Ikke slå!

ORIGINAL: Mettas

ORIGINAL: *MaRgArItA*

Synes da ikke dette er noe vanskelig i det hele tatt...
Man får øyenkontakt med barnet og sier tydelig og med alvor "nei, ikke slå. Da får mamma au". Og så går man øyeblikkelig over til en kjekk aktivitet sammen og gir ros og oppmuntring når barnet viser tegn til å ta kontakt på en positiv måte...

Hva er problemet...?

Mettas

Hva er problemet ditt da, er ikke alle som er like bråkjekk som deg , og vet alltid hva de skal gjøre[8|]
Blir provosert kjenner jeg....

Hmm...
Hun som startet tråden bad om råd, og jeg gav mitt råd på lik linje med andre. Regner med at jeg har litt erfaring både ift at jeg er 3barnsmor og jobber i barne/ungdomspsykiatrien. Kanskje jeg høres bråkjekk ut fordi jeg ikke helt forstår at så mange synes det er så vanskelig å takle et så hverdagslig problem hos små barn.
Hvis du synes det er så provoserende at andre skriver SIN mening, eller føler seg trygg på et tema, så bør du kanskje få et liv utenom BV...

Mettas

"SÅ vanskelig å takle et hverdagslig problem?"
Hvis du jobber med barn og unge - så har du kanskje sett at ingen er like - Alt er ikke sammenlignbart - og som barn og som foreldre reagerer man ulikt.

ORIGINAL: MaritParit

ORIGINAL: *MaRgArItA*

Man får øyenkontakt med barnet og sier tydelig og med alvor "nei, ikke slå. Da får mamma au". Og så går man øyeblikkelig over til en kjekk aktivitet sammen og gir ros og oppmuntring når barnet viser tegn til å ta kontakt på en positiv måte...

Hva er problemet...?

Mettas

Hva er problemet ditt da, er ikke alle som er like bråkjekk som deg , og vet alltid hva de skal gjøre[8|]
Blir provosert kjenner jeg....

Hmm...
Hun som startet tråden bad om råd, og jeg gav mitt råd på lik linje med andre. Regner med at jeg har litt erfaring både ift at jeg er 3barnsmor og jobber i barne/ungdomspsykiatrien. Kanskje jeg høres bråkjekk ut fordi jeg ikke helt forstår at så mange synes det er så vanskelig å takle et så hverdagslig problem hos små barn.
Hvis du synes det er så provoserende at andre skriver SIN mening, eller føler seg trygg på et tema, så bør du kanskje få et liv utenom BV...

Mettas

"SÅ vanskelig å takle et hverdagslig problem?"
Hvis du jobber med barn og unge - så har du kanskje sett at ingen er like - Alt er ikke sammenlignbart - og som barn og som foreldre reagerer man ulikt.

Kjære, vene... Har da aldri påstått at vi er noe annet enn at vi alle er ulike (skal være sikkert og visst[:D])...
Men HELDIGVIS har vi full ytringsfrihet, og min ytring er fortsatt at jeg ikke skjønner hva problemet er i denne saken; M.a.o. dette synes ikke jeg at dette spørsmålet var så veldig vanskelig å svare på...

Og så kommenterte jeg at jeg syntes det hørte ut som om barnet i dette tilfellet ikke hadde det så greit når han dunket hodet sitt i gulvet som en reaksjon på at mor tok fra leken som han slo med... Tror ikke man trenger å være "besservisser" for å tenke seg at det kan hende at barnet forsøker å formidle en frustrasjon...

Hva er problemet...?

Mettas

Man skal IKKE si ikke! Så du skal ikke si: IKKE slå. Det er like viktig å formulere reglene positivt som å gi positiv oppmerksomhet. Si f.eks: Hendene på magen eller liknende. Frustrasjonen kan komme av at man sier IKKE. Barn har sannsynligvis ikke evnen til å selv finne alternativ atferd. Derfor blir de irritert og frustrert når noen sier hva de IKKE skal gjøre, i stedenfor å si hva de SKAL gjøre. Prøv å få tak i hånden før han slår. hvis ikke, grip tak i hånden og kos med kinnet ditt. si: Du må være god med hånden. Mamma blir så glad når du er god!

