Influensa og korona- vaksine

:happy::happy:
Tok 3. koronavaksine i går, og tenker å prøve å få tatt influensavaksina i nesteuka.

Noen som vet om influensavaksina vanligvis gir mye bivirkninger?
Blir alene med 5-åringen til uka, og formen er ikke formidabel i utgangspunktet hehe

Er sikkert like individuelt som med koronavaksina, men når jeg tok influensavaksina med førstemann så kjente jeg ingenting til bivirkninger :)

Aldri tatt influensa vaksine så ikke vært i tankeneo_O..så usikker..

Veldig usikker på om jeg skal ta 3.dose korona vaksine, enda i 1.trimester..så er enda i tenkeboksen..

Ja hun nemnte det ikkje hadde noe for seg om st vi fikk bedre beskyttelse men at booster var for å ikke smitte videre… og at sa var 2 doser nok. Fikk ingen helsegevinst for mor og barn p ta en tredje dose veldig rart når mange andre tar

Helt motsatt av hva min lege sa. For hver dose blir kroppen bedre vant til viruset, å bygger egne antistoffer. Dose tre er viktig for å være enda bedre rustet for dose fire - å få sykdommen. Å gravide har nedsatt immunforsvar, så for oss er det enda viktigere med dose tre.

Han sammenlignet forøvrig med alle virus som våre små går gjennom i småbarnsårene. De har snue og hoste og feber, uten at vi voksne blir syke. Å på et tidpunkt slutter de å bli syke. Det er når de har blitt eksponert nok ganger til at kroppen har fått nok antistoffer til å ikke bli syke.

Det er målet med vaksinen, å ta oss gjennom «sykdommen» kontrollert, for å bygge antistoffer nok til at vi forhåpentligvis ikke blir så syke/syke når vi får sykdommen både en og flere ganger.

Syns i det hele tatt det er merkelig at helsepersonell tar seg frihet til å gi helt motsatt info av hva FHI anbefaler.

Last edited:
I nyeste episode av Fødselspodden snakker de om vaksinen! :) I Foreldrerådet sin episode fra 07.januar er det også tema - for dere som er interessert i å lære mer!

Back
Topp