Ikke la gravide gå mer enn 7 dager over termin. redd liv

Ja, rart at noen land setter i gang allerede etter 7 dager overtid og i Norge vil man helst ikke sette i gang om man ikke blir ABSOLUTT nødt til det..
 
Nå er det mye negativt rundt igangsettelse også, men Norge er helt klart ikke fremst i utviklingen på det området. Da jeg gikk gravid sist, var det veldig stort fokus på det, og jeg er glad jeg bor i en by som setter i gang 7 dager over, og ikke på død og liv venter i det lengste.
 
Signerer denne. Vet dessverre om noen som mista sitt barn to dager etter fødselen fordi den ble satt igang for sent...
 


Gollemor skrev:
Nå er det mye negativt rundt igangsettelse også, men Norge er helt klart ikke fremst i utviklingen på det området. Da jeg gikk gravid sist, var det veldig stort fokus på det, og jeg er glad jeg bor i en by som setter i gang 7 dager over, og ikke på død og liv venter i det lengste.


Jeg ble ikke satt igang etter 7 dager sist! Storebror kom til verden 10 dager over. Var inne på overtidskontroll 9 dager over, der ble jeg tok jeg sparketest og en lege undersøkte meg. Husker jeg var på gråten da jeg først kom inn til legen for det første hun sa var at det var ikke noe problem å gå to uker over... Så jeg belaget meg på å dra hjem og vente. Men da hun undersøkte meg var jeg helt moden med en cm åpning, hun tok en hinneløsning og sa at da regnet hun med at fødselen ville starte i løpet av kvelden. To timer senere startet riene og to timer etter det var de regelmessige og dro ned til sykehuset.
Det eneste de lover ved st. olavs er at man skal komme inn til overtidskontroll etter 7 dager. På helsekortet mitt står det at jeg er på overtid fra 28/6 (termin 21/6), over skrev jordmora på ul vurdering av overtid denne dagen. Men siden jeg er 2. gangs håper jeg at han kommer før jeg kommer til overtid!!
 


Lanikai skrev:


Gollemor skrev:
Nå er det mye negativt rundt igangsettelse også, men Norge er helt klart ikke fremst i utviklingen på det området. Da jeg gikk gravid sist, var det veldig stort fokus på det, og jeg er glad jeg bor i en by som setter i gang 7 dager over, og ikke på død og liv venter i det lengste.


Jeg ble ikke satt igang etter 7 dager sist! Storebror kom til verden 10 dager over. Var inne på overtidskontroll 9 dager over, der ble jeg tok jeg sparketest og en lege undersøkte meg. Husker jeg var på gråten da jeg først kom inn til legen for det første hun sa var at det var ikke noe problem å gå to uker over... Så jeg belaget meg på å dra hjem og vente. Men da hun undersøkte meg var jeg helt moden med en cm åpning, hun tok en hinneløsning og sa at da regnet hun med at fødselen ville starte i løpet av kvelden. To timer senere startet riene og to timer etter det var de regelmessige og dro ned til sykehuset.
Det eneste de lover ved st. olavs er at man skal komme inn til overtidskontroll etter 7 dager. På helsekortet mitt står det at jeg er på overtid fra 28/6 (termin 21/6), over skrev jordmora på ul vurdering av overtid denne dagen. Men siden jeg er 2. gangs håper jeg at han kommer før jeg kommer til overtid!!


Da misforstod jeg sikkert sist gang, eller så har de endret på det igjen. Jeg skulle føde på Levanger sist, og der var det ikke snakk om å sette i gang før 14 dager over, om de i det hele tatt skulle. Noen gikk gjerne 3 uker over der 
Da jeg snakket med St.Olav (ville ha en vurdering av str, for de tok meg ikke alvorlig på levanger), så sa de at de satte i gang 7 dager over. Men da kanskje de mente at de tok en sjekk 7 dager over i stedet.
Jeg ble uansett satt i gang der 5 dager over. Håper jeg slipper både overtid og igangsetting denne gang, men det er vel for mye å håpe på :)
 


Gollemor skrev:


Lanikai skrev:


Gollemor skrev:
Nå er det mye negativt rundt igangsettelse også, men Norge er helt klart ikke fremst i utviklingen på det området. Da jeg gikk gravid sist, var det veldig stort fokus på det, og jeg er glad jeg bor i en by som setter i gang 7 dager over, og ikke på død og liv venter i det lengste.


