Influensa vaksina...

Jepp, har tatt den og er såå fornøyd! Sluppet unna mens alle andre har ligget rett ut :) men det begynner vel å bli litt seint kanskje?

Tar den hvert år fordi jeg er sykepleier og kan smitte pasientene selv om jeg ikke har symptomer selv. Men i år tok jeg den også fordi jeg er gravid og influensa kan være skadelig for babyen i magen og etter fødselen. Den er faktisk beskyttet første tiden etter fødsel også fordi jeg tok den i svangerskapet.

Tok den i starten av november fordi FHI anbefaler det. Veldig fornøyd med det! "Alle" ligger jo rett ut så jeg lurer på om influensaen er ekstra kraftig iår.

Nei, ikke tatt. Kanskje dumt, men ærlig talt så tror jeg aldri jeg har hatt i fluensa, blir bare ikke syk. Selv ikke i svangerskapet. Er vel bare ikke bekymret, frøkna mi er også "aldri" sjuk lengre. Var litt i barnehagealderen.

Jepp, har tatt den og er såå fornøyd! Sluppet unna mens alle andre har ligget rett ut :) men det begynner vel å bli litt seint kanskje?

Tar den hvert år fordi jeg er sykepleier og kan smitte pasientene selv om jeg ikke har symptomer selv. Men i år tok jeg den også fordi jeg er gravid og influensa kan være skadelig for babyen i magen og etter fødselen. Den er faktisk beskyttet første tiden etter fødsel også fordi jeg tok den i svangerskapet.

Takk for svar :) mener du det er forsent å ta den nå altså? Hvorfor det?

Jeg har tatt den, veldig glad for det, har sluppet unna influensa selv om andre har vært syke, deilig :)

Jeg tok den for snart 3 uker siden, men ble litt skeptisk siden den aldri har vært anbefalt gravide før i år. Men siden jeg allerede var hos legen så tok jeg den. Tar 2 uker før den virker så har du ikke tatt den til nå ville jeg sikkert droppet det

Jeg har tatt den. Er blitt syk, men om det er influensa vet jeg ikke:)

Tatt, for å beskytte lille og slippe influensa ved fødsel (som jeg med min flaks sikkert hadde fått) :) Hadde ikke hatt den hvis jeg ikke var gravid :)

Tatt den og er glad for det. Er forkjølet og syns det er grusomt nok som gravid

Jeg tok den i høst etter anbefaling fra FHI og jordmor. Pleier å få influensa hvert bidige år, men har nå *bank i bordet* ikke hatt antydning til en forkjølelse engang :)

Altså, hvorfor ta "sjansen", eller avfeie konsekvenser?
FHI:
Hvor farlig er det å få influensa når man er gravid?
Spørsmål og svar om influensasykdom og -vaksine under graviditet.

Hvor «farlig» er det dersom man får influensa som gravid? Når bør man i så fall oppsøke lege?
Heldigvis får de fleste av oss sjelden influensa. For gravide er risikoen for komplikasjoner av influensasykdom størst mot slutten av svangerskapet. Nøyaktig hvorfor det er slik vet vi ikke, men det er antagelig en kombinasjon av at lungekapasiteten er dårligere i tillegg til noen endringer i immunforsvaret til mor. Hvis du blir influensasyk under svangerskapet, bør du gå til legen uansett, særlig hvis du er på slutten av svangerskapet.

Hvorfor anbefaler man at gravide bør vaksinere seg?
Risikoen for komplikasjoner av influensasykdom er noe større hos gravide enn hos ikke-gravide kvinner, særlig mot slutten av svangerskapet. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen.

Hva slags sesonginfluensavaksine anbefales til gravide?
Det finnes to prinsipielt ulike sesonginfluensavaksiner tilgjengelig her i landet. Det er kun ikke-levende vaksine som kan brukes av gravide. Levende nasal (nesespray) influensavaksine skal ikke brukes av gravide.

Kan vaksinen være farlig for det ufødte barnet?
Det er ikke påvist noen bivirkninger for fosteret av ikke-levende sesonginfluensavaksine. Gravide bør ta vaksinen, fordi de mot slutten av svangerskapet har større risiko for å få komplikasjoner av influensainfeksjon. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen

Back
Topp