Ikke spis kakedeig!

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Ifølge denne artikkelen bør man ikke spise kakedeig, eller annen deig det er meningen at man skal steke, pga fare for E.Coli.

Jeg elsker kakedeig :O
Den beste delen av å lage kake er jo å slikke bollen :O Og lager vi hvite kakemenn så spiser jeg store deler av deigen. For ikke å snakke om pepperkakedeig (liker ikke ferdigstekte pepperkaker).

Hva tenker dere? Kommer dere til å være forsiktige med deig etter dette?
Mattilsynet har ikke kommet med en kommentar enda, det er jo alltids et håp om at dette ikke gjelder Norge. Jeg kommer nemlig ikke til å gi opp kakedeigen min :D

Nei, vettu meg hva! Pepperkakedeig skal jeg ha i desember altså :laughing002 Den er jo best før den blir stekt! Og jeg kommer nok til å fortsette med å slikke slikkepotten med kakerøre på (er det ikke derfor det heter slikkepott? :D)

Det menes jo ferdig kakedeig man får i usa. Ikke å slikke bollen til muffinsene liksom. :p Ja, har lest hele artikkelen. Men norske råvarer er jo trygge. :)

Det menes jo ferdig kakedeig man får i usa. Ikke å slikke bollen til muffinsene liksom. :p

"
Ifølge The Washington Post skyldes smitten avføring fra dyr og fugler i kornåkre. Det er fare for at bakterier fra avføringen kan spres til kornet.

– Det finnes ingen effektiv måte å hindre at det ikke kommer E.coli-bakterier i mel, sier professor ved Cornell University, Martin Wiedmann til The Washington Post."

Ifølge denne artikkelen bør man ikke spise kakedeig, eller annen deig det er meningen at man skal steke, pga fare for E.Coli.

Jeg elsker kakedeig :O
Den beste delen av å lage kake er jo å slikke bollen :O Og lager vi hvite kakemenn så spiser jeg store deler av deigen. For ikke å snakke om pepperkakedeig (liker ikke ferdigstekte pepperkaker).

Hva tenker dere? Kommer dere til å være forsiktige med deig etter dette?
Mattilsynet har ikke kommet med en kommentar enda, det er jo alltids et håp om at dette ikke gjelder Norge. Jeg kommer nemlig ikke til å gi opp kakedeigen min :D
Det håper jeg ikke stemmer! Halve kosen med å bake kakemenner er jo å frotse i deig!
:D

Med tanke på hvor mange barn og voksne som koser seg med slikkepotten og kakedeigen burde vel e.koli-smitten vært et ganske stort problem? :P

Jeg er konditor, og vi smaker på alle rører vi lager, for å kvalitetssjekke. Altså jeg kan smake på opptil 5-6 forskjellige om dagen. Og det har jeg gjort i 8 år nå. Har gått bra hittil i hvertfall, og kommer til å forsette å gjøre det :D

Med tanke på hvor mange barn og voksne som koser seg med slikkepotten og kakedeigen burde vel e.koli-smitten vært et ganske stort problem? :P

Kanskje det handler om nivå av E.Coli? Litt går bra?
Jeg aner ikke, og det vil ikke påvirke meg i det hele tatt :D
Litt hysteri ^^

Nå har ikke jeg lest linken, men tenker at man kan da spise hver an ingrediensene hver for seg, så så lenge kakedeigen ikke har stått på kjøkkenbenken i flere dager så ser jeg virkelig ikke problemet...

"
Ifølge The Washington Post skyldes smitten avføring fra dyr og fugler i kornåkre. Det er fare for at bakterier fra avføringen kan spres til kornet.

– Det finnes ingen effektiv måte å hindre at det ikke kommer E.coli-bakterier i mel, sier professor ved Cornell University, Martin Wiedmann til The Washington Post."
Kan vi ikke spise havregryn med melk på heller da? :o :p
Nei altså, ingen får ta fra meg kakedeigen! Hadde det vært et problem, vil jeg tro Mattilsynet og andre instanser hadde vært på saken for lenge siden! :)

Kan vi ikke spise havregryn med melk på heller da? :o :p
Nei altså, ingen får ta fra meg kakedeigen! Hadde det vært et problem, vil jeg tro Mattilsynet og andre instanser hadde vært på saken for lenge siden! :)

Spørs. Men det er ikke første gangen jeg har hørt om ulumskheter i korn.
Mattilsynet har ikke uttalt seg, men jeg tviler på at det kommer en advarsel.

Spørs. Men det er ikke første gangen jeg har hørt om ulumskheter i korn.
Mattilsynet har ikke uttalt seg, men jeg tviler på at det kommer en advarsel.

Men hvor fisefine kan vi egentlig være? :P Korn vokser jo ute hvor dyr er, må vi isolere kornåkrene liksom? :P

Vi skal bake chocolate chip cookies denne uka, og da kommer både jeg og guttungen til å smake for å "kvalitetssjekke" :)

Med svangerskaps diabetes å null toleranse på sukker. Må jeg si at jeg gleder meg som en gal til jeg er ferdig å gå gravid! For da skal jeg lage brownies :P å jeg SKAL slikke bollen!

Men hvor fisefine kan vi egentlig være? :P Korn vokser jo ute hvor dyr er, må vi isolere kornåkrene liksom? :P

Det er jo umulig.
Men har vi ikke alltid litt av det i oss uansett?
Er for tidlig på morgenen til at jeg orker å google det :P
Men om det stemmer så må det jo handle om hvor høyt nivå av E.Coli det er før det utgjør et problem.
Det handler vel ikke om å være fisefin, men om å ikke få magevondt. Personlig har jeg nok av det i hverdagen, men aldri i livet om jeg gir opp kakedeigen. Da er magevondt verdt det ^^

Har ikke hørt det om e.coli før, men i Danmark f.eks, kan det være salmonella i egg. Der ville jeg ikke spist kakedeig, av den grunn.

Jeg spiser aldri deiger/eller smaker på ting som skal igjennom en steke prosess før det faktisk er stekt. Som f eks rører med rå egg oppi ol. Gjorde det nok som barn, men det kunne ikke falt meg inn nå.
Ungene mine gjør det men, det frister bare ikke meg. Usj :o

Back
Topp