Hva er kristen?
Jeg tror Gud (En Gud) eksisterer. Jeg tror Jesus eksisterte. Ikke som en "høyere" person, men som en god mann som man likevel bør høre litt på, og faktisk prøve å leve etter.. Jeg tror ikke han gikk på vannet, men jeg tror han var en sønn av Gud, lie så vi alle er sønner og døtre av et høyere vesen.
Jeg tror på himmelen, men ikke som et konkret sted. Jeg tror himmelen i mange tilfeller er det vi i underbevisstheten vil det skal være.
Jeg lærer barna mine at oldemor og oldefar er i himmelen sammen med englene, jeg lærer dem at det eksisterer et sted som vi skal til etter at livet er ferdig på jorden.
Jeg ber skjeldent. Det har vært noen få tilfeller de siste årene der jeg virkelig har funnet behovet for å be.
Jeg ber ikke kveldsbønn, vi synger ikke for maten, og det er skjeldent vi går i kirken utenom spesielle anledninger.
Hva, og hvem kan definere oss som kristne? Det er nok mange som går ut ifra at vi skal ha kirkelig vielse bare fordi vi vil gifte os i kirken, og joda, dåp blir ofte basert på tradisjon.
Men i hvor mange sammenhenger blir det ikke sett ned på å ha et trosforhold? I dagens samfunn blir man ofte karakterisert som gale dersom man tror på noe annet enn rema 1000 sine åpningstider..
Mitt trosforhold, og våre valg i forhold til å døpe, går mye på at det er MYE lettere for barnet senere å si "Nei, jeg ønsker ikke å konfirmere meg i kirken desverre." og de kan da konfirmere seg borgerlig. MEN dersom mitt barn kommer som 14åring, ikke døpt, og finner ut at hun TROR, og VIL konfirmere seg i kirken, så er det vanskeligere å stå som dåpsbarn som 14åring!
Neida, det SKAL ikke ha noe å si, dersom man tror, men en 14åring tenker ikke slik.
Så det handler like mye om å gi dem et lettere valg senere, som det gjør å lære dem den tro jeg selv er vokst opp med, og er trygg på.
Dessuten har presten vår sagt at kirken er åpen for ALLE. Troende, ikketroende, tvilere og nektere. ALLE er velkomne i kirken.