Jeg ble ikke satt igang etter 7 dager sist! Storebror kom til verden 10 dager over. Var inne på overtidskontroll 9 dager over, der ble jeg tok jeg sparketest og en lege undersøkte meg. Husker jeg var på gråten da jeg først kom inn til legen for det første hun sa var at det var ikke noe problem å gå to uker over... Så jeg belaget meg på å dra hjem og vente. Men da hun undersøkte meg var jeg helt moden med en cm åpning, hun tok en hinneløsning og sa at da regnet hun med at fødselen ville starte i løpet av kvelden. To timer senere startet riene og to timer etter det var de regelmessige og dro ned til sykehuset.
Det eneste de lover ved st. olavs er at man skal komme inn til overtidskontroll etter 7 dager. På helsekortet mitt står det at jeg er på overtid fra 28/6 (termin 21/6), over skrev jordmora på ul vurdering av overtid denne dagen. Men siden jeg er 2. gangs håper jeg at han kommer før jeg kommer til overtid!!


Da misforstod jeg sikkert sist gang, eller så har de endret på det igjen. Jeg skulle føde på Levanger sist, og der var det ikke snakk om å sette i gang før 14 dager over, om de i det hele tatt skulle. Noen gikk gjerne 3 uker over der 
Da jeg snakket med St.Olav (ville ha en vurdering av str, for de tok meg ikke alvorlig på levanger), så sa de at de satte i gang 7 dager over. Men da kanskje de mente at de tok en sjekk 7 dager over i stedet.
Jeg ble uansett satt i gang der 5 dager over. Håper jeg slipper både overtid og igangsetting denne gang, men det er vel for mye å håpe på :)


Sånn jeg har forstått det skal man iallefall inn til kontroll senest 7 dager etter termin. Kan godt hende at de begynner modning under kontrollen. Unner ingen å gå over! Var så utrolig sliten og lei sist gang! Tror jeg går over denne gangen også, men håper det bare blir et par dager, de fleste får jo andremann litt tidligere enn nr 1. Krysser fingrene!!
 
Signert!!

Syns det er skummelt å tenke på hvor mye som kan gå galt bare ved noen døgns forskjell!
 
Med første så ble jeg satt i gang 4 dager på overtid, husker ikke hvorfor. Med henne måtte de ta vannet og etter mange timer endte det i haste ks. Med andre startet det av seg selv 1 uke før termin. Nå får jeg ikke lov å gå over termin av ul legen.
 
Jeg slapp overtid sist, men hadde regna med å gå over siden mamma gjorde det med meg. Husker ikke helt, men mener det var to uker over som var grensa sist jeg gikk gravid. Heldigvis kom lillegutt 4 dager før ul-termin, men på menstermin. Denne gangen blir det ks 10 dager før ul-termin, men bare 3 dager før menstermin. Håper hun ikke melder sin ankomst før.. Jeg unner ingen å gå over. Mamma gikk 3 uker over med meg, de prøvde å sette igang flere ganger uten hell, så jeg ble tatt med keisersnitt. Men der tror jeg de har bomma på termin, for jeg var bare 2700 g og 47 cm lang.. Tviler på at det var fullgått svangerskap..
 
signert !!! 
 
Signerer ikke, ble satt igang på dag 12 sist og jeg vil heller komme igang av meg selv. Greit på dag 12, men mange kommer igang av seg selv mellom dag 7 og 12. Så jeg kommer nok ikke til å be om å bli satt igang før.
 
På ord.ul på ullevål sa jordmor at vi kommer inn 10 dager over termin om ingeting har skjedd... Dette var i januar! Synes det er litt rart jeg, burde vell være satt igang 10 dager over!?!
 
Kjenner jeg tenker mye på hvordan dette blir denne gangen... Har gått over med begge tidligere. Sist ble jeg satt i gang 14 dager på overtid og da ville de egentlig sende meg hjem, men protesterte vilt....Har hørt at Haukeland venter i det lengste før de setter i gang......
 
Jeg trodde at det er standard med undersøkelse 7 dager over og igangsetting 11 dager over nå. Og mener at det er for mye, utifra hva jeg har lest. Det er noe galt når hver femte fødsel settes igang, med alt det medfører av mer risiko, smerte, overvåkning og ressurser. De jeg vet om som har blitt satt igang sier det har vært veldig mye hardere enn fødsel som starter av seg selv, og ofte ender det med keisersnitt. Dessverre kan det gå galt noen ganger, men jeg tror hyppigere og grundige kontroller vil være bedre enn å uansett sette igang på en fastsatt dato.
 
Back
Topp