Ikke slå!

lykkelita*

Forumet er livet
Hvordan skal man få et barn på nesten 16 måneder til å skjønne at det ikke er morsomt å slå andre? Når sønnen min kommer i herje humør slår han rundt seg som bare det, klapser til i ansiktet vårt og skur oss overende[8D] Han er også ganske sterk og han kan ofte ha en lekebil eller sånt i handa når han finner ut at han skal slå mamman sin. Hvordan skal jeg få han til å skjønne at det faktisk er vondt? Han vil jo bare leke, men den leken der er det ingen som vil være med på[8D] 

Når jeg sier 'NEI' og 'AU' så bare ler han, kanskje han ser litt usikkert på meg eller blir fornermet, men han slutter ikke. Hva i alle dager gjør man med sånt?

fortsett å si NEI og AU og kikk morskt på han og gir han seg ikke får du sette han ned ( hvis han er på fanget da) eller snu deg rundt og ignorere han...
han må i alle fall ikke få for mye oppmerksomhet rundt dette for det kan hende dt er nettopp det han vil ha..

gi han også masse ros når han virkelig kommer for å kose og koser.....overdriv da det koselige ved dette..

Fikk tips av helsesøstera om å "spille" på følelsene til barnet, så vi begynte å si "au, nå fikk mamma vondt," med trist, alvorlig stemme, og vise at vi ble lei oss og skuffet, og da sluttet han nesten med en gang! Og han slo MYE en stund...[;)]

På vår jente så funket "overse-metoden"... Men,- nå var hun ikke så ille heller, men hun var vel rundt den alderen. Her har det også funket å overse når hun har prøvd å bite på skuldra når hun skal tøyse når vi klemmer..
Jeg sa vel også "Koooose mamma" - når hun gjorde det, og roset henne veldig og takket dypt og inderlig for den deilige kosen, hehe.

ORIGINAL: *junimamma*

Fikk tips av helsesøstera om å "spille" på følelsene til barnet, så vi begynte å si "au, nå fikk mamma vondt," med trist, alvorlig stemme, og vise at vi ble lei oss og skuffet, og da sluttet han nesten med en gang! Og han slo MYE en stund...[;)]

Det trodde jeg var sånn man IKKE skulle gjøre jeg, hehe.
Sier mye forskjellig.

Huff, det har jeg prøvd, da begynner han å hylgråter selv! Får den surleppa først og så brister han i tårer og holder rundt meg for å få trøst... Det er vel effektivt, men jeg får så dårlig samvittighet[8D] -Men så begynner han på igjen så snart han er i godt humør igjen... Det tar kanskje litt tid, jeg vet ikke...

ORIGINAL: chuki

ORIGINAL: MaritParit

Sier mye forskjellig.

er vel snart ikke noe man kan gjøre. Hva skal man gjøre da hvis man ikke engang kan vise barnet at det ikke er greit med å overspille litt for å få de til å forstå at det kan gjøre vondt å bli slått, selv om det ikke er det hver gang. Er jo ikke greit at barnet slår. Blir litt oppgitt jeg, for er snart ikke noe man kan gjøre.
Vil si at det er værre å overse barnet totalt, enn å spille litt og overdrive at det var vondt å bli slått.

Slang på den hehe`n - for å vise at det blir nesten morsomt så mange råd som det er.
Altså, man må nesten bare stole på seg selv- og se hva som fungerer. Ikke alltid lett å rådføre seg når meningene er så mange :):)

Konsekvent nei hver gang og fjern han fra situasjonen! Å ikke gi mer oppmerksomhet.. Adferd som gies oppmerksomhet - den gjentas..

Jeg tenker som så at små barn ikke slår for å gjøre den andre vondt men at det å slå, være i litt herjemodus faktisk er en del av tilnærmingen barnet har til andre og i stedet for språk som kommunikasjonsmiddel.

Jeg ville heller tatt vekk leken som barnet slår med å tatt hånden å vist hva som er lurt å gjøre med den - som å kose/stryke med, ta på forsiktig på kroppen for å få oppmerksomhet. Synes at barn best lærer av hva som er lov å gjør ved at vi forteller dem hva som er lurt/tilatt å gjøre .. ikke fokusere på hva som IKKE er lov å gjøre.

Er selv heller ikke glad i å skulle påføre barnet skamfølelse.. den gir barnet, som ikke har nok "knagger" til å bearbeide følelsene, en aldri så liten frustrasjon og gir barnet igjen dårlig selvfølelse og ikke minst dårlig mestringsfølelse.

Men dette er hva jeg føler om slike temaer som dette.. ikke hva andre MÅ adoptere.. [;)] 

Å prøve ut ulike råd er greit og så får man finne ut hva som passer en selv og barnet best.

Sier mye forskjellig.

er vel snart ikke noe man kan gjøre. Hva skal man gjøre da hvis man ikke engang kan vise barnet at det ikke er greit med å overspille litt for å få de til å forstå at det kan gjøre vondt å bli slått, selv om det ikke er det hver gang. Er jo ikke greit at barnet slår. Blir litt oppgitt jeg, for er snart ikke noe man kan gjøre.
Vil si at det er værre å overse barnet totalt, enn å spille litt og overdrive at det var vondt å bli slått.

Slang på den hehe`n - for å vise at det blir nesten morsomt så mange råd som det er.
Altså, man må nesten bare stole på seg selv- og se hva som fungerer. Ikke alltid lett å rådføre seg når meningene er så mange :):)

[;)] forsto jo det, men er litt sånn, at man skal nesten ikke gjøre noe med barna nå. Er ikke noe som er ok. Får følelsen av at det er litt sånn "ja, til fri barneoppdragelse", uten at det egentlig er det. Blir litt matt.

