaksina...

Spurte både jordmor og lege hva de vil jeg skal gjøre og de sa ikke noe særlig om at jeg bør ta det så da droppet jeg det.

Synes egentlig jeg er friskere nå enn før jeg ble gravid. Føles som immunforsvaret har blitt bedre nå :)

Spurte både jordmor og lege hva de vil jeg skal gjøre og de sa ikke noe særlig om at jeg bør ta det så da droppet jeg det.

Synes egentlig jeg er friskere nå enn før jeg ble gravid. Føles som immunforsvaret har blitt bedre nå :)

Samma her!

Tok den først idag! (40+0). For det første er jeg forskjøla allerede før jeg tok den. For det andre er det fordeler med å ha tatt den nå i heletatt (har jo et helt år foran meg med mindre mulighet for smitte) og for det tredje, så har jeg et håp om å bli fortere "friskemeldt" (som kommende mamma) istede [emoji16]

Hvorfor ikke tok du den tidligere i svangerskapet? Fordi legen min ikke nevnte den/anbefalte den til meg. Og fordi jeg så vaksinen som "falsk" beskyttelse for immunforsvaret for ungen og meg..

Jeg tok den før nyttår. Mannen min også. Han hadde ikke tenkt å ta den, men etter at sykepleiern sa til han at : "du vil IKKE ha influensa når kona di ska føde - og DU (pekte på meg) vil ikke ha en mann med manflu med deg på føden". Vi lo godt og tok den begge to :)

Rart at noen leger ikke opplyser om dette. Trodde de var pliktet til det. Her går alle pasienter sms med info og påminnelse om vaksinasjon for risikogrupper. Og igjen, i følge Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Norsk helseinformatikk for helsepersonell og Norsk Legemiddelhåndbok:

Hvem anbefales influensavaksine?
Visse grupper er mer utsatt for alvorlig sykdom eller død som følge av influensa og er anbefalt å ta influensavaksinen hvert år som forebyggende behandling. Dette gjelder:

• Personer med kroniske luftveissykdommer, hjerte-/karsykdommer eller nevrologisk sykdom eller skade
  • Personer med kronisk lever- eller nyresvikt
  • Personer med diabetes type 1 eller type 2
  • Personer med nedsatt infeksjonsforsvar
  • Personer over 65 år
  • Beboere på alders- og sykehjem
  • Gravide i 2. og 3. trimester
  • Gravide i 1.trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon
  • Personer med betydelig fedme (BMI over 40)
Influensavaksinen anbefales i tillegg til personer som har regelmessig kontakt med levende gris. Hensikten er å beskytte grisene mot influensasmitte og hindre utvikling av virus med nye egenskaper i svinebesetningene.

Helsemyndighetene anbefaler også at helsepersonell med pasientkontakt tar influensavaksinen. Disse er i stor grad utsatt for smitte, og kan utgjøre en betydelig smittekilde for sine pasienter dersom de selv blir smittet.

Det anbefales også at beboere i hustander med immunsupprimerte (nedsatt immunforsvar) personer vaksinerer seg.

Anslagsvis 900 personer dør hvert år i Norge som følge av influensa. Nær 1 milllion mennesker har økt risiko for komlikasjoner på grunn av influensa. Om du tilhører en av de nevnte gruppene over bør du ta kontakt med fastlegen for å kontrollere om du bør ta influensavaksinen.

Back
Topp