Jeg var mye plaget med blødninger i hele 1. trimester som gjerne ble trigget av bevegelse etterfulgt av murringer og en følelse av nedpress. Etter en styrtblødning uten smerter i uke 7, kunne man se et hematom inne i livmoren i to uker etter, men det var heldigvis et stykke unna de to fosterhulene. Legene hadde ingen annen forklaring enn økt press i buken, og jeg fikk beskjed om ikke å løfte mer enn maks. 5 kg, kun ta korte og rolige spaserturer og fikk flyforbud. Ellers utviklet barna seg perfekt hele tiden, og ved oul havnet jeg i kategorien ukomplisert tvillingsvangerskap. Ti dager senere våknet jeg til fostervannslekkasje og lett blødning. Det viste seg at det var den ytre, felles sekken som lakk, for barna hadde fortsatt rikelig med fostervann og virket helt uberørte, men en gynekologisk undersøkelse viste dessverre at livmorhalsen ikke bare var blitt kraftig forkortet, men at den også hadde åpnet seg, og da var faren for infeksjon overhengende stor. Jeg fikk forebyggende, bredspektret antibiotika med beskjed om å holde meg i ro hjemme, men en uke senere hadde jeg fått en alvorlig infeksjon som førte til premature fødsler og blodforgiftning av meg. Barna levde til de så dagens lys og var normalt utviklet for alderen, så absolutt ingenting galt med dem. Legene tror jeg har fått livmorhalssvikt som følge av den økte tyngden til et tvillingsvangerskap kombinert med at jeg er konisert for celleforandringer.