Ikke bruk teppe for å skygge for sola i vogna

Sinsengullet

Betatt av forumet
Trodde dette var godt kjent nå, men i går så jeg en mor trille tur i sola med et teppe hengende ned foran vogna for å skygge for sola. Det var veldig varmt ute. Kjære mamma til alle sommerbabyer; Vær så snill og ikke bruk teppe til å skygge for sola i vogn! Det blir tett luft og veldig fort varmt inni vogna. Babyen kan bli overopphetet fortere enn man tror, og det kan være svært farlig. Var nære på å løpe etter henne og spørre om hun var klar over dette, men hadde minien på fanget og kunne ikke løpe avgårde.
Selv har jeg kjøpt en universal-paraply til vogna på barnas hus som funker relativt godt for å lage skygge i den varme sommersola som endelig har kommet til østlandet, men finnes sikkert andre alternativer også som sørger for luft til bebisen. Hva bruker du?
 
Jeg bruker teppe, men har stokke vogn og de har god lufting i kalesjen.
ImageUploadedByBV Forum1440227086.471015.jpg
Altså ikke som på bildet! Panelet under glidelåsen kan åpnes helt opp så det blir god utlufting, i tillegg er det lufte spalter på undersiden av bagen.
 
Vi må heller ikke bli fanatiske, syns dette har tatt litt av...
Det er forskjell på et stort tett fleceteppe og et helseteppe med mange små huller i..
Det hender at jeg bruker sistnevnte, og har et par ganger fått blikk jeg oppfatter som negative, etter at dette fikk mye oppmerksomhet på FB... Det blåser mye her hvor jeg bor, så jeg har brukt det for å skjerme henne for vinden. Sjekker jevnlig temperaturen i baggen, og luft kommer det inn gjennom hullene... Jeg vil jo det beste for mitt barn.. Ville nok ha opplevd det støtende om noen hadde kommentert det..

Men selvfølgelig, er det 20 grader, vindstille og vognen står i solen er det noe helt annet... Da er det fint at noen bryr.. Det er bare så fjernt for meg at man som mor ikke er oppmerksom på dette.. :-)
 
Last edited:
Jeg bruker solakjermeren som følger med emmaljunga-vogna. Men den er utrolig irriterende å flytte på hele tiden!
 
Vi må heller ikke bli fanatiske, syns dette har tatt litt av...
Det er forskjell på et stort tett fleceteppe og et helseteppe med mange små huller i..
Det hender at jeg bruker sistnevnte, og har et par ganger fått blikk jeg oppfatter som negative, etter at dette fikk mye oppmerksomhet på FB... Det blåser mye her hvor jeg bor, så jeg har brukt det for å skjerme henne for vinden. Sjekker jevnlig temperaturen i baggen, og luft kommer det inn gjennom hullene... Jeg vil jo det beste for mitt barn.. Ville nok ha opplevd det støtende om noen hadde kommentert det..

Men selvfølgelig, er det 20 grader, vindstille og vognen står i solen er det noe helt annet... Da er det fint at noen bryr.. Det er bare så fjernt for meg at man som mor ikke er oppmerksom på dette.. :-)

Det sies jo helsetepper er like tette som andre tepper.. At de ikke slipper luft igjennom.. Hullene isolerer..

Selv bruker jeg en solskjerm ala Tinkafu sin :) funker utmerket
 
Jeg bruker sjal eller lignende over halve åpningen og gjerne uten fottrekket, også regulerer jeg det etter temp og solens plassering.
 
Legger et teppe bare litt over kalesjen slik at han ikke får solen direkte i ansiktet når jeg triller. Aldri helt over
 
Heldekkende Teppe er fysj fysj! Her bruker vi enten solskjerm fra Tinkafu eller ev en tynn gulpeklut som dekker maks halve åpningen og kan flyttes etter behov.
 
Har "gardin" som festes i kalesjen med ringer, kan rulles ned til ønsket høyde og evt knyttes i styret helt utrullet hvis man vil dekke hele vogna. Kan også flytte på hvor jeg knyter den, syntes parasoll var kjempeslitsomt på tur i forhold! Caboo tror jeg den heter
 
Dooky het den visst :p den har blitt litt solbleket etter to år, men man får den i masse fine farger ;)
 

Vedlegg

  • 1440323693377.jpg
    1440323693377.jpg
    43,4 KB · Visninger: 47
Bruker ingen ting. Om han skal sove i vogna så setter jeg han i skyggen. Er veldig viktig for oss at han blir vant med å sove i dagslys, siden vi i nord har noen mnder med lys hele dagen :p
 
Bruker ingen ting. Om han skal sove i vogna så setter jeg han i skyggen. Er veldig viktig for oss at han blir vant med å sove i dagslys, siden vi i nord har noen mnder med lys hele dagen :p
Syns også barna mine skal være vant med å sove lyst, dermed er de litt mer fleksible på hvor de kan sovne ;) men vil ikke ha sol direkte på huden til snuppa, så må ha skjerm når jeg går tur siden det ikke er mulig å alltid ha skygge på henne når vi trasker rundt :p
 
Syns også barna mine skal være vant med å sove lyst, dermed er de litt mer fleksible på hvor de kan sovne ;) men vil ikke ha sol direkte på huden til snuppa, så må ha skjerm når jeg går tur siden det ikke er mulig å alltid ha skygge på henne når vi trasker rundt :p
Jeg bruker faktisk å "bøye" opp dyna sånn at han ikke får sol på seg :) ganske greit egentlig :p
 
Vogna vår har "solskjerm" som jeg bruker dersom jeg triller og vesla får sol i øynene, ellers passer jeg på å ha vogna i skyggen dersom den står i ro.
 
Bruker ingen ting vi heller. Legger klut over øynene vi da, når mini sover og det er mye sol (hvis vi triller tur). Ellers setter vi vogna mest mulig i skyggen :)
 
Her vi bor er det mye vind, men kommer aldri i verden til å bruke teppe foran vognåpningen. Myggnettet demper vind, og på de aller verste vindfulle dagene blir det å ha på regntrekket i tillegg, og antagelig dra vogna etter meg om vindretningen er sånn at det står rett på åpningen.
 
Viktig tema! Godt det er fokus på det nå og da slik at så mange som mulig blir informert :)
 
Back
Topp