Ja, jeg er lege selv. Riktignok ikke gynekolog, men har jobbet som fastlege i flere år. Både mannen og søsteren min er imidlertid gynekologer, så jeg har litt bakgrunnsinfo der. Har for tiden permisjon fra fastlegejobben og jobber på sykehus, der jeg blant annet blant bruker ultralyd, så vet litt om det både via egen arbeidsplass og via mannen. Savner litt å være fastlege og snakke med pasientene om løst og fast og det som bekymrer dem. Så da er det bare hyggelig å kunne bidra litt hvis jeg føler jeg kan berolige eller komme med tips. Mange rykter og rare ting som spres på nettet, halvsannheter eller bare sludder. Greit å jobbe mot at folk får riktig info, tenker jeg.
Det er veldig mulig at det som skjedde var nettopp som angitt over her. Hvis du var henvist pga senabort tidligere, ville kanskje gyn oppfatte at hennes hovedoppgave var å sjekke at akkurat nå er status OK, uten så mye mer fuss fra eller til. Kanskje ikke like koselig som når man går til en jordmor som bruker god tid, lar deg filme og printer bilder. Men effektiv oasientbehandling var det jo egentlig, sånn tross alt. Og hyggelig av henne å sette deg opp på nytt om 10 dager.
Hvis du har lyst på en skikkelig koselig TUL der du får video og god tid og høre hjertet og sånn, slår jeg et slag for private. Koster litt penger, men det er jo det man betaler for. Mange opplyser til og med på nettsiden hvor lang tid de bruker, gjerne både 20 og 30 min. En vaginal UL for en erfaren gynekolog, der man bare skal sjekke at alt er ok, tar maks to minutter sa mannen min. Klart at det blir ikke så mye tid til 3D på den tiden