Ikke samsove med nyfødte?

*UtspyttaLaban*

Forumet er livet
VIP
Lillegutt har en urolig periode fra 4 tiden og frem til ca halv seks om morran. En tinge som funker da er at jeg bygger opp puter bak ryggen min, så halvies sitter jeg der med lillegutt på brystet. Da sovner vi begge to, og sover søtt til vesla på 3 kommer og vekker oss [:)]

Nevnte dette for helsesøster idag, og fikk da klar beskjed om at samsoving burde en ikke praktisere med nyfødte.

Hva har dere hørt om dette?
Har dere samsovet med de små?[:)]

Ja, jeg har samsovet med barna.

Hatt barna både på brystet og ved siden av meg i senga. Passet bare på at vi voksne lå litt lengre ned i senga slik at de ikke fikk dyna vår over seg.

Da jeg lå på barsel anbefalte de samsoving. Det er halvannet år siden. Har ikke hørt at det er kommet nye anbefalinger? Sa hun grunnen til at hun ikke anbefalte samsoving?

jeg og snuppa samsov til hun var ca 1,5 mnd..ellers har det vært når hun har vært syk eller våknet mye i løpet av en natt[:)]

vet det ikke er bra med samsoving generelt, men har aldri hørt noe om akuratt med nyfødte

Vi har samsovet fra første natt. Var veldig mange netter de første ukene han sov på brystet mitt slik som gutten din.
Kan ikke skjønne at det skal være noe problem. Hs vår sa aldri noe på det.

Det har eg ikkje hørt før [&:]
Helsesøster nevnte ikkje det når eg spurte om samsoving iallefall!
Er vell bare det at foreldrene ikkje bør røyke, ta rusmidler og drikke alkohol når det er samsoving og at ungen bør ha egen pute og at madrassen bør ikkje være alt for myk!

Viss eg ikkje kunne samsove med min unge så lurer eg skikkelig på når eg hadde fått meg søvn siden han nekter å sove noen annen plass en oppå meg eller i armkroken [&:]

Ja,jeg samsov med han fra dag en jeg......og det har funka kjempefint!
Nå skal det sies at jeg har en ekstra stor dobbeltseng,og er alenemammaså det var jo bare meg og lille oppi senga,men vi sov begge kjempegodt!
Jeg satte senga inntil veggen på den ene siden,sånn at han ikke skulle falle ut(ikke det at han hadde klar å rulle seg ut av ssenga nr han var så liten da[;)])
Og det var kjempe deilig når et kom til amming på natten,for da lå han midt i senga,og så bare bytta jeg side etter hvilken pupp han skulle spise på[:D]

Samsov med eldste allerede på barsel, og der sa de aldri noe negativt om det!

Vi somsover enda (ho er 13mnd snart)
Eneste negative jeg har hørt om det er at det er vanskelig å venne av igjen.
Ellers har ingen sagt noe på dette. Vi har hver vår dyne da[8D]

Vi har samsovet med begge ungene når de var små.
Syns det var så lettvint med tanke på nattmat, bare slenge frem puppen [8D]
Fikk aldri beskjed om at det var "no-no".

ORIGINAL: Raemec

Samsov med eldste allerede på barsel, og der sa de aldri noe negativt om det!

Ja, de anbefalte samsoving på barsel her også. Men jeg følte det helt naturlig å samsove så ville gjort det uansett.

Eg har samsvet med storeøster fra dag.1 og helt til nå! når er hun 2 år og 2 mnd! (driver med avvenning nå)

Men for min del, så er det sååå greit og kos å gjøre det, at eg kommer til å samsve med babyen i magen også[:)] blir mer søvn, og mr og barn er fornøgde begge 2[:D]

Så nei- eg kan ikkje se ulempn med å samsove, så lenge begge trives med det!

Hm, ser det er vanligt med samsoving iallefall[8D]
Ho sa ikkje koffor det ikkje var anbefalt da, jeg og trodde de var kun at om en ikke røyket eller brulte alkohol/rus en ikke skulle samsove.

Får høre igjenn på tirsdag, da skal vi på ny kontroll, og da skal vi til ei anna helsesøster [:)]

What? Ja, jeg samsov med Eskil de første 10 dagene.
Du skal IKKE samsove hvis en eller begge parter er røykere eller er beruset, men sellers kan du gjøre det. Barnet bør da ha egen dyne.

jeg har bevist gått inn for å IKKE samsove med de to minste..
Men med Tuva ble det mange netter på sofaen med hu opppå meg av forskellige grunner.. Og alt jeg sier er: alt for husfreden!

Fatter ikke at de går så mye frem å tilbake med det..
Nå er Sofia 4 mnder, og på vår første kontroll på hs sa hu at vi bare kunne samsove, bare gi babyen egen dyne osv..
Og nå er det plutselig FYFY? hmmmm [8|]

Jeg samsov med snuppen allerede på sykehuset, for han roet seg stort sett ikke ellers. Når vi kom hjem plagdes vi med soving, så det endte med at de første mnd fram til ca 3 mnd. sov han på siden av meg. Ikke noe problem slik jeg ser det. Men jeg sov aldri tungt eller skikkelig, var hele tiden på vakt for hver bevegelse han gjorde. Så det var ikke akkurat noe kvalitetssøvn for meg men måtte gjøre det for å få til en form for døgnrytme...

Min hs anbefaler samsoving så lenge vi ikke er røykere, og lillegutt har egen dyne (pga varmen).. [:)]

ALLE helsesøstre sier forskjellig.... Jeg hørte på meg selv jeg[:)] Magefølelsen er viktig...

Vi ble faktisk anbefalt samsoving..
Men viktig med egen dyne pga overoppheting. Så kanskje det du skal være obs på siden du har henne på brystet?? Ikke vet jeg¸ men de regulerer ikke tempen sin godt enda. Og derfor egen dyne og ikke under vår, da vi varmer den opp også. Men helsesøster sa her til ei i gruppa mi at det var greit så lenge hun ikke sov hardere enn at hun våknet om ungen var gjennomsvett eller no. Viktig at dere begge får søvn!!!

Back
Topp