Og til Mettas: Det blir veldig overlegent å si: Hva er problemet? Og: Det høres ut som han er veldig frustrert stakkars... Selvfølgelig er han det! Det er jo alle barn i den perioden når de forstår mer språk enn de kan uttrykke. Det er et kjennetegn med den alderen. Du bør ikke uttale deg som om du har all verdens vett og forstand når tipset ditt er sånn halvveis og kunnskapen din om barns ulike faser tydeligvis også er litt frynsete...

sønnen vår var akkurat lik, slo og lo når han fikk til snakk, men vi begynte og si som når han slår  seg og han gråter, fikkdu au au nå ? uff mamma/pappa trøste og  da nusser vi der det er vondt  og han får kos om han vil. og nå  gir han oss kos når vi får vondt så dt virker ut som han har lært omsorg. ikke vet jeg om det er teknikken vår eller alderen. men det er hvertfall noe han  har forstått linken med, og vi skryter alltid når han gjør noe bra.slik at han vet helt sikkert at det var riktig.

når han har gjort noe galt har vi snakket til han litt strengt  for og forklare kort at  detikke er lov og hvorfor, gjør han det igjen får han ikke oppmerksomhet på det. og det er  straff nok virker det ut til når han liker å få ros for det han gjør riktig

ORIGINAL: Fru Riskorn

Hva er problemet...?

Mettas

Man skal IKKE si ikke! Så du skal ikke si: IKKE slå. Det er like viktig å formulere reglene positivt som å gi positiv oppmerksomhet. Si f.eks: Hendene på magen eller liknende. Frustrasjonen kan komme av at man sier IKKE. Barn har sannsynligvis ikke evnen til å selv finne alternativ atferd. Derfor blir de irritert og frustrert når noen sier hva de IKKE skal gjøre, i stedenfor å si hva de SKAL gjøre. Prøv å få tak i hånden før han slår. hvis ikke, grip tak i hånden og kos med kinnet ditt. si: Du må være god med hånden. Mamma blir så glad når du er god!

Og til Mettas: Det blir veldig overlegent å si: Hva er problemet? Og: Det høres ut som han er veldig frustrert stakkars... Selvfølgelig er han det! Det er jo alle barn i den perioden når de forstår mer språk enn de kan uttrykke. Det er et kjennetegn med den alderen. Du bør ikke uttale deg som om du har all verdens vett og forstand når tipset ditt er sånn halvveis og kunnskapen din om barns ulike faser tydeligvis også er litt frynsete...

Du er i allefall MINST like overlegen i dine uttalelser, og vanvittig bastant... Du går faktisk MANGE steg lenger enn meg ved å stemple mine kunnskaper som "frynsete"... Jeg har aldri kommentert andres råd på en sånn ufin måte, selv om jeg er uenig med enkelte av innleggene... Tror du og et par andre ikke tålte å høre at jeg spurte om hva problemet var... og OVERREAGERER veldig ift akkruat det (etter min mening, da)...
Ift mine kunnskaper om barns utvikling, så tar du nok feil... Har en lengre høyskoleutdanning, mye etter og videreutdanning, og har jobbet med barn og unge i 12 år nå...

Forøvrig er jeg HELT enig med deg i at det er viktig å fokusere på den adferden man ØNSKER fremfor det man IKKE ønsker, og fokusere på det som er positivt, noe jeg også sa i mitt innlegg. Men ift kunnskaper så tenker jeg at det er utopisk å tro at barn aldri skal få høre ordet IKKE i en oppdragelse... Barn trenger også å få tilbakemeldinger om hva de IKKE kan få lov til og hva som IKKE er akseptabelt samtidig som vi er minst like tydelige på hva som ER lov og BRA og FLOTT ;)
Men i dette tilfellet hørtes det ut som det ikke var så lett for mor å være i forkant av slagene, og da mener jeg at man også må si fra at det ikke er lov å slå...OG vise hva man ØNSKER at barnet skal gjøre...

Mettas

ORIGINAL: Enaj

ORIGINAL: Arianne||SmartASS
Og det høres ut som du ikke har fått deg noe på en stund, stakkar.. [8D]

Og der kom den første ja...

Hvorfor skal så mange diskusjoner på generelt ende opp i slik avsporing og drittkasting ? Har man ikke noe å tilføye en diskusjon så bør man jaggu meg holde kjeft, greit at Mettas avslutning " hva er problemet" ? var unødvendig, men hvorfor kaste seg ned på et slik nivå bare for å spre kvalme ?

Syns det er alt for mange tråder som ender slikt på generelt, synd for oss som liker en god diskusjon.

Signerer denne og er ferdig med diskusjonen [:)]

Back
Topp