Infeksjonsutløst astma

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Noen som har barn med dette? Hvordan er sykdomsperiodene? Og varer de lenge? Hva slags medisiner bruker de?

Lille har nå slitt med hoste i godt over en måned, vært hjemme fra barnehagen i to uker. Startet med flutide på mandag, fikk utskrevet ventoline idag. Doseringen er "ved behov, inntil fire ganger daglig".

Litt usikker på hva "ved behov" vil si. Ga før leggetid idag, og tenker jeg bør gi når han våkner i natt. Hører han hoster nå, men sover godt enda.

Noen som har barn med dette? Hvordan er sykdomsperiodene? Og varer de lenge? Hva slags medisiner bruker de?

Lille har nå slitt med hoste i godt over en måned, vært hjemme fra barnehagen i to uker. Startet med flutide på mandag, fikk utskrevet ventoline idag. Doseringen er "ved behov, inntil fire ganger daglig".

Litt usikker på hva "ved behov" vil si. Ga før leggetid idag, og tenker jeg bør gi når han våkner i natt. Hører han hoster nå, men sover godt enda.
Frøkna her har astma, men ikke infeksjonsutløst.
Vi pleier å gi før leggetid når hun er syk, og hvis hun våkner og plages av hosten om natta.

Så lenge han sover ville jeg ikke gitt. Da er det ikke såå plagsomt.

Ventolin ved behov er når han er syk.
Gi ventolin 5 minutter før du gir flutide. Dette er for å åpne opp så flutiden virker raskere/bedre.

I bhg pleide vi å gi ventolin rett før hun skulle ut når det var veldig kaldt (mellom -8 og -12, lavere enn det skulle ikke vår ut pga astma)

Ja, snuppa her har det.
Har fast behandlingsskjema som følges, og gir ekstra ved behov. Går på ventoline og flutide

Ventolin ved behov er når han er syk.
Gi ventolin 5 minutter før du gir flutide. Dette er for å åpne opp så flutiden virker raskere/bedre.

I bhg pleide vi å gi ventolin rett før hun skulle ut når det var veldig kaldt (mellom -8 og -12, lavere enn det skulle ikke vår ut pga astma)
Ja, snuppa her har det.
Har fast behandlingsskjema som følges, og gir ekstra ved behov. Går på ventoline og flutide

Har vært hjemme fra barnehagen to uker nå, og skal forhåpentligvis i bhg i morgen. Er meldt ca -10 effektive i morgen, så tenker at jeg da burde sende med ventoline og be de gi det før de skal ut?

Jeg hadde holdt han inne jeg da, min sønn får anfall når det er så kaldt ute. Og det hjelper lite med ventolin da.
Men lurt å sende med ventolin uansett :)

Jeg hadde holdt han inne jeg da, min sønn får anfall når det er så kaldt ute. Og det hjelper lite med ventolin da.
Men lurt å sende med ventolin uansett :)
Ja, tenker jo egentlig at det er det beste for han. Men jeg har null erfaring med dette. Og for oss som jobber dagtid begge to så har det gått mange syktbarndager allerede. Skal på foreldresamtale i bhg i morgen tidlig, så han må være i bhg da hvertfall, så får jeg høre litt med de om alle er ute eller om det er mulig at han får være inne. Er meldt -5, men med vind så blir det -10. Hvordan gjør dere andre det når det er kaldt? Bruker dere sykt barndager og holder de hjemme?

Ja, tenker jo egentlig at det er det beste for han. Men jeg har null erfaring med dette. Og for oss som jobber dagtid begge to så har det gått mange syktbarndager allerede. Skal på foreldresamtale i bhg i morgen tidlig, så han må være i bhg da hvertfall, så får jeg høre litt med de om alle er ute eller om det er mulig at han får være inne. Er meldt -5, men med vind så blir det -10. Hvordan gjør dere andre det når det er kaldt? Bruker dere sykt barndager og holder de hjemme?
Begge gutane våre får samme medisin som din. Men så lenge det er snakk om hosteanfall, og ikkje astmaanfall ville eg ikkje vore så bekymra for kulden. Ville nok berre sett det an litt. Me har fått utvida sykt barn dagar på minsten, som har fått astmadiagnose. Han er lengre sjuk når han først blir sjuk, og blir lettare sjuk også. Me held han ikkje heime, om han ikkje er sjuk, det har ikkje vore nødvendig.
Eldste skal berre gå på medisin ein mnd pga hoste, og han har ikkje vore vekke fra SFO/skule enda. Han er ein hardhaus da, hostar til han spyr, og springer vidare;)

Jeg holder ikke han hjemme da, barn som er kronisksyke har også rett på tilrettelegging. Så det har aldri vært ett problem, barnehagen holdt han inne når behovet var der.
Jeg holdt han derimot hjemme når hosten var så ille at han ble utslitt av det. På skolen sitter han også inne når gradestokken kryper såpass mye ned. Snakk med barnehagen om dette, jeg regner egentlig med at de holder de andre barna på under tre inne også, for det er anbefalingene :)

Nei vi holder ikke hjemme. Hun takler det greit siden hun får flutide.

Men er det innmari kaldt spør jeg om de kan sende henne sist ut og først inn. De første dagene etter sykdom. Ellers må de bare følge litt med på henne. Virker ikke som om kulde plager henne så mye.

Men nå er hun jo eldre enn din da, og har kanskje begynt å vokse mer av seg. Får vi håpe.

Har vært hjemme fra barnehagen to uker nå, og skal forhåpentligvis i bhg i morgen. Er meldt ca -10 effektive i morgen, så tenker at jeg da burde sende med ventoline og be de gi det før de skal ut?
Jeg hadde fått skriv fra lege på at akt kaldere enn -8 er innevær hvis barnet er under 5 år

Jeg sender med ventoline i BHG. Har faste medisiner, og så gir jeg beskjed til BHG som følger skjema. Mi har aldri reagert på kulde, så vi er ute i all slags vær og minusgrader. Men det må du teste ut på din unge.
Trenger ikke reagere på kulde selv om det er astma

Back
Topp