Ikke samsove med nyfødte?

ORIGINAL: [Malin]

Min hs anbefaler samsoving så lenge vi ikke er røykere, og lillegutt har egen dyne (pga varmen).. [:)]

Det jeg og har hørt.. og at det er fy fy ved alkoholinntak[;)]

vi har også samsovet hele tiden, driver å flytter han over i egen seng nå[:)] Men han har ligget inntil meg da, ble gal om jeg prøvde å legge han under egen dyne[&:] HS her har ikke sagt noe på samsovingen ihvertfall, selv ikke da han var nyfødt[:)]

jeg samsover med mine 2 gutter... eldstemann var aldri vrang med å sove i sing seng..men minste mann ammes forsatt og vi samsover-lurer på om det er lukta mi som han forbinder med mat,mat -derfor klarer han ALDRI å sove uten meg (uten amming/byssing)og han har "lett" søvn ,og våkner lett[&:][:@] kunnet jeg tatt tiden tilbake,hadde jeg lagt han i sin egen seng..Jeg skulle liksom gjøre det enkelt for meg,og amminga om natten,og der fikk jeg min straff[&:]

ORIGINAL: Lykkeliky

Da jeg lå på barsel anbefalte de samsoving. Det er halvannet år siden. Har ikke hørt at det er kommet nye anbefalinger? Sa hun grunnen til at hun ikke anbefalte samsoving?

Aldri hørt at det er negativt.
Vi samsov mye den første tiden. Jeg ble så trett av ammingen og når jeg endelig fikk til å ligge å amme var det deilig å bare la ungen ligge der. Hadde eget teppe til henne da[:)]

ene jordmora mente på det ikke var noe problem, så fremmt ej ikke var full, påvirket av noe annet eller røykte. men har hørt det ikke er å annbefale, for man kan rulle seg over babyen, legge dynen over den, snu ryggen til å puffe den ut av senga... osv... så vil du også lære ungen til en uvane som blir vond å vende. me eldstemann var ej veldig nøye på ditte. men jenta mi voknet ofte å brukte laaang tid på å bli fornøyd. hylte så fort ej prøvde å flytte ho. så ho fikk fri bufee hele natta. var også ei stund, en mnd eller lenger, kor ho var veldig tett, å eneste måten ej å ho fikk sove på var å sitte å sove. så har gjort det selv. men angrer litt no. det var et mareritt å avenne ho med det! hehe. har ej lært? helt sikkert ikke.[:D]

Grunnen til at de ikke anbefaler samsoving er at det øker faren for krybbedød. Om en allikevel ønsker å samsove skal den lille ligge for seg selv, under egen dyne for å unngå overoppheting. Det er også viktig at foreldrene ikke røyker eller er beruset. Jeg har samsovet deler av natten med alle mine tre, etter disse kriteriene.

Jeg har alltid syns det høres så ekkelt ut me tanke på alt som kan sje, men nå når jeg har fått Fillip Andreas og han liker og ligge under egen dyne og kose med puppen etter Torbjørn er gått på jobb så føler jeg at han skal få den kosen som han vil ha [:D] Det er en gang han har hatt dynen min litt for nerme men det er også eneste gangen, når jeg ligger med han slik så rører jeg jo ikke en muskel så det og trille over dei tror jeg skal en del til.

Gjør som du og Leon føler for [:D] Et mamma hjerte vet alltid best Var slik det begynnte med meg og Fillip Andreas [;)]

de anbefaler ikke samsoving fordi det kan bli for varmt for de små,noe som kan ha alvorlige konsekvenser for dem. det er i hvertfall det jeg har fått med meg! Men her sov han sammen med meg den første tiden for det, ellers hadde det ikke blitt noe søvn på noen av oss. Han sov under sin egen dyne da.

Fikk beskjed om å samsove på sykehuset om han ikke roa seg... gjør det nå også nesten hver natt.

