Igangsetting

SpinnVill

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Dette gjelder et familiemedlem.
Hun har fått beskjed om at hun blir igangsatt når hun runder 33 uker. Er det noen med erfaringer rundt dette? Hun har selvfølgelig googlet seg fra til skumle historier og er litt på tuppene.. at riene er uutholdelige at fosteret mest sannsynligvis får hjelp med vakuum. Skjønner at hun er redd da hun ikke får så mye informasjon selv etter å ha hatt konsultasjon med jm og gyn.

Ikke erfaring selv, men tror nok ikke at riene blir verre enn om blir igangsatt senere :) Kjenner mange som har blitt igangsatt hvor ungene ikke har blitt tatt med vakuum også.

Sniker...
Jeg ble satt i gang i uke 34, først i to døgn med tabletter, så en dag med riestimulerende drypp.
Riene er ikke uutholdelige. Ikke mer enn det jeg regner med at "vanlige" rier er.
Nå var jeg en av de veldig få som igangsetting ikke fungerte på, så jeg kan ikke si så mye om fasen der babyen skal ut, men jordmødrene trøstet meg hele veien med at siste delen av fødselen sannsynligvis kom til å gå kjapt og greit ettersom ungen var så liten.

Ble igangsatt ved termin med nr to, tok fire timer fra de satte inn modningpille til hun var ute. Rakk hjem før første rie kom, men var veldig glad det var lite trafikk på vei til sykehuset igjen, for hun kom som et lyn.

Ble igangsatt ved termin med nr to, tok fire timer fra de satte inn modningpille til hun var ute. Rakk hjem før første rie kom, men var veldig glad det var lite trafikk på vei til sykehuset igjen, for hun kom som et lyn.
Fikk du lov til å reise hjem etter å ha fått modningspille? Jeg fikk ikke lov til det, og ble innskrevet. Dette var riktignok på ullevål i 2011. Trodde det var vanlig prosedyre alle steder å regne igangsatte fødsler som risikofødsler..

De regnet med det kom til å ta litt tid, så jordmor var litt paff når vi kom tilbake så fort. Dette var i 2009.

De regnet med det kom til å ta litt tid, så jordmor var litt paff når vi kom tilbake så fort. Dette var i 2009.

Ja, samme beskjed fikk jeg, at jeg måtte forvente at det tok tid og måtte i verste fall regne med flere dagers opphold på føde/gyn før noe skjedde. 5 timer etter pillerunde var frøkna ute. 2 timer og 20 minutter med rier. For noen av oss er det tydeligvis ingen ventetid :p Men da er forhåpentligvis rutinene om innleggelse gjeldende fortsatt fra 2011, skulle man havne i samme situasjon :)

Back
Topp