Jo - jeg forstår det.
Jeg tenker (iallefall pr idag, datteren min er 2) - at det å rose god oppførsel er med på å gjøre det GØY å gjøre gode ting - fremfor at hun unngår å gjøre "slemme" ting i frykt for kjeft/straff - som hun kanskje ikke forstår - ved at barn ikke forstår konsekvensene av handlingene sine fullt ut.
Jeg ser ikke på det som passiv/fri oppdragelse - men man skal få lov til å mene det man vil :)
Men det er forskjell på handling da selvsagt.

Synes da ikke dette er noe vanskelig i det hele tatt...
Man får øyenkontakt med barnet og sier tydelig og med alvor "nei, ikke slå. Da får mamma au". Og så går man øyeblikkelig over til en kjekk aktivitet sammen og gir ros og oppmuntring når barnet viser tegn til å ta kontakt på en positiv måte...

Hva er problemet...?

Mettas

ORIGINAL: Mettas

Man får øyenkontakt med barnet og sier tydelig og med alvor "nei, ikke slå. Da får mamma au". Og så går man øyeblikkelig over til en kjekk aktivitet sammen og gir ros og oppmuntring når barnet viser tegn til å ta kontakt på en positiv måte...

Hva er problemet...?

Mettas

Er jo ikke alle barn som reagerer likt da[8|]
Markus slår ting i gulvet, han driter i om jeg blir lei meg eller sinna, slår bare mer da.. Tar jeg tingen fra han dunker han sitt eget hodet i gulvet[8|]
Men virker som det nytter litt å overse.

Hva er problemet...?

Mettas

herregud[8|]

ORIGINAL: Lillingen

Hva er problemet...?

Mettas

Er jo ikke alle barn som reagerer likt da[8|]
Markus slår ting i gulvet, han driter i om jeg blir lei meg eller sinna, slår bare mer da.. Tar jeg tingen fra han dunker han sitt eget hodet i gulvet[8|]
Men virker som det nytter litt å overse.

Sa ikke at du skulle bli lei deg (spille på barnets følelser er ikke nødvendigvis et gode), og heller IKKE at du burde bli sinna... Har selv vært gjennom fasene med 2 barn som nå er snart 5 år og 7 år, og har en liten på snart 5 mnd.
Man skal være tydelig og vise barnet at det ikke er akseptabelt å slå, samtidig som man skal være rolig og bestemt OG ROSE BARNET FOR ØNSKELIG ADFERD...

Når du sier at gutten din slår sitt eget hode i gulvet som respons, så tenker jeg at sønnen din forsøker å fortelle deg at han ikke har det så greit... Blir han sett og møtt på sine egne følelser og bekreftet følelsesmessig? Høres ut som han er veldig frustrert stakkar...

Mettas

ORIGINAL: Arianne||SmartASS

Høres ut som han er veldig frustrert stakkar...

Og det høres ut som du ikke har fått deg noe på en stund, stakkar.. [8D]

[:D] I allverden... Hvor kom DET fra??
Det svaret var så saklig at det er nærliggende å tro at du er full av hormoner på avveier [:D]

Mettas

Når jeg bærer han, så klasker han ofte til meg i ansiktet dersom han er i sitt hypre hjørne. Da sier jeg først "nei!" med bestemt mine, og dersom han gjentar det sier jeg "ikke lov." og setter han ned på gulvet. Da begynner han somregel å sutre litt, men da overser jeg han. Når han da roer seg, så setter jeg meg ned på gulvet å leker litt med han (dersom jeg har mulighet), eller jeg bare begynner å prate og le med han igjen. Er kanskje ikke særlig pedagogisk riktig det heller, men det funker her i gården...;)

Høres ut som han er veldig frustrert stakkar...

Og det høres ut som du ikke har fått deg noe på en stund, stakkar.. [8D]

[:D] I allverden... Hvor kom DET fra??
Det svaret var så saklig at det er nærliggende å tro at du er full av hormoner på avveier [:D]

Mettas

Jo, jeg har hørt at de som går en stund uten gjerne blir sånne småbesserwisser'e..[8D]

Jeg svarer på innlegg på lik linje med alle andre her inne. At DU synes jeg er bedrevitende får stå for din egen regning, (smart)ASS... Registrerer for øvrig at du bruker en del mer tid enn meg her inne, så da kan vi jo lure på hvem av oss som har gått lengst uten....[:D]

jeg satt meg ned å begynte å gråte..og etter det... full stopp![:D]

Hva er problemet...?

Mettas

Hva er problemet ditt da, er ikke alle som er like bråkjekk som deg , og vet alltid hva de skal gjøre[8|]
Blir provosert kjenner jeg....

ORIGINAL: *MaRgArItA*

Hva er problemet...?

Mettas

Hva er problemet ditt da, er ikke alle som er like bråkjekk som deg , og vet alltid hva de skal gjøre[8|]
Blir provosert kjenner jeg....

Hmm...
Hun som startet tråden bad om råd, og jeg gav mitt råd på lik linje med andre. Regner med at jeg har litt erfaring både ift at jeg er 3barnsmor og jobber i barne/ungdomspsykiatrien. Kanskje jeg høres bråkjekk ut fordi jeg ikke helt forstår at så mange synes det er så vanskelig å takle et så hverdagslig problem hos små barn.
Hvis du synes det er så provoserende at andre skriver SIN mening, eller føler seg trygg på et tema, så bør du kanskje få et liv utenom BV...

Mettas

Back
Topp