Samsov fra dag 1. Den første mnd lå han på brystet mitt stort sett hele natta. Jeg sov dårlig, men han sov fint og rolig[:)]

Altså, hvis ikke jeg hadde samsovet med snuppa da hun var nyfødt så hadde ingen av oss sovet.
På sykehuset klagde jeg litt til jordmødrene over at jeg sov så dårlig og hun bare ville sove på puppen, og da svarte de (ordrett sitert): Så heldi ho e!

ORIGINAL: Lykkeliky

Da jeg lå på barsel anbefalte de samsoving. Det er halvannet år siden. Har ikke hørt at det er kommet nye anbefalinger? Sa hun grunnen til at hun ikke anbefalte samsoving?

Samme her... Samsov med småen til han var 5 mnd ca.. Ingen som sa noe på det [:)] Han lå ved siden av meg i senga med egen dyne da

Nei samsoving drev vi ikke med. Han har sovet i vår seng 4 ganger og det var når han var skamsjuk og over 1 år.

Her står det litt om samsoving http://www.hjemmemamma.com/trygg-samsoving Men mener eg har hørt att det er en risiko for krybbedød da.

ORIGINAL: Hønemor92

Vi somsover enda (ho er 13mnd snart)
Eneste negative jeg har hørt om det er at det er vanskelig å venne av igjen.
Ellers har ingen sagt noe på dette. Vi har hver vår dyne da[8D]

Hei
Det er sant som du sier at det er vanskligere å vende de av å legge de fra samsovingen. Jeg har samsovet med allle mine ( minstemann er 7 mndr) og hver gang har vært et mareritt. Vi sliter enda med nr 3 og han er 7 ÅR.... Ja det er helt sykt, men han er blitt likar men det hender han finner veien enda. Minste man skal vi begynne å legge i egen seng nå- Fikk høre at så lenge man avvenner ungan fra "store senga" før 12 mndrs aldren så skal det går bra....

Kommer til å savne kosen da, men du og du kor godt det kommer til å få tilbake senga mi igjen....

samsov med 1. mann, som døde i krybbedød i min seng. Har ikke samsovet med de andre to, av den grunn. Hadde jeg visst at samsoving økte faren for krybbedød så hadde jeg ikke sovet med 1. mann heller. Men dette er 14 år siden og da var ikke dette forsket på. Nå vet man mer om sammenhenger mellom samsoving og krybbedød enn den gang. Rådet om samsoving fra helsepersonel er for å stimulere amming, og er altså motstridende med rådene som gjelder krybbedød. For meg ble frykten avgjørende på bekostning av amminga...

Fikk råd på sykehuset om samsoving jeg også når minstemann ble født, men satte de på plass når jeg fortale om risikoen ved krybbedød. Fikk til svar at de anbefalte det for å stimulere melkeproduksjonen, fordi de anså krybbedødrisikoen som lav, men de skjønte meg godt da, og nevnte aldri samsoving igjen.

Så mine to siste har aldri fått tilbud om å sove med kroppskontakt, og de har begge sovet godt om natta. Tror det har noe med tilbud og etterspørsel å gjøre jeg....

ORIGINAL: siljegulli

ALLE helsesøstre sier forskjellig.... Jeg hørte på meg selv jeg[:)] Magefølelsen er viktig...

HELLT enig! det er flere ganger jeg heller vil følge min magefølelse en hva hs har sagt til meg..
Etter 3 barn som er friske å fine og ikke hatt noe problem, sku en tro at magefølelsen har stemmt ja [:)]

da ville jeg spurt henne hvilken grunn hun har for det!
har aldri hørt noe annet enn at det er positivt med mindre man røyker.

Her har vi samsovet siden vi kom hjem [:)]

Og hs sa at hun var for samsoving de første ukene, så...
Alle sover godt, han har egen dyne, vi røyker ikke (gubben sover på sofaen om han har tatt dram), så ser ikke problemet..

Back
Topp