Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg ble satt i gang med første. To dager etter termin, pga stigende blodtrykk. Fikk først ballong, som datt ut etter kun et par timer. Skjedde ikke noe mer den kvelden og føden var plutselig veldig travel, så fikk sove over på obs-posten. Merket ikke noe mer enn litt modningsrier. Fikk pille på morgenen, rakk akkurat ikke få andre runde med pille før vannet gikk spontant. Deretter hadde jeg stormrier i to timer og så var ungen uteJeg lurer på om noen har erfaring med igangsetting? Tok det lang tid, var det vondt, hvordan ble du satt igang?
Gruer meg veldig, blir satt igang om 12 dager.
rakk derfor lite smertelindring, og hadde ingen pauser mellom riene. De stresset ungen på slutten, så ble satt vakuum for å få henne ut helt til slutt.
Åå, takk for at du delerJeg ble satt i gang med første. To dager etter termin, pga stigende blodtrykk. Fikk først ballong, som datt ut etter kun et par timer. Skjedde ikke noe mer den kvelden og føden var plutselig veldig travel, så fikk sove over på obs-posten. Merket ikke noe mer enn litt modningsrier. Fikk pille på morgenen, rakk akkurat ikke få andre runde med pille før vannet gikk spontant. Deretter hadde jeg stormrier i to timer og så var ungen uterakk derfor lite smertelindring, og hadde ingen pauser mellom riene. De stresset ungen på slutten, så ble satt vakuum for å få henne ut helt til slutt.
Var jo voldsomt, men gikk også så fort at jeg rakk ikke bli så utslitt eller tenke noe særlig. Og alt var fint med en gang jeg fikk barnet opp på brystet![]()
Det var det. De regner med det går fort denne gangen også, selv om det foreløpig ikke er noe som tilsier igangsettelse. Men har jo skjønt at riene ofte kan bli voldsomme ved igangsetting, så det er jo noe å forberede seg på evt. Følte meg utrolig godt ivaretatt hele veien av sykehuset og alle de flinke som jobber der da, man må bare si fra om alle bekymringer og hva slags støtte man trenger underveis.Åå, takk for at du delerhørtes ut som en rask, intens men fin fødsel
![]()
Du som er så moden så går det nok raskt, godt mulig så starte dei med å ta vannet og då er det spesifikke timer dei teller ifht tiltak og det blir absolutt ikkje så langdrygt som det kunne blitt med ei heilt umoden fødekvinne. Dei er også veldig flinke på tilbudssida mtp smertestillande og du blir følgt så fint og tett oppJeg lurer på om noen har erfaring med igangsetting? Tok det lang tid, var det vondt, hvordan ble du satt igang?
Gruer meg veldig, blir satt igang om 12 dager.

Takk for at du delerDu som er så moden så går det nok raskt, godt mulig så starte dei med å ta vannet og då er det spesifikke timer dei teller ifht tiltak og det blir absolutt ikkje så langdrygt som det kunne blitt med ei heilt umoden fødekvinne. Dei er også veldig flinke på tilbudssida mtp smertestillande og du blir følgt så fint og tett opp
Om du må få drypp så vil jo smerten bli veldig annerledes, men til gjengjeld så får ein ofte fort epidural også om du ønsker det.
For min del dei to gangene eg har blitt satt igang har eg vært umoden og det har tatt mange dager, og relativt hardt framprovosert. (Ballong, tabletter oralt og vaginalt, ta vannet, drypp osv) Men dei to gangene eg har hatt spontanfødsler har det og vært rier, men umodent og tatt mange dagar og til slutt hardt framprovosert med både drypp og å ta vannet. Så min kropp e berre dårlig på å føda har eg funnet ut!![]()
Så godt å høreJeg var umoden men syntes det var helt topp. Ble satt igang 38+2 med ballong. Da kom det 2-3 vonde timer, men så gikk det over. Satt i 20t. Falt ut på kveld. Fikk klyx, akupunktur og 1 tablett, så la jeg meg. Ingen fler tabletter eller drypp eller noe. Rier begynte neste morgen. 12t latens med fine rier, og så rask fødsel. Hadde ikke epidural. Kjempeflott fødsel.
Så fin historie, takk for at du delerHadde en flott fødsel med igangsetting. Var ikke kjempemoden, 39+0. Min andre fødsel. Fikk ballong kl 10 på morgenen, og deretter kom rier i noen timer (ikke veldig vonde). Var hjemme. Ballongen falt ut rundt kl 14. Da stoppet prosessen litt opp. Ringte inn til sykehuset og de ba meg komme inn kl 19. Ble da tøyd litt, og så tok de vannet kl 2030. Da kom intense rier på løpende bånd. Ingen smertelindring. Lillemor var ute noen minutter etter midnatt. <3
Skrekken min er at det blir keisersnitt, men håper jeg er såpass moden at de bare tar vannet her også så går det av seg selv. Men skjønner at det tydeligvis er veldig forskjellig fra person til personHar blitt igangsatt 3 ganger. Første gangen var første fødsel og det endte slik jeg forstår mange førstegangs erfarer: kroppen er ikke klar. Det ble en svært teknisk fødsel, det tok lang tid og endte i akutt ks.
Har etterpå blitt igangsatt og født spontant. Og når fødslene har startet er det ikke mye som har skilt mellom. Men jeg har også vært moden og de har startet med å ta vannet, da er det jo nesten naturlig. Den ene gangen startet fødsel etter de tok vannet. Den andre gangen startet ikke fødsel av at de tok vannet og de måtte sette drypp for å få fødsel igang. Alle har endt i styrtfødsler. Men jeg tror det er stor forskjell på om en er moden eller ikke. Jeg har aldri fått ballong f.eks
Ja det er også min skrekk. Men samtidig har jeg jo opplevd at det ikke har endt i ks også, så ikke usannsynlig. Det er mange ting som spiller inn her, en ting er framdrift hos mor også har du jo hvordan barnet har det i magen som kan spille inn.Skrekken min er at det blir keisersnitt, men håper jeg er såpass moden at de bare tar vannet her også så går det av seg selv. Men skjønner at det tydeligvis er veldig forskjellig fra person til persontakk for at du deler
![]()
Ja, det er santJa det er også min skrekk. Men samtidig har jeg jo opplevd at det ikke har endt i ks også, så ikke usannsynlig. Det er mange ting som spiller inn her, en ting er framdrift hos mor også har du jo hvordan barnet har det i magen som kan spille inn.
Så godt å høreKjæresten til en kamerat ble nettopp satt i gang, og de hadde en veldig fin opplevelse med det, selv om det tok litt tid. Førstegangs, dog, men på St.Olavs, og de følte seg utrolig godt ivaretatt.