Ikke lov å klatre i trær?

Mange foreldre er nok "hysteriske" som de seier. Men kan du tenke deg å jobbe i ein barnehage som alltid er underbemanna (noke dei fleste barnehager er) og du har ansvar for kanskje 8-10 håpefulle små, åleine! Vel, klatre i trær er ikkje akkurat den aktiviteten de gjer dykk ut på då. Eg meiner også at barn skal få vere barn, men i barnehagen må vi tenke på at dei ansatte har ansvaret, og ofte rekk dei ikkje over det antall ungar som er der eingong.

Veldig synd at det er slik rundt og kring, men er dessverre sannheita i mange tilfeller :(

Førstegangs - Desemberbaby <3

Hva med ned? :p
Flere som sier at de må komme seg ned selv. Det vet man jo ikke på forhånd?
Jeg måtte opp i noe leke greier må McD da jenta mi begynte å hyle langt oppi ett rer man skulle klatre ned i. Bekkenløsning og halvstor gravidmage, kjempestas....

De slipper å sitte igjen i treet når vi går tilbake til barnehagen :P

Kjære vene....Det blir vel for dumt? Og uansett, la oss si at det er pga sikkerhet/oversikt som noen nevner lengre oppe, så er det da utrolig merkelig å begrunne det med at det er farlig å klatre i trær? Da må de nå heller si at det er fordi ingen kan passe på om ikke annet...
Håper for all del lillegutt får lov å klatre i trær i bhg når han blir stor nok til å ønske det...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mange foreldre er nok "hysteriske" som de seier. Men kan du tenke deg å jobbe i ein barnehage som alltid er underbemanna (noke dei fleste barnehager er) og du har ansvar for kanskje 8-10 håpefulle små, åleine! Vel, klatre i trær er ikkje akkurat den aktiviteten de gjer dykk ut på då. Eg meiner også at barn skal få vere barn, men i barnehagen må vi tenke på at dei ansatte har ansvaret, og ofte rekk dei ikkje over det antall ungar som er der eingong.

Veldig synd at det er slik rundt og kring, men er dessverre sannheita i mange tilfeller :(

Men hvorfor i all verden velger bhg da å begrunne det ovenfor barna at de ikke får lov fordi det er farlig å klatre i trær? Da tror jo barna det er farlig å klatre i trær samme hvor de er eller hvem de er sammen med, både i bhg og ellers.Da bør de gi en annen forklaring synes jeg.

Men hvorfor i all verden velger bhg da å begrunne det ovenfor barna at de ikke får lov fordi det er farlig å klatre i trær? Da tror jo barna det er farlig å klatre i trær samme hvor de er eller hvem de er sammen med, både i bhg og ellers.Da bør de gi en annen forklaring synes jeg.

Kvifor denne barnehagen har gitt den begrunnelsen kan eg ikkje svare deg på, det er veldig synd såklart... Kan ha vert ein ansatt som har vert for snar på "avtrekkeren" kanskje :)

Helt enig.
Skjønner ikke hvorfor man skal være så overbeskyttende hele tiden.

Skjønner at det kan være vanskelig å passe på alle men la de klatre en og en da. Ikke skrem barna til at klatring i trær er farlig. (For noe tull)

Aner ikke hvordan det er i vår bhg men håper barn får være barn å klatre i trær :)

snakket med eier i mine barns bhg med 10 barn om denne diskusjonen, kom i snakk om at gutten min hadde falt i området rundt gapahuken på noen balanseringsstokker de hadde lagt ut og slått nesen sin kraftig (det er slikt som skjer). og da sa hun at hun hadde hørt at slikt ble mer og mer vanlig, men at der oppfordret de foreldrene til å søke barnet til en annen barnehage om de ikke ønsket at barnet skulle klatre i tre f.eks. så da er det heldigvis lov der i alle fall :-)

Her vet jeg faktisk ikke. Aldri tenkt tanken.

Men jeg tror at de gjør det. Hun går i en gårds og friluftsbhg og er mye ute på tur i skogen.

Jeg syns absolutt at barna skal få klatre i trær. Det er viktig at de får utfoldet seg for å utvikle gode motoriske evner. Det bør gå helt fint å la dem klatre, bare si ifra at de ikke må klatre høyere enn at de klarer å komme seg ned selv også.:)

snakket med eier i mine barns bhg med 10 barn om denne diskusjonen, kom i snakk om at gutten min hadde falt i området rundt gapahuken på noen balanseringsstokker de hadde lagt ut og slått nesen sin kraftig (det er slikt som skjer). og da sa hun at hun hadde hørt at slikt ble mer og mer vanlig, men at der oppfordret de foreldrene til å søke barnet til en annen barnehage om de ikke ønsket at barnet skulle klatre i tre f.eks. så da er det heldigvis lov der i alle fall :-)
Såpass! Men er helt enig med eieren.
Og utforsking og klatring er jo med på å utvikle barna, så at de ikke skal få lov til å utfolde seg hemmer jo mye.
Tror det er få barnehager der sånt ikke er lov.

Såpass! Men er helt enig med eieren.
Og utforsking og klatring er jo med på å utvikle barna, så at de ikke skal få lov til å utfolde seg hemmer jo mye.
Tror det er få barnehager der sånt ikke er lov.
Ja litt drastisk det kanskje, men det er fordi de er veldig opptatt av at barna skal få utfolde seg, utfordre seg og utvikle seg mest og best mulig både fysisk og mentalt ved hjelp av naturen og det rundt oss :-) de bruker skogen og naturen MYE, er veldig mye ute og opptatt av å ikke "hemme" barna :-) jeg synes det er helt topp.
ja jeg hentet gutten her om dagen, han hadde blødd neseblod og var litt blå over nesen og litt under det ene øye, men ingen varige men, det hadde skjedd 1t før jeg kom og når jeg kom var han helt i 100 igjen :-) og jeg tenker at de også lærer mye av å slå seg litt, lærer hvordan de skal passe seg, hvordan de skal falle og at det også er med på å styrke empatien når de kjenner hvordan det er å så seg og å få vondt :-)

Back
Topp