Ikke lov å klatre i trær?

Jeg selv brakk faktisk armen på tur i marka i barnehagen fordi jeg falt ned fra et tre. :p Og jeg husker minst ett beinbrudd til fra barnehagen, det skjedde i selve barnehagen, og han brakk et bein. Så jeg ser jo poenget da. ;)

Men har ikke hørt noe om at ungene her ikke har lov til å klatre, men samtidig har de jo ikke noen klatretrær i barnehagen da, så det har vel ikke vært nødvendig å snakke så mye om heller. Ser ikke noe problem med at unger klatrer i trær, men jeg skjønner jo at ikke barnehageansatte vil ta ansvar for slikt.

Ikke tenkt på, men tror det :) ser nå ungene klatrer overalt i bhg.

Vet ikke hvordan det er i bhg, men gutten min på snart 3 er oppe i treet utenfor hele tiden når vi er hjemme. Klatrer opp og ned selv. Vil at de skal lære slikt :-)

I vår barnehage er det lov å klatre i trær.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Her er de på Utegruppe 2 dager i uka, da har de 2 klatretrær som de klatrer masse i:)

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Her får de klatre, tror jeg :) Hvis ikke kommer vi til å gå en runde på det når han blir eldre! Han skal få lov til å utfolde seg under rimelighetens grenser (noe jeg mener treklatring er) :)

Sykt? Nei. Ansvarsfult sier jeg. En voksen på stor avdeling må passe på ca 5 barn samtidig og det mennesket har ikke sjans å dele seg på så mange om de begynner å klatre. Det er rett og slett pga sikkerhet.
Klatre i trær kan de gjøre med oss foreldre. :)
Ehh.. Det kan vel løses enkelt. Foreksempel ved at et tre er "klatretreet" Da lager du kontroll for deg selv. Jeg jobber på stor avdeling i barnehage, og tenker utfoldelse i naturen er viktig ute på tur :-)

Fullt lovlig, akkurat som på skolen. Den eneste forutsetningen som ble satt begge steder var at barna måtte klare å komme seg ned helt selv :).

Her fikk de klatre en og en, men så hva gjør du når de 5 du skal passe på alle vil klatre samtidig? Du vet du ikke rekker å løpe rundt å stoppe alle sammen.
Det er rett og slett ikke nok armer og så for at det da skal være rettferdig og barnehagen ikke skal stå ansvarlig for mer enn nødvendig så skjønner jeg godt at man har klatreforbud.

Men her hjemme lar jeg mer enn gjerne barnet mitt klatre i trær for da er det kun jeg/vi som er ansvarlig og skulle ulykken være ute er distansen (i tid) til nærmeste lege/sykehus kortere.
Vi har faktisk opplevd stygge ulykker i barnehagen der jentungen gikk nettopp pga litt "uforsvarlig" lek. En gutt på nesten 6 mistet 4 fortenner.
Om man har fem som vil klatre samtidig så må jo de ansatte vurdere om de kan det, eller om de må vente på tur. En regel om at når den voksne sier stopp så er det ikke lov å klatre høyere feks. Hører de ikke etter så får de ikke klatre. Hvis ingen av barna klarer å følge en sånn beskjed så er det de voksne som må tenke på hva de kan gjøre annerledes, for da er det jo noe som ikke funker. Vi er 17 barn og tre voksne på tur, alle får klatre når du vil, og da er det kanskje fort 10 barn som klatrer samtidig. De yngste er fornøyd med å stå på nederste gren, de aller fleste barn begrenser seg selv og trenger heller å bli heiet frem enn å holdes tilbake.

Sent from my iPhone using BV Forum

Om man har fem som vil klatre samtidig så må jo de ansatte vurdere om de kan det, eller om de må vente på tur. En regel om at når den voksne sier stopp så er det ikke lov å klatre høyere feks. Hører de ikke etter så får de ikke klatre. Hvis ingen av barna klarer å følge en sånn beskjed så er det de voksne som må tenke på hva de kan gjøre annerledes, for da er det jo noe som ikke funker. Vi er 17 barn og tre voksne på tur, alle får klatre når du vil, og da er det kanskje fort 10 barn som klatrer samtidig. De yngste er fornøyd med å stå på nederste gren, de aller fleste barn begrenser seg selv og trenger heller å bli heiet frem enn å holdes tilbake.

Sent from my iPhone using BV Forum
Høres ut som du jobber på en plass med bedre kustus på barna enn der datteren min gikk. :) Det er bra :)

Mine barn går i en familiebhg med 10 barn. Har ikke spurt gutten om de får lov å klatre i trær, men regner nesten med det, da de har skogen rett utenfor området og bruker den mye, de har en gapahuk i et område der med masse trær, de får lov å sage og spikre, har bygd seg ei trehytte på bakkenivå, når jeg kom i går holdt de på å bygge seg en brannbil med hjul inni skogen der. de klatrer oppå denne trehytta osv så regner ikke med det er forbudt å klatre i trær.
En superflott barnehage som virkelig lar barna få prøve seg, utfordre seg og utfolde seg. blir blåflekker, skrubbså og neseblod innimellom, men det tåler de og lærer de av :-)

Hos oss får de klarte. Men de må komme seg opp selv, vi hjelper de ikke...
Hva med ned? :p
Flere som sier at de må komme seg ned selv. Det vet man jo ikke på forhånd?
Jeg måtte opp i noe leke greier må McD da jenta mi begynte å hyle langt oppi ett rer man skulle klatre ned i. Bekkenløsning og halvstor gravidmage, kjempestas....

Jeg tror det er lov å klatre i trær. Alt annet virker for meg helt ulogisk. Det er klatrestativ i barnehagen, som de kommer ganske høyt opp på, så om de faller ned fra den eller et tre vil nok skadene bli de samme. Kanskje verre på klatrestativet, for der er det ingen greiner til å ta av for farten ned. Men jeg håper og tror at de ikke løfter barna opp i treet. Min mening er at barna selv må kunne komme opp og ned uten at den voksne hjelper til med løfting.

Hva med ned? :p
Flere som sier at de må komme seg ned selv. Det vet man jo ikke på forhånd?
Jeg måtte opp i noe leke greier må McD da jenta mi begynte å hyle langt oppi ett rer man skulle klatre ned i. Bekkenløsning og halvstor gravidmage, kjempestas....

Det syns jeg er veldig forskjellig om jeg er med eller ikke. Datteren min blir superhjelpesløs når jeg er der og lar seg ikke motivere, men på turningen er tilbakemeldingen om at hun er supertøff og lar seg motivere til å komme seg opp og ned for egen maskin. Bare ikke når hun ser meg.. :p

Det syns jeg er veldig forskjellig om jeg er med eller ikke. Datteren min blir superhjelpesløs når jeg er der og lar seg ikke motivere, men på turningen er tilbakemeldingen om at hun er supertøff og lar seg motivere til å komme seg opp og ned for egen maskin. Bare ikke når hun ser meg.. :p
Mi er ikke supertøff. Skulle ønske hun var det da :) men er nok noe i det du sier ja :)

Men hun lar seg kanskje motivere av andre? :) Tror det er litt viktig å se dem utenfor mamma-pappa-tilværelsen :)
Joda, men hun gjør aldri noe før hun vet hun får det til:) jeg har bestandig vært sånn selv, så det ligger nok i de supre genene jeg har overført til henne :p

Back